Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera bergvärme med sol.??  (läst 2504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Khan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • lite om mycket...
Komplettera bergvärme med sol.??
« skrivet: 15 oktober 2011, 09:34:17 »
äre nÃ¥n som provat komplettera bergvärme med solpkt?  Jag har en CTC 12kW med ett borrhÃ¥l pÃ¥ 231m som tenderar att bli för kallt, under kallaste vintern löser pumpen pÃ¥ lÃ¥gtryckspressostat.. (jag har bytt tempgivarna pÃ¥ brine) troligen för lÃ¥gt flöde pga is i toppen pÃ¥ borrhÃ¥let? men jag värmer ca 400m2 och har insett att jag mÃ¥ste komplettera borrhÃ¥let med ngt. Är sugen pÃ¥ att prova sol, men vet ej om det är smartaste lösningen, nÃ¥gon som vet??
//Khan
CTC 12 kW, 211m aktivt borrhål, villa 400m2 dåligt isolerad, Piteå.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Komplettera bergvärme med sol.??
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2011, 10:00:47 »
Under den tid på året borrhålet behöver kompletteras ger solen ingen värme att tala om. Finns det ingen möjlighet att komplettera med en markslinga?

Var ligger huset? Effektuttaget från borrhålet bör vara ca 35 W/m. Det borde bara vara i Norrland det kan bli problem med fruset borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Komplettera bergvärme med sol.??
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2011, 10:11:52 »
Det finns ju lite olika lösningar för att hjälpa ett fruset borrhål.
Själv tror jag mest på en frånluftsmodul (om du har mekaniskt frånluftsventilation?) som värmer brine med frånluften.
Jag är inte säker på om CTC har nån sån men det går säkert att koppla på ett annat fabrikat.
Det går säkert att använda solen också för att värma brine men jag tror det är en dyrare lösning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Khan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • lite om mycket...
SV: Komplettera bergvärme med sol.??
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2011, 09:15:00 »
Ja det är Norrland/Piteå, kan tänkas att jag kan få plats med ca 200m jordslinga men räcker det? det finns ingen mekanisk frånluft installerad men kanske det vore en lösning...
CTC 12 kW, 211m aktivt borrhål, villa 400m2 dåligt isolerad, Piteå.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Komplettera bergvärme med sol.??
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2011, 10:47:49 »
Efftektuttaget från borrhålet bör idag vara ungefär 8 kW när pumpen går. En markslinga på 200 meter parallellt med borrhålet bör kunna bidra med uppemot 3 kW. Borrhålstemperaturen bör stiga med ca 3 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rollar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT GreenLine 4kW -01
SV: Komplettera bergvärme med sol.??
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2011, 19:37:21 »
Jag har en gammal installation med 60m hål och nyss kompletterat detta med sol för
1. Värma brine efter att ha gått genom pumpen
2. VV-produktion på sommaren
3  överskott ocksÃ¥ till borrhÃ¥let (VV är fullladdat.)
 Jag har fÃ¥tt flera "all time low" mÃ¥nader efter detta.
När jag installerade VP 1996 så sjönk förbrukningen med 10 000 kWh men har sedan sakta ökat för var år ( trots att barnen flyttat ut), men efter sol kompletteringen så har det sjunkit igen, och det gäller inte bara sommar månaderna.
// Rollar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!