Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför minskad diff pÃ¥ kb?  (läst 6582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varför minskad diff på kb?
« skrivet: 01 december 2009, 18:15:15 »
Har under alla tre år som pumpen gått haft en kb-diff på 3-4 grader, på sista tiden har dock detta minskat ganska rejält till ca 1,8-2. Inga andra värden är konstiga, pumpen verkar gå lika snålt som förut. Har även märkt att jag har något mindre diff på varma sidan, ca 6-5-7 grader..det kan dock förklaras av att jag justerat lite i systemet.

Jag hade för ett tag sen (i våras) ett läckage på kalla sidan då det läckte ut en del köldbärarvätska, har försökt fylla på vätska nu i höst men får inte upp nivån av någon anledning, har fyllt på ca 5 liter och jag undrar verkligen var de tagit vägen faktiskt. När pumpen står stilla är nivån ca 2 dm upp i exp.kärlet, när pumpen går är det i det närmaste tomt! (ser nivån precis längst ner) Kan det vara detta som spökar på något vis?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2009, 20:41:21 »
Inte för att jag är helt säker, men det låter väl som luft i systemet. Vet att det kan vara svårt att få bort om man inte har en riktig pump som en riktig VVS'are brukar ha.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2009, 20:53:51 »
Att det är luft som gör att nivån ändras tror jag också (hur "farligt" är det eg?), men så har det sett ut ett bra tag nu. Det som hänt nu på sistone är att diffen på kb sjunkit rätt rejält. Funderar på om det kan vara givaren som spökar?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2009, 22:39:19 »
Man ser väl om givarna visar samma på ut och in efter ett tag då pumpen stått still, är det samma är väl givarna ok?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2009, 10:20:03 »
Hmm, hos mig har alltid kb in legat en bra bit över kb ut även när pumpen har stÃ¥tt still ett bra tag. Jag har ändrat kb-pumpen till läge 2 och nu är diffen ca 2,5-2,7 vilket ju känns OK. Dock är jag mkt fundersam pÃ¥ vad som förorsakat att kb-diffen ändrats  Sc:,h
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2009, 13:41:31 »
Om diffen på kb minskar så har antingen flödet/cirkulationen ökat eller energiuttaget minskat.
Att flödet ökar på kb brukar kunna inträffa om silen rensats, i annat fall så har maskinen tappat effekt av någon orsak.
Givetvis förutsätter resonemanget att givarna inte har ändrat sin nogranhet och att det inte är nån varvtalsstyrning inblandad på anlägningen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2009, 13:49:00 »
Hmm, hos mig har alltid kb in legat en bra bit över kb ut även när pumpen har stått still ett bra tag.

Köldbärarpumpen måste gå när man provar om givarna visar lika, gör den inte det säger resultatet ingenting.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2009, 18:32:13 »
Om diffen på kb minskar så har antingen flödet/cirkulationen ökat eller energiuttaget minskat.
Att flödet ökar på kb brukar kunna inträffa om silen rensats, i annat fall så har maskinen tappat effekt av någon orsak.
Givetvis förutsätter resonemanget att givarna inte har ändrat sin nogranhet och att det inte är nån varvtalsstyrning inblandad på anlägningen.

Ja det har jag också funderat på, att pumpen kan ha tappat effekt. Det borde väl dock visa sig som ökad förbrukning? Har bra koll på förbrukning vid vissa temperaturer och jag har inte högre förbrukning nu än tidigare. Finns det något annat sätt att kolla om pumpen är helt kry på? Alla värden (hetgas tex) ser bra ut, inget som avviker. Kan det ha något att göra med att jag har lägre delta på varma sidan, alltså att pumpen var mer effektiv med högre delta där?

Hmm, hos mig har alltid kb in legat en bra bit över kb ut även när pumpen har stått still ett bra tag.

Köldbärarpumpen måste gå när man provar om givarna visar lika, gör den inte det säger resultatet ingenting.

Ja visst är det så om man tänker efter, visst kan man tvångskra pumpen från ngn meny?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #8 skrivet: 10 december 2009, 19:07:48 »
Meny 5.11 om det är Rego 600 som styrssystem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #9 skrivet: 11 december 2009, 21:28:43 »
Har nu tvÃ¥ngskört kb-pumpen via meny 5.3 "Handkörning av samtliga funktioner", var dock lite knepigt dÃ¥ pumpen stannade när man gick ut frÃ¥n menyn, jag gjorde som sÃ¥ att jag körde pumpen ca 5 min och kollade tempen pÃ¥ kb dÃ¥, visade sig att kb ut lÃ¥g ca 1 grad över kb in. DÃ¥ är ju frÃ¥gan om det alltid varit sÃ¥ eller om det är förklaringen? Antar att man fÃ¥r utgÃ¥ frÃ¥n det senare dÃ¥ det inte gÃ¥r att ta reda pÃ¥ hur det sett ut  :o
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #10 skrivet: 12 december 2009, 00:53:34 »
vätskan ska inte försvinna ur kärlet inte ens på 10 år. m.a.o 99% säker på att du har ett läckage. vanligt är spricka i mutter på klämringskopplingar. svårt att hitta utan att trycksätta systemet upp till 4 bar. för att kunna se läckan. kallsidan kan vara närmare trycklös. och då märker man inte var läckan kommit från. de kan ta år innan man märker ett läckage. så de hinner dunsta all sprit som åker ur. därför brukar de inte lukta. och känns de fuktigt någonstans kan de ju lika gärna va kondens. ett tips är att den som gör vvsjobbet löder eller pressar ihop allt eller den del som är trasig byts med presskoppling. ta först i tu med att få kallsidan fixxad där tappar man ju effekt i första hand.

 de gÃ¥r att sätta kb pumpen i kontinuerlig drift istället för med kompressorn pÃ¥ 5.10 eller 5.12 eller vart de nu va menyn  ligger iaf pÃ¥ meny 5. dÃ¥ kan du kolla temperaturerna lättare i meny 3.

som sagt. har du lägre delta över kb. (1-2 grader) så kan det vara något med kompressorn. kanske expansionsventilen och är inte farligt att köra så. men du får ju sämre cop. men jag har ingen kylbehörighet men han jag anlitar för kompressor service lär mig lite. och detta måste någon som har det kolla upp i så fall om du misstänker detta till slut. men se till att få kallsidan trycksatt och hitta läckan. är PEM slangarna innanför kåken så är det med all säkerhet innanför väggen. är övergången pem/koppar på utsidan så är det sannolikt på utsidan.

att testa om kompressorn håller vettig effekt kan man dock göra på ett sätt utan kylbehörighet. genom att räkna på effekten.

låt kompressorn jobba. kolla diffen på varmsidan. är de en htplus c6 t.ex så ger den ca 6 kw. kör sen på enbart tillskott t.ex. när den jobbar 100% 2/3 då är även det 6kw. vilket ska ge ungefär samma diff. get it =)

dock är ju inte detta helt tillförlitligt. men de kan ju ge en hint.. om du har flera grader lägre diff när kompressorn enbart jobbar. då ger den mindre effekt än 6kw elpatron.
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #11 skrivet: 12 december 2009, 09:12:35 »
Jag hade ett läckage på kalla sidan i våras då det rann ut en del köldbärarvätska, det var en koppling vid kb-pumpen som hade "gängat upp" sig vad jag förstod. Det är fixat så jag tror inte att det finns ngt läckage, nivån har inte ändrats sedan dess, det enda jag tycker är knepigt är att jag inte fick upp nivån när jag fyllde. Upptäckte som sagt att kb-ut visar mer än kb-in när jag tvångskörde kb-pumpen igår.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #12 skrivet: 12 december 2009, 11:18:56 »
Givarna på köldbärarsidan lever ett hårt liv med mycket fukt. Blir det fel på några givare är det oftast de för köldbäraren eller utegivaren. Det kan vara något som har kommit. Tränger det in fukt minskar resistansen och det tolkas som högre temperatur.

Skulle deltaT pÃ¥ kalla sidan ha sjunkit med en grad betyder det att ungefär en fjärdedel av pumpens effekt har försvunnit. Det kommer att märkas i vinter. Jag skulle avvakta och se om pumpen klarar att värma huset ner till samma utetemperatur utan tillsatsel som tidigare. problemet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #13 skrivet: 12 december 2009, 11:59:15 »
okey inte vanligt men de förekommer ju självklart att läckan är innanför vp. de måste iaf fyllas på ordentligt. för hand som du gör kommer inte att gå så bra fungerar bara så länge kb sidan inte dragit i sig någon luft, men som jag sagt innan spriten försvinner ingenstans. är de tätt så kommer nivån inte att sjunka. alltså som privatperson ska man inte behöva fylla på kallsidan. utan mest bara en nödlösning anser jag.

beroende på hur de är kopplat så är de lite olika hur de är att få ur luften ur en kallsida. utan riktiga grejjer. fattas det vätska i en värmepump så kör jag alltid vår rejäla dränkpump mot påfyllnadssatsen. för att fylla på och hitta läckor.stänger jag flödet på retur från påfyllnadssatsen trycker den lätt 4bar så den är nästan lite för våldsam. till skillnad mot den förra som inte orka trycka mer än 0,5-1 bar.. givetvis har jag inte 4 bars tryck vid drift. då de endast räcker att de är lite övertryck på 0,5-1 bar
jordvärmeslingor kan gå att avlufta själv med påfyllning via kärlet. men kan ta år än då innan all luft kommer ur slingan.

men har man fått luft i en bergslinga. då åker nivån upp och ner och man får aldrig ur den luften. för cirkulations pumpen i vp orkar inte trycka ner alla luftbubblor i hålet för att sen komma upp igen och om man kopplat någorlunda rätt få det att sammlas i plastkärlet. extra bra om de sitter luftnipplar på både fram och retur har man tur går det ju att lufta där(beror på hur mycket de är trycksatt). har man ingen bra påfyllnadspump att fylla på systemet med måste man köra bergvärme baklänges för att få ur luften.

har ibland kört överdrivet länge för avluftning. närmare dygnet. men det resulterar ju bara i att man är helt säker på luftfri kallsida. man måste iaf tänka på att de tar en stund innan all vätska går ur. 1-2 timmars avluftning i varjefall med bra utrustning.

när vp står stilla och startar är de inte många milimeter vätskan ska variera mellan start och stopp. åker den upp/ner centimetervis då är det helt klart luft i systemet.


Jag hade ett läckage på kalla sidan i våras då det rann ut en del köldbärarvätska, det var en koppling vid kb-pumpen som hade "gängat upp" sig vad jag förstod. Det är fixat så jag tror inte att det finns ngt läckage, nivån har inte ändrats sedan dess, det enda jag tycker är knepigt är att jag inte fick upp nivån när jag fyllde. Upptäckte som sagt att kb-ut visar mer än kb-in när jag tvångskörde kb-pumpen igår.

IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför minskad diff på kb?
« Svar #14 skrivet: 12 december 2009, 12:53:17 »
Vad/hur kan jag göra själv för att få ut luften? Finns ju inte så mkt annat jag kan göra än att fylla på vätska känns det som?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!