Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta lite eller mycket?  (läst 2253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pbohlin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Byta lite eller mycket?
« skrivet: 01 mars 2005, 09:52:49 »
Min värmepump håller nu på att börja haverera (har gått i 20 år så man skall väl inte klaga) så jag börjar fundera på att byta ut den.

Min första fundering är hur mycket av det material jag har idag som är värt att byta ut. Nu har jag en Combi- DST-5 på 6.6 kW med en extern elkasett på 15 kW och en extern varmvattenberedare på 190l. Elen har endast manuell inkoppling och har nästan aldrig behövt användas, vi bor i ett hus med 160+160m^2 uppvörmd yta. Tror ni det är värt att spara vv-beredare och el-patron och bara köpa en pump eller har dessa prylar utvecklats så mycket på 20 år att det är bättre att satsa på ett helt nytt paket?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Byta lite eller mycket?
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2005, 11:19:34 »
20 år risken för haveri finns också. många varmvattenberedare pajar helt enkelt..
liite beroende vilken typ det är iofs.
rostfri emalj elle koppar beredare??

Har ni nÃ¥gotsÃ¥när normala varmvattenvanor sÃ¥ ska du köpa en pump med inbyggd beredare...  en del är skeptiske till det vad händer om vvb pajar i den dÃ¥. Ja dÃ¥ kan man köpe en separat vvb eller byta den inbyggda!

Men kolla upp så du inte får en som ger mindre effekt än den du har... ingen kul med en massa tillskottstimmar!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Byta lite eller mycket?
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2005, 11:54:02 »
Här borde en större VP än 6.6kw vara pÃ¥ sin plats, kanske en 9-10kw ?  annars är det som Bertil säger...
går den interna sönder byt den eller koppla in en extern...

fördelen med en alltiett VP är sidigheten med det kompakta formatet, det som kan begränsa möjligheten att montera en sÃ¥dan är innertakhöjden. 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad pbohlin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Byta lite eller mycket?
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2005, 20:56:25 »
Var visst inte riktigt påläst vad som är den gängse notationen för effekterna. Den effekt jag angav är den på pumpen angivna maximala effektförbrukningen. Värmeeffekten är angiven till 14.5 kW. Vågar man då gå ned till under 10 kW? Jag tycker dock 14 kW verkar vara väldigt mycket i förhållande till vad alla andra här på forumet verkar använda.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Byta lite eller mycket?
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2005, 00:03:21 »
Vet du vad som krävs i effekt?
Inge kul och helt fel att dimensionera som det rekommenderas idag förr ville man täcka hela värmebehovet med pumpen... idag rekommenderar man en massa tillskottsel och klen pump...

Har du ok kall sida kostar en större pump några få tusen extra då slipper du den dyra tillskottselen...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta lite eller mycket?
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2005, 12:54:38 »
Jag är i startgroparna att byta ut min VP från -82. Kruxet som jag ser det är att beräkna hur mycket effekt som VP'n ger / hur mycket huset kräver. Gammal VP har tex ett kretskort med jox för styrning, ingen microprocessor här inte! Hur sliten är kompressorn? Igenbeckade värmeväxlare? Finns inte så mycket att laborera på vad det gäller kontroll, temperarturer och drifttider. Jag har tex rätt stora svängningar i temperaturen innomhus (ca 6 grader i extremfallen).

Enda "säkra" är att beräkna elementvolymer/storlekar och vilka framledningstemperaturer man har vid olika utetemperaturer. Det borde vara mest använbart vid en beräkning av storleken på en ny VP.
Jag kommer att byta rubbet när man ändå härjar i det.

Hälsningar Völund
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Byta lite eller mycket?
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2005, 12:57:47 »
Citera
Jag har tex rätt stora svängningar i temperaturen innomhus (ca 6 grader i extremfallen).

Köp en rumsgivare till nya pumpen då slipper du det där...

Har du elpatroner... kan du köra dom vi dsvinkyla då får du ett facit på vad du behöver.
Men har du bra kall sida och inget problem med för små radiatorer (för hög temp fram) då ska du ju köpa en riktigt rejät stor pump. Extra kostnaden är ju minimal några få tusenlappar!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 274
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!