Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrning  (läst 8415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Borrning
« skrivet: 23 oktober 2004, 13:45:41 »
Tjena! Pratade med ett antal borrare förra veckan om en offert på 200m borrning. Passade på att fråga vad dom tyckte va bäst:200m eller 2*100m. Det visade sig att 60% tyckte 200m och resten 2*100 eller som en sa"Om jag skulle borra till mig själv skulle jag köra 4*50m men det blir oekonomiskt för dig".
Inga bra förklaringar dock på för- resp nackdelar på dom olika synsätten. Har någon några bra svar ????
Hade tänkt borra nästa vecka och instalera en Ivt h11 eller nibes motsvarande (Billigare och kortare lev på Niben men är mer sugen på Ivt.
MVH
Krille

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Borrning
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2004, 21:45:18 »
Citera
"Om jag skulle borra till mig själv skulle jag köra 4*50m men det blir oekonomiskt för dig".
Det var en skämtare det är inte alls bättre, utan sämre.

Varför då.. jo tänk dig att du har 10 meter till grundvattnet, då får du 40 meter till ingen nytta!!!!!!!!

Dessutom får du en hemsk kostnad för borrningen till berg (det antydde han oxå), men om du har långt till berg då får du (4st) sträckor i "jord" som är vattenfyllda. Jord leder inte energin lika bra så sträcka i mark med vatten ger inte lika mycket energi!!!!!!!!

Så det blir dyrare OCH sämre!!! Borraren sov nog på lektionerna. Men jag GISSAR att han inte har den kraftigasta borrvagnen heller!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Borrning
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2004, 23:15:45 »
Citera
Hade tänkt borra nästa vecka och instalera en Ivt h11 eller nibes motsvarande (Billigare och kortare lev på Niben men är mer sugen på Ivt.
MVH
Krille  
 


Reklam lönar sig...

Köp vad du anser vara bäst, gör din egen bedömning, sök på internet... verkningsgrad, livslängd, COP o.s.v , tycker du att IVT verkar utmärka sig så köp då den. Om ej, köp den som är bäst och/eller billigast - detta oavsett fabrikat.

/Rickard
 

Utloggad KP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Borrning
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2004, 23:57:51 »
Tack för ett snabbt och bra svar. När man nästan har bestämt sig för allt, är det som jobbigast att börja tveka. Nu känns det som jag är på rätt spår och fullföljer ursprungsplanen med borrning 200m nästa vecka.
MVH
Krille

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Borrning
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2004, 09:24:12 »
Då rekomenderar jag dig att ta ut nån överbliven semesterdag, gärna fixa lite mackor å grejjer till borrarna, räkna också stålen, 3 meter styck..så VET du att det blir 200 meter...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

admin

  • Gäst
admin
Re:Borrning
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2004, 09:53:32 »
Kolla även metermarkeringarna på slangen innan den sänks ned - och efteråt! får du inte det djup du beställt så pruta eller kräv att de borrar en gång till. (kan nog bli svårt)

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Borrning
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2004, 11:08:31 »
Intressant det där med att kontrollera borrdjupet...

Är det vanligt att man snålar in lite och inte gör det man skall göra? Tar det lång tid/kostar extra för borraren att ta de sista metrarna?

Kan man kontrollera borrdjupet efteråt på något sätt?

Själv så är man ju vanligtvis på jobbet på dagarna så det blir ju lite bökigt att övervaka ;D Även om man tar ledigt kan det ju kännas lite konstigt att stå och titta på hela dagen. Jag kan tänka mig hur jag skulle reagera om jag hade någon som bara stog och kontrollerade mig i arbetet en hel dag ;D

admin

  • Gäst
admin
Re:Borrning
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2004, 11:17:57 »
Du skall ha din anläggning resten av livet, borrarn drar samma dag.

Om de stöter på problem vid 180 meter, vad tror du de gör om du inte är hemma?

Borrar ett hål till, tar dit en borrigg med större kapacitet eller stoppar ned slangen, svetsar och drar?

Du väljer själv om du "kan ta" att stå där och skämmas för att du övervakar dem.
Jag skulle i alla fall ha gjort det.

Du kan ju faktiskt hjälpa dem!

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Borrning
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2004, 12:23:45 »
Har ingen statistik eller liknande på hur vanligt det är med att borrarna snålar eller fuskar, hör dock en del internt "skitsnack" i branschen om hur vissa väljer att "lösa" problem som uppstår...Om vi säger så här, seriositeten hos borrarna varierar en hel del, de finns de som är beredda att stå där tills de är klara och går att prata med om det blir problem (att två hål MÅSTE borras pga stora sprickformationer etc.) Sedan finns det några, tror de jobbar åt MAMMON AB, som skiter i vilket.

Som Rickard säger, du kommer ha det hål du borrar i dag resten av tiden du bor i kåken, borrarn är där en-två dagar, tycker han att du är besvärlig som vill ha koll, tja, så synd.

Tror också att man själv "övervärderar" hur illa borrarn tycker det är med nån som blänger på dem, är man bara trevlig själv å så, (det är här mackorna kommer in) så brukar de tycka det är rätt trevlig att surra, åtmindstonde de jag stött på...Sedan ska man ju komma ihåg att det faktiskt är DINA PENGAR som sätter mat på bordet för dem ett tag framöver.

Själv satt jag hemma hela borrningen, å räknade stål, å jag känner ändå en av borrarna som jobbar åt den firman (han var dock inte med på mitt hål..DÅ hade det blivit konstigt att blänga....)

Kolla efteråt kan man, går att loda etc, men det kan bli värre att få dit riggen i vettig tid igen om något skulle vara fel.
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Borrning
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2004, 12:28:07 »
Du väljer själv om du "kan ta" att stå där och skämmas för att du övervakar dem.
Jag skulle i alla fall ha gjort det.

Du kan ju faktiskt hjälpa dem!

Finns ju inget roligare än att ha nÃ¥gon som stÃ¥r o stirrar över axeln när man  jobbar.

Citera
Du kan ju faktiskt hjälpa dem!
Med vad? Klappa tackten till borrhammaren?Byta borrstål?
 ;)

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Borrning
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2004, 12:34:47 »
Hjälpa till å hantlanga borrstål å foderrör är inte helt oupsskattat, kan dock vara idé att fråga först...och att byta borrstål är ju heller inte det mest komplicerade man kan göra

Ett annat sätt är att hjälpa till dÃ¥ grejjerna ska upp, de brukar vara lagom lessa dÃ¥...en extra hand kan vara nog sÃ¥ välkommen...Ã¥ dÃ¥ är det ju lätt att räkna Ã¥ssÃ¥  ;)

Man kan "övervaka" pÃ¥ olika sätt...jag vidhÃ¥ller att det gÃ¥r att göra utan att stöta sig med nÃ¥n.   ;D 8)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad KP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Borrning
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2004, 08:43:19 »
Hjälp!
Mån morgon och helt plötsligt knackar det på dörren. Vem där? Borraren. "Jag fick ett återbud och du sa ju att det var bråttom. Visserligen skulle vi bara höras idag men va fan, nu kör vi väl".
Vad skall man säga? Hade förberett några kompliterande frågor under helgen om dimetion mm, men där står man, tagen på sängen, helt stum och barar nickar. Visst, visst det är klart vi kört.
ÄR DET någon som har några sista minutentipps om vad jag bör hålla koll på under dagen? Skall kollektorn skarvas vid hålet eller dras in innanför husvägg????
MVH
Krille

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Borrning
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2004, 08:53:32 »
Först borrar man, sedan gräver man, foderröret kapas sedan nere i kolletorgraven, kapar kollektorn å plastsvetsar dit rör som löper i graven fram till huset...

Bra beskrivet på http://www.geotec.se/info.htm välj energiborrning å läs det på skärmen
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad KP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Borrning
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2004, 12:15:58 »
HJÄLP!!!!!!!!
Borrarna är i full gång. Nu säger dom att det är problem. För mycket vatten i hålet!!! Nu vill dom borra två hål istället, fast jag precis bestämt mig för att ett hål är bättre. Jag skulle få ett 200m hål men nu säger han att 2*110m är samma sak. Stämmer detta?? Har han för taskig borrutrustning??? Vad skall jag göra???
MVH
Krille

admin

  • Gäst
admin
Re:Borrning
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2004, 12:36:58 »
Jag tycker det är konstigt att så många har "för mycket vatten", man kan lätt få för sig att de försöker klämma ut en jordborrning till av varje investerare - dessa metrar ger dem säkert en större total förtjänst.

För oss konsumenter finns det inga eller få fördelar med detta, nackdelarna är som följer:

Hålen parasiterar på varandra om de inte ligger minst 20-30 meter från varandra, skall hålen placeras närmare och lutas måste man lägga till lite metrar. Kanske 10-15 % (gissar)

Det krävs fler ventiler och man riskerar ändå att det ena hålet belastas mer än det andra.

En fördel är att man kan köra cirkpumpen på ett lägre varvtal, men ändå få tillräckligt högt flöde i KB-kretsen.

Jag skulle "låtsas" bli heligt förbannad och kräva att de borrar de 200 metrarna som överenskommits - står de på sig - kräv att du får 2X110 meter med minst 20 meter mellan hålen för samma pris. Går inte det så säg att du skall ringa till kommunens konsumentombudsman och höra vad de säger.

Kolla vad som står i ert kontrakt, för det har du väl???

Har du inget kontrakt får du nog lita till deras medmänsklighet och hoppas att de ger dig ett bra pris på jordborrningen av både hål ett och två så att det inte blir så mycket dyrare för sig.

Du skulle ha avtalat om dessa eventualiteter innan de satte ned borren i marken, nu har du nog inte så mycket att komma med - hoppas det går bra.

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!