0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en 109a, kör med 1 grad NS från 21-14 på vardagar, helger 21-07, det funkar fint..
Vår och höst finns det väl potential att spara lite. När solen värmer lite på morgonen och dagen och pumpen därför jobbar med lite högre utetemperaturer.Jag kör nattsänkning och tycker mig se någon kWh mindre i förbrukning än när jag körde utan nattsänkning. Men eftersom VV är så variabel är det svårt att riktigt säga säkert.Att timerstyra sin VVB är väl samma sak. Vad ger det egentligen vid samma tappning och samma effektsteg för uppvärmning? Jag tror att Raffen sitter och fryser och duschar kallt! /Raptor
Citat från: Raptor skrivet 08 februari 2011, 11:53:22Vår och höst finns det väl potential att spara lite. När solen värmer lite på morgonen och dagen och pumpen därför jobbar med lite högre utetemperaturer.Jag kör nattsänkning och tycker mig se någon kWh mindre i förbrukning än när jag körde utan nattsänkning. Men eftersom VV är så variabel är det svårt att riktigt säga säkert.Att timerstyra sin VVB är väl samma sak. Vad ger det egentligen vid samma tappning och samma effektsteg för uppvärmning? Jag tror att Raffen sitter och fryser och duschar kallt! /RaptorKlart möjligt att raffen fryser. Men... jag tror på hans upplägg med timer på vvb. Dock krävs det väl en väldigt välisolerad vvb.
Att värma 100 liter vatten från 0 till 100 grader om man bortser från energiförluster är ju konstant. Värmer du 100 l vatten till 100 grader och har ett så välisolerat kärl att det inte lämnar ifrån sig ngn energi så har du ju ff kvar energin efter 1000 år. Att sedan "buffertvärma" vv när energipriset är lågt måste ju vara lönsamt.
Nu handlade ju exemplet om att stänga av beredaren. När den stängs av är det uppvärmt vatten där i. Vattnet blir inte påfyllnadsvärmt. Och du får ju inte heller göra av med allt av det. Men du gör ju säkert av med lite. När det börjar närma sig storförbrukningsdags så går timern igång igen och vvb får börja värma igen. Då har den kanske tappat 5-10 grader men inte alla grader.... för den är isolerad och tilläggsisolerad (i raffens fall). Beredaren, i det exemplet, skall vara påsatt när du förbrukar mycket vatten och avstängd när du inte förbrukar mycket vatten. Du skrev innan att man tjänade på att stänga av den om den är väl isolerad. Det är ju tvärtom. Om den är dåligt isolerad och spiller värme som man kanske inte vill ha så sjunker ju tempen även när du inte tappar ur den. Men en välkammades beredare på 300 liter brukar anges att den har Max två graders tempfall på ett dygn. Oftast bara en grad. Räkna på vad det kostar att värma 300 liter 2 grader. 300x2x1.16. Det blir ca 620-650 watt. Oavsett om strömmen har varit bruten eller ej. Så jag kan inte se någon större vinst med att stänga av den om den inte är dåligt isolerad. Om inte det handlar om som någon här nämnde uppvärmning med vp där COP blir inblandad pga utetemp.
Nu handlade ju exemplet om att stänga av beredaren. När den stängs av är det uppvärmt vatten där i. Vattnet blir inte påfyllnadsvärmt. Och du får ju inte heller göra av med allt av det. Men du gör ju säkert av med lite. När det börjar närma sig storförbrukningsdags så går timern igång igen och vvb får börja värma igen. Då har den kanske tappat 5-10 grader men inte alla grader.... för den är isolerad och tilläggsisolerad (i raffens fall). Beredaren, i det exemplet, skall vara påsatt när du förbrukar mycket vatten och avstängd när du inte förbrukar mycket vatten.
Citat från: David Rinnan skrivet 08 februari 2011, 14:41:31Nu handlade ju exemplet om att stänga av beredaren. När den stängs av är det uppvärmt vatten där i. Vattnet blir inte påfyllnadsvärmt. Och du får ju inte heller göra av med allt av det. Men du gör ju säkert av med lite. När det börjar närma sig storförbrukningsdags så går timern igång igen och vvb får börja värma igen. Då har den kanske tappat 5-10 grader men inte alla grader.... för den är isolerad och tilläggsisolerad (i raffens fall). Beredaren, i det exemplet, skall vara påsatt när du förbrukar mycket vatten och avstängd när du inte förbrukar mycket vatten. Du skrev innan att man tjänade på att stänga av den om den är väl isolerad. Det är ju tvärtom. Om den är dåligt isolerad och spiller värme som man kanske inte vill ha så sjunker ju tempen även när du inte tappar ur den. Men en välkammades beredare på 300 liter brukar anges att den har Max två graders tempfall på ett dygn. Oftast bara en grad. Räkna på vad det kostar att värma 300 liter 2 grader. 300x2x1.16. Det blir ca 620-650 watt. Oavsett om strömmen har varit bruten eller ej. Så jag kan inte se någon större vinst med att stänga av den om den inte är dåligt isolerad. Om inte det handlar om som någon här nämnde uppvärmning med vp där COP blir inblandad pga utetemp.
Citat från: David Rinnan skrivet 08 februari 2011, 14:41:31Nu handlade ju exemplet om att stänga av beredaren. När den stängs av är det uppvärmt vatten där i. Vattnet blir inte påfyllnadsvärmt. Och du får ju inte heller göra av med allt av det. Men du gör ju säkert av med lite. När det börjar närma sig storförbrukningsdags så går timern igång igen och vvb får börja värma igen. Då har den kanske tappat 5-10 grader men inte alla grader.... för den är isolerad och tilläggsisolerad (i raffens fall). Beredaren, i det exemplet, skall vara påsatt när du förbrukar mycket vatten och avstängd när du inte förbrukar mycket vatten. Vi måste missförstå varandra! Jag menar att gångtiden på elpatronen I BEREDAREN blir lika lång om man tappar 100L på 2 minuter som om man tappar 100L på 12 timmar och således kommer förbrukningen att vara konstant i de båda fallen.Termostaten kommer bara att slå till när ärvärdet gått under börvärdet med inställd hysteres och slå ifrån när börvärdet uppnåtts. Härav den eventuella fördelen med att timerstyra VV när man kör L/V. Man kanske kan få ett cop som är 0,2-0,3 bättre än på natten tex.Har man oisolerad tank kan man kanske spara någon kWh på de minskade förlusterna när delta T mot rummet blir lägre men med en isolerad tank, till och med tilläggsisolerad, tappar man inte många grader på 12timmar utan tappning.Jag förstår inte vad du menar med "påfyllnadsvärmt".Därför undrar jag varför beredaren skall vara avstängd via timer när man inte förbrukar något vatten. Vari ligger besparingen?/Raptor
Du kommer alltid tjäna på att stänga av eller sänka värmen.
Men bara om det är 100% isolering som du nämnde. Vi är ju tillbaks till grundfrågan. För ett givet fall, hur lång tid behöver systemet stå utan BEHOV av värme för att det skall löna sig att sänka eller stänga av värmen helt. Vi är väl alla överens om att tittar man på ett år så är svaret ja. Du kommer alltid tjäna på att stänga av eller sänka värmen. Tittar man på en vecka så är väl svaret också ja. Tittar man på ett hus och på timbasis så är väl troligen svaret nej, eller hur? Tittar man på en tekokare så är svaret att det är effektivast att värma enbart vid behov. Osv osv osv. Det är väl ändå så enkelt? OCh utifrån detta framgår då att beroende på vad som skall värmas och vilken tidsperiod som avses så är svaret olika. För vissa saker kan det löna sig att sänka tempen över natten och för andra saker så lönar det sig inte. eller är det något fel i detta påstående?
Ser man det som en stor besparingspotential så måste man ju hoppa av lycka på sommaren när inkommande KV är 2-3 grader högre än på vintern. /Raptor
Jag tycker inte jag jämför äpplen och päron. Och jag tycker det till och med är ok att jämföra med en bil! I samtliga fall är ett viktigt ingångsvärde i kalkylen hur länge man kan ha det avstängt eller sänkt (ja i bilens fall blir väl frågan hur lång den där nedförsbacken är )))
Tror att man kan spara litegrann el genom att låta VV beredaren svalna under natten....men är det en kvalitetsberedare med bra isolering så pratar vi om högst en krona/dygn. (Iofs blir det 360kr /år).Men man kan spara betydligt mer om man anpassar VV temperaturen till familjens vanor.Jag matar VVberedaren med uppvärmt vatten från pannan/värmepumpen, som håller 35-45 ºC på vintern. Familjen duschar på morgnarna så jag timerstartar VV beredaren så den är full med 60 ºC vatten då. (COP= 1 men det innebär ingen förlust i verkningsgrad att köra upp beredaren till hela 60 ºC)Vid 14 tiden slår timern från och på kvällen håller beredaren panntempen (Det räcker till disk, städ och en kvällsdusch) Vill man ha extra VV på kvällen så finns det en direktknapp som kopplar på beredaren igen)I praktiken innebär det att jag kör ut värmepumpens lågtempvärme (COP= 2.5) från beredaren halva dygnet ungefär, samt att beredaren har stått med 20-25 ºC lägre temp på natten.Kanske sparar jag ytterligare ett par kronor/dygn med denna metod jämfört med om VVberedaren alltid håller 60 ºC. Inga jättevinster, men på ett år blir det kanske en tusenlapp sammanlagt. Arbetsinsatsen är ju inte så stor precis.Kommentar:Jag har en blandningsventil som står på 50 ºC. När VV beredaren levererar 60 ºC vatten så späs det ut till 50 ºC av ventilen. Om beredaren levererar 35 ºC så blir kranvattnet 35 ºC.
Hej!Hur har du fixat en "direktknapp" för extra VV? Börjar bli trött på att behöva gå ut och pilla på pannan stup i kvarten när det ska duschas...Finns det så att man kan få hela pandisplayen inomhus på ngt vis?Citat från: larryd skrivet 08 februari 2011, 22:16:35Simplaste lösningen om man vill ha kvar displayen på pannan:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25244.0
Simplaste lösningen om man vill ha kvar displayen på pannan:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25244.0