Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Starter  (läst 1365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Starter
« skrivet: 08 april 2011, 12:31:50 »
Hej!

Nu när temperaturen har krypit en bit över nollstrecket har jag en gångtid på 7 timmar och ca 25 starter under ett dygn.
Värmepumpen är en EcoAir 107. Jag tycker att det är för mÃ¥nga starter med tanken pÃ¥ gÃ¥ngtiden. Har sänkt ( igÃ¥r kväll - inte läst av resultatet)  frÃ¥n 3,0kW till 1,5kW pÃ¥ den övre pannan.
Någon som har tips på att minska antal starter? Hur är era värden?


/Mvh Ã…ke

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Starter
« Svar #1 skrivet: 08 april 2011, 12:56:44 »
Det verkar helt normalt och stämmer bra med min pump. Det är bara så att pumpen nu klarar att höja temperaturen på pannan 5º på runt en kvart, och sen startar den igen efter 40-45 minuter.

Om du vill ha ner antalet starter, kan du öka "diff start/stopp" någon eller några grader, men då får du lite sämre COP i stället. Se också till att sätta tempen så låg som möjligt på övre elpatronen, runt 40º bör räcka, eller koppla bort den. Se också till att ha varmvattenkörningen var fjärde start till 55º aktiverad.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Starter
« Svar #2 skrivet: 08 april 2011, 18:11:07 »
Antalet starter hörs inte konstigt, vill du har färre start stopp vid högre utetemperatur bör du öka volymen som VP arbeter mot, EcoEl är relativt liten.

Jag har även haft problem med rikigt många starter (ca 80st/dygn) och CTC föreslog att flytta givaren 15cm från dykhålet i tanken (panna nere) vilket har minskat starterna lite.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!