Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägst möljiga uppvärmningskostnader  (läst 1702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tgbjella

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lägst möljiga uppvärmningskostnader
« skrivet: 27 maj 2016, 18:27:57 »
Hej,

Jag har ett hus från 1934 i Halland( gamla fønster), sågspons isolering på vinden. Huset är ca 270 m2.
Har pellets(det går 17,5 pallar/år). Funderar på att byta til luft/vatten värmepump eller bergvärme.
Har läst att luft/vatten fungerar bäst ifall man har lägre förbruk än 25 kWh/år, varför är det så, ifall det stämmer?. Är det inte KW på pumpen som avgör detta?. Tänker på elkostnaderna, vintermånaderna?, med luft/vatten pump.
Har någon vintermånad haft förbruk på 6000 KWh/månad.

Tack.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lägst möljiga uppvärmningskostnader
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2016, 19:00:15 »
Jag har bra erfarenhet av Nibes produkter.

En 16 kW pump borde klara ditt hus.....

http://www.nibe.se/produkter/luftvattenvarmepumpar/NIBE-F2040/
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lägst möljiga uppvärmningskostnader
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2016, 21:37:52 »
Man brukar räkna med ca 5 kWh/kg pellets och 17,5 pallar blir 14,5 ton.
Med 80 % verkningsgrad blir det ca 58 MWh/Ã¥r.
Jag tror på en 16-17 kW bergvärmepump och ca 300 m borra.

En luft/vatten tappar i COP och effekt ju kallare det är ute, den ger tyvärr minst då det behövs mest.
Bergvärme tappar inte lika mycket beroende på att köldbäraren håller ca 0 °C hela vintern.
Luft/vatten är lite billigare i installation och om husets värmebehov är rätt litet så betalar sig inte merkostnaden för bergvärme, i ditt fall tror jag att bergvärme ger så pass större besparing att det är värt en lite högre installationskostnad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!