Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tror min EcoAir 109 dog idag :-(  (läst 2962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad majo03

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
tror min EcoAir 109 dog idag :-(
« skrivet: 06 januari 2010, 18:31:54 »
Tjaba. 

Är helt ny på detta forum, hittade hit efter lite googlande på felkällar på min värmepump.

dock tror jag den dog hjältedöden idag.  Skall ringa CTC-support och dem som gjorde innstallationen pÃ¥ vÃ¥rt värmesystem.

Vi har en EcoEl 1800 med en EcoAir 109 tillkopplade och vattenburen golvvärme i hela kåken.
 

Denna dag  började med att jag tyckte det var kallt pÃ¥ golven när jag steg upp i morse. Hmmm kollade dÃ¥ pannan och visade en framledningstemp pÃ¥ 25grader  (börvärde var 39)  och larmade pÃ¥ motorskydd kompressor.   När jag väl Ã¥terställde larmet, gjorde upp eld i kamin och for iväg en sväng i tron att det inte var nÃ¥tt problem.   
Dock var det lika kallt när jag kom hem i eftermiddags.   larm igen pÃ¥ motorskydd kompressor.  Ã¥terställde och gick upp frÃ¥n pannan. När jag gick ner efter en kvart för att kolla sÃ¥ var det Ã¥terigen larm, denna gÃ¥ng var det dock Hög värmepump  C resettade larmet pÃ¥ trekantsknappen längst ner i vänstra hörnet pÃ¥ pannan och väntade pÃ¥ om pannan och värmpumpen skulle hoppa igÃ¥ng.  Näää nu larmade den pÃ¥ Fel fasföljd kompressor Nu började jag bli lite orolig...     provade att bryta all ström till värmesystemet och starta om det pÃ¥ nytt.   dock sÃ¥ är det ju en fördröjning pÃ¥ kompressorn efter strömavbrott sÃ¥ jag väntade ett tag.  När jag sedan kollade pÃ¥ pannan igen sÃ¥ har Ã¥terigen ett nytt meddelande.  kommunikationsfel utedel!!!  Nu var jag tvungen att klä pÃ¥ mig och gÃ¥ ut och titta till  pumpen, men där jag jag inte se nÃ¥got som helst tillstymelse till liv.  Trodde ändÃ¥ att den lilla displayen pÃ¥ EcoAiren skulle lysa men icke.  Det känns som det är dött???  och när jag gÃ¥r in i menyn Aktuell driftinfo pÃ¥ pannan sÃ¥ stÃ¥r det : kompressor spärrad  -40   Och var 30 sekund kommer meddelandet kommunikationsfel utedel.   

Är min EcoAir död?  eller har jag gjort nÃ¥tt fel?   

mvh
Magnus
--------------------------------------
Villa 1½ plan med garage i källare huddinge byggd 98-07  255kvm boyta plus 89kvm i biyta.   EcoAir 109 med en EcoEl. Ã¥rsförbrukning 19853kw.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tror min EcoAir 109 dog idag :-(
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 21:31:34 »
Kolla att alla säkringarna till VP:n är hela.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad majo03

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: tror min EcoAir 109 dog idag :-(
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2010, 13:39:30 »
Jaha..  hur dum känner man sig nu dÃ¥?  ;D ;D ;D


IgÃ¥r tog jag beslutet att kolla alla anslutningar innan jag ringer support/servicetekniker.   Och döm om min förvÃ¥ning när jag hittar en säkringsgrupp med automatsäkringar bakom frontpanelen.  Dessa hade givitvis löst ut och efter omstart sÃ¥ fungerar allt igen  Thumbsup Thumbsup Thumbsup.   


Men blir dock lite förvÃ¥nad när det inte stÃ¥r om dessa säkingar i manualen till värmepannan.  Man kan antyda dem i kopplingschemat men inte mer?

Men men..  Nu kan jag Ã¥terigen gÃ¥ barfota hemma och känna golvvärmen strömma upp utan att elmätaren snurrar sÃ¥ fort att man kan slipa skridskor pÃ¥ den ^-^
--------------------------------------
Villa 1½ plan med garage i källare huddinge byggd 98-07  255kvm boyta plus 89kvm i biyta.   EcoAir 109 med en EcoEl. Ã¥rsförbrukning 19853kw.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: tror min EcoAir 109 dog idag :-(
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2010, 14:16:15 »
Skönt med lite handpåläggning, men undrar varför säkringarna löst ut?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tror min EcoAir 109 dog idag :-(
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2010, 08:24:20 »
Kan vara lite ryck strömmen   Här hemma har aldrig haft sÃ¥ mycket korta strömavbrott som den här veckan. Nätet är nog fruktansvärt hÃ¥rt belastat
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!