Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 januari 2011, 13:49:28 »

Växelventilen är också rätt vanlig felorsak som då inte behövs i en CTC.

Men i sig är inte konstruktionen med en växelventil dålig? Den verkar ju finnas på väldigt många installationer.
Enda nackdelen är då att det är en komponent till som kan haverera med tiden?

Det finns säkert växelventiler som är riktigt tillförlitliga och driftsäkra, tyvärr verkar inte VP-tillverkarna känna till någon sån.  :'(
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 25 januari 2011, 11:35:57 »

Växelventilen är också rätt vanlig felorsak som då inte behövs i en CTC.

Men i sig är inte konstruktionen med en växelventil dålig? Den verkar ju finnas på väldigt många installationer.
Enda nackdelen är då att det är en komponent till som kan haverera med tiden?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 januari 2011, 22:56:52 »

Alla VP fixar 100% av effekten på kompressorn om dem dimensioneras och byggs för det.
Inte bara inverter typ VP:s *vinkar*
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 januari 2011, 12:46:25 »

De flesta har samma konstruktion med on/off reglering och växelventil för VV-laddning.
Det finns 2 avvikelser från den "vanliga" sorten.

1. Inverter (IVT X11/X15 samt Nibe 1150/1250), de har varvtalsstyrd kompressor och kostar rätt mycket mer än en on/off.
En sådan fixar 100% av effekten med kompressorn.

2. CTC har inte växelventil utan en variant där VP:n jobbar mot en inbyggd tank med VV-slinga, bivalent shunt och skiktningsplåt.
Funktionen är sån att 3 gånger av 4 så värmer VP:n endast undre delen av tanken, den 4:e så värms hela tanken upp.
Den bivalenta shunten tar vatten från mitten av tanken till rumsvärme så att toppen är tillräckligt varm för att värma varmvattnet.

CTC:s konstruktion har fördelarna att den ger jämnare framledningstemp (det kan knäppa i element med den "vanliga" sorten).
Växelventilen är också rätt vanlig felorsak som då inte behövs i en CTC.
Nackdelen är att CTC ger sämre varmvattenkomfort och att COP blir aningen sämre.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 januari 2011, 10:05:07 »

I grunden fungerar alla värmepumpar på samma sätt. Sen skiljer det lite mellan olika tillverkare hur man gör vamrvatten, hur eltillskottet kopplas in, etc. Det är dock ganska marginella skillnader i praktiken.

Det som i praktiken påverkar den totala driftskostanden mest är nog valet av installatör. Du har ju inte så stor nytta av att den pump du valde har 5% bättre COP än nån annan om den är feldimensionerad och feljusterad.
Ännu dyrare blir det den dagen nåt havererar och firman som installerade pumpen har gått under jorden eller i konkurs...
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 20 januari 2011, 09:21:57 »

Är alla bergvärmepumpar av samma konstruktion?
Eller är det så att under begreppet bergvärme döljer sig olika typer av tekniska lösningar där vissa är bra och en del andra mindre bra?

Att fråga specifikt vilka pumpar som är bra antar jag att det inte är någon större idé då de flesta kommer att svara just den pumpen dom själva har eller om det är någon här som säljer pumpar så blir ju svaret den pumpen.

Men att kolla efter tester hos Konsumentverket eller i Råd & Rön eller dyl. kan det vara en bra början att ta sig fram till något bra tro?
Tips på andra vägar att ta sig fram i djungeln?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 januari 2011, 07:14:11 »

Vad menar du med 100% effekttäckning? I mina öron låter det som att man täcker sitt värmebehov. Men betyder det något annat här?

Jag skall inte bygga nytt. Byta ut bef. oljepanna handlar det om. Möjligen i framtiden sätta på en våning till men det vet jag inget om nu. Det var just det jag menade att om jag vet hur mycket mitt behov av värme är (till 100%) och sedan går jag upp i dimension en bit över det så jag är överdimensionerad och om man har något att vinna på det?

Man måste hålla isär effekttäckning och energitäckning.
Normalt dimensioneras en bergvärmepump till ca 70% effekttäckning, vilket innebär ca 99% energitäckning.
(Det är så pass få dagar man behöver de där extra 30% i effekt, och även då kommer mesta energin från kompressorn).

Nya hus enligt BBR har ett maxvärde på installerad effekt, t ex 5 kW enligt förra exemplet.
Det innebär att kompressorns drivenergi + elpatron inte får överstiga detta värde.
Om kompressorn då drar 1,5 kW så får man ha max 3,5 kW elspets.
Men det innebär att kompressor + elpatron ger ca 4,5 + 3,5 = 8 kW i uteffekt.

Sen kan man ju dimensionera för 100% effekttäckning och helt slippa eltillskott, men att gå upp över detta ger inga extra fördelar.
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 18 januari 2011, 00:03:43 »

Citera
Om man gör en ombyggnad som kräver bygganmälan så gäller de nya reglerna för hela huset.

Är du verkligen säker på det?
Låter orimligt att man skulle behöva göra om i värsta fall hela huset för att man ska bygga om en del av huset tex glasa in altanen.

Saxat från boverket:
Citera
När man bygger till en byggnad ska tillbyggnaden uppfylla de krav som finns i Boverkets byggregler (BBR) och Boverkets konstruktionsregler (BKR). Vid tillämpning av kraven ska dock hänsyn tas till ändringens omfattning och byggnadens förutsättningar.

Verkar rimligt att tillbyggnaden ska uppfylla kraven.

//Micke
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 januari 2011, 23:03:20 »


Detta resonemang stöds också av de regler som gäller för nybyggnation (dock inget direkt krav för icke nybyggnation).


Om man gör en ombyggnad som kräver bygganmälan så gäller de nya reglerna för hela huset.
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 17 januari 2011, 21:45:41 »

Citera
Vad menar du med 100% effekttäckning? I mina öron låter det som att man täcker sitt värmebehov. Men betyder det något annat här?

Jag är ingen specialist (snarare tvärt om) angående förhållanden mellan energitäckningsgrad och effekttäckningsgrad.
Men principen är ungefär att det är enkelt att komma upp i exempelvis 95% energitäckningsgrad.
Antag att du klarar dig med en effekt av 6kW för att klara 95% energitäckningsgrad över ett år.
Det är bara ett fåtal dagar som det är som hör till årets kallaste dagar och för att klara dessa fåtaldagar så behöver du kanske en effekt av 12kW. Dvs du klarar dig med 6kW för exempelvis 95% energitäckningsgrad, men för att nå upp till 100% behövs enligt exemplet istället 12kW och det är kanske inte ekonomiskt försvarbart att välja en dubbelt så stor pump för att nå de där sista 5% i energitäckningsgrad.
Siffrorna får du ta med en nypa salt då jag inte har någon koll om hur mycket mer effekt som behövs för att nå de sista 5%,
Perkele vad invecklat det blev, hoppas du förstog i alla fall... :)

Jag är idag mycket nöjd att jag överdimensionerat så att jag klarar hela mitt effektbehov utan eltillskott.
Men skulle ha valt ännu ett snäpp större pump för att klara hela effektbehovet även efter utbyggnad och kulvert till uthus.
Idag går min pump ca 70% av tiden när det är -30grader ute dvs jag kan plocka ut närmare 30% mer effekt ur pumpen än vad jag gör idag utan att behöva eltillskott.
Dock efter utbyggnaderna är klara så kommer den troligen inte att räcka till för att täcka hela mitt maximala effekt behov, men troligen ganska högt energibehov sett över ett år.

Så mitt tips är att ta hellre ett snäpp för stor pump än ett snäpp för liten. Detta resonemang stöds också av de regler som gäller för nybyggnation (dock inget direkt krav för icke nybyggnation).

//Micke
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 januari 2011, 21:36:31 »

Boverkets nya regler begränsar den elektriska effekten på uppvärmningssytemet. En normal villa får dra max ca 5kW, vilket gör att du inte kan ha en 6kW VP som står för 75% av effekten och en 8kW elpatron som spets.
För att uppfylla kraven måste du ha en VP som klarar husets hela värme/varmvattenbehov.
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 17 januari 2011, 19:09:06 »

Säger inte regelverket numera att det ska dimensioneras för 100% effekttäckning vid nybygge?

Jag har idag 100% effekttäckning och är mycket nöjd med det.
Bättre lite för mycket än lite för lite.
Dock ångrar jag mig att jag inte tog ett snäpp större pump, då det är marginell prisskillnad, för att klara mitt framtida behov.

//Micke

Vad menar du med 100% effekttäckning? I mina öron låter det som att man täcker sitt värmebehov. Men betyder det något annat här?

Jag skall inte bygga nytt. Byta ut bef. oljepanna handlar det om. Möjligen i framtiden sätta på en våning till men det vet jag inget om nu. Det var just det jag menade att om jag vet hur mycket mitt behov av värme är (till 100%) och sedan går jag upp i dimension en bit över det så jag är överdimensionerad och om man har något att vinna på det?
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 16 januari 2011, 21:12:35 »

Säger inte regelverket numera att det ska dimensioneras för 100% effekttäckning vid nybygge?

Jag har idag 100% effekttäckning och är mycket nöjd med det.
Bättre lite för mycket än lite för lite.
Dock ångrar jag mig att jag inte tog ett snäpp större pump, då det är marginell prisskillnad, för att klara mitt framtida behov.

//Micke
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 januari 2011, 20:49:30 »

Idag är det inte ekonomiskt försvarbart att överdimensionera en värmepump, men i framtiden kanske man kommer att dimensionera till 100% effekttäckning, just för att elbolagen kanske kommer införa effekttaxa.
Ska man då ha en on/off värmepump så krävs stor vattenvolym för VP:n att jobba mot om den ska få rimliga drifttider.

Men i ditt fall hade du tänkt att den ska jobba mot en acktank som sen ska försörja golven med värme så du kan säkert dimensionera till 100% effekttäckning om du vill.
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 16 januari 2011, 12:14:50 »

Har du tomt så det räcker så kanske jordvärme är ett billigare alternativ än borra och bättre än luft/vatten.

//Micke



Nej, det alternativet är inte valbart tyvärr. För liten tomt och för kuperat.

Lönar det sig på något sätt att gå upp ett steg i dimension i värmepump? Alltså om man kommer fram till att en värmepump på 8 kW skall räcka till, kan man då ha någon nytta av att gå upp till 10 kW t.ex.?
Ekonomiskt?
Driftmässigt?
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 16 januari 2011, 00:29:47 »

Har du tomt så det räcker så kanske jordvärme är ett billigare alternativ än borra och bättre än luft/vatten.

//Micke
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 16 januari 2011, 00:07:04 »

Det är en seglivad skröna... Det som händer är att borrhålet blir en liten aning kallare de första åren för att sedan stabiliseras.


Mitt borrhål har kanske blivit 0,3 grader kallare på 8 år. Det är lite mindre än vad beräkningar säger att minskningen borde ha blivit men givarna kan ha åldrats och kanske andra faktorer spelar in. Att ett borrhål töms på värme är som sagt en skröna. Det kan dock bli större temperatursänkning några decennier fram i tiden om alla grannar också borrar. Det beror på storleken på tomterna.

VVM är den enhet som Nibe rekommenderar att man dockar uteenheten till. Vet inte riktigt vad den innehåller förutom varmvattenberedare och rätt hög effekt elpatroner. En L/V-pump ger inte så hög effekt när det är kallt ute så det behövs ordentlig elpatroneffekt vilket ofta leder till att man behöver större huvudsäkring än vid bergvärme. Kostnaden för det bör tas med i kalkylen.


Ok, där ser man. Man skall inte tro på allt man läser och hör då utan försöka lyssna på de som vet vad dom talar om istället. Verkar som om bergvärme kanske ändå skall övervägas som ett alternativ för mig då. Har inte så många grannar. Ja, det finns ju men det är inte en massa hus som ligger tätt på rad på en gata där alla hus suger ut den värme som finns i berget.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 januari 2011, 13:10:52 »

VVM är den enhet som Nibe rekommenderar att man dockar uteenheten till. Vet inte riktigt vad den innehåller förutom varmvattenberedare och rätt hög effekt elpatroner.

Växelventil och styrningsautomatik finns inbyggt i den också.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 januari 2011, 10:03:22 »

Mitt borrhål har kanske blivit 0,3 grader kallare på 8 år. Det är lite mindre än vad beräkningar säger att minskningen borde ha blivit men givarna kan ha åldrats och kanske andra faktorer spelar in. Att ett borrhål töms på värme är som sagt en skröna. Det kan dock bli större temperatursänkning några decennier fram i tiden om alla grannar också borrar. Det beror på storleken på tomterna.

VVM är den enhet som Nibe rekommenderar att man dockar uteenheten till. Vet inte riktigt vad den innehåller förutom varmvattenberedare och rätt hög effekt elpatroner. En L/V-pump ger inte så hög effekt när det är kallt ute så det behövs ordentlig elpatroneffekt vilket ofta leder till att man behöver större huvudsäkring än vid bergvärme. Kostnaden för det bör tas med i kalkylen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 januari 2011, 09:59:45 »

Men är inte nackdelen med borrhål att man "tömmer" dom efter hand och efter kanske fem år så börjar det ge sämre och sämre utvinning?

Det är en seglivad skröna... Det som händer är att borrhålet blir en liten aning kallare de första åren för att sedan stabiliseras.
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 14 januari 2011, 08:07:37 »

Ok, tackar för uppgifter om borrkostnad. Var ju inte så mycket som jag fått berättat för mig då.

Men är inte nackdelen med borrhål att man "tömmer" dom efter hand och efter kanske fem år så börjar det ge sämre och sämre utvinning?
Uteluften finns där ju alltid s.a.s. och är ju outtömlig även om den är kallare vintertid än det är nere i berget.

Vad är det som kallas VVM? Varmvattenberedare kallades ju tidigare VVB...är VVM nåt liknande?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 januari 2011, 21:06:42 »

Lite priser från Rinkabyrör:

En 10 kW Nibe L/V-värmepump kostar ca 48000 kr, till det behövs varmvattenberedare och elpannehetet. En VVM300 kostar ca 30000 kr. Tillsammans 78000 kr.

För bergvärmealternativet kostar en 8 kW värmepump Nibe 1226 52000 kr. Den har inbyggd varmvattenberedare som är mindre än den i VVM300. Till det behövs ett borrhål. Skulle gissa att det kan kosta ca 5000 kr plus 280 kr/meter vilket blir ca 50000 kr för 160 meter. Håltagning i vägg ingå och bör brine ingå så att det bara är att koppla in pumpen. Tillsammans 102000 kr.

En 8 kW bergvärmepump är ungefär likvärdig med en 10 kW L/V-pump när det är några minusgrader ute.

Differens 24000 kr. I bägge fallen behövs kopplingsdetaljer, elinstallation, expansionskärl men det är ungefär samma kostnad i bägge fallen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 januari 2011, 20:34:23 »

Borrningen kostar gissningsvis 25-50000 kr beroende på längd, förutsättningar, med eller utan kollektor och brine, etc....
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 13 januari 2011, 19:56:15 »

Skillnaden mellan L/V och bergvärme är betydligt mindre än 100 000 kr. Det angivna beloppet är snarare skillnaden mellan luft/luft och bergvärme. Skillnaden mellan L/V och bergvärme är i bästa fall 20 000 kr men kan bli det dubbla.

Vad som är vettigast beror på hur mycket värme som skall produceras. Huset lär inte dra mycket men hur mycket drar garaget?

Men bergvärme kräver ju en borrkostnad för hålen och handlar inte det om ca 100000 kr och uppåt?
En luft-vatten pump kräver ju minimalt med installation i jämförelse med bergvärme vad jag har fått förklarat för mig. Men man skall kanske inte alltid lita på allt man hör?

Hur mycket garaget drar? Inte så lätt att svara på då inga separata mätare finns för byggnaderna men jag uppskattar det till kanske runt 3000 kWh/år i uppvärmning med den el-golvvärme som finns idag. Behöver egentligen bara hålla några grader över nollan men mellan 5-10 plusgrader är ju optimalt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 januari 2011, 18:57:02 »

Skillnaden mellan L/V och bergvärme är betydligt mindre än 100 000 kr. Det angivna beloppet är snarare skillnaden mellan luft/luft och bergvärme. Skillnaden mellan L/V och bergvärme är i bästa fall 20 000 kr men kan bli det dubbla.

Vad som är vettigast beror på hur mycket värme som skall produceras. Huset lär inte dra mycket men hur mycket drar garaget?
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 13 januari 2011, 18:27:24 »

Eftersom det verkar vara ganska nära mellan garaget och bostadshuset så finns det ingen anledning att sätta värmepumpen inne.

Nej, det var väl lite fel formulerat av mig kanske. Tanken skall stå inne var det jag menade. Och det naturligaste blir ju i bostadshuset för det är ju där man vill ha varmvatten också. Men det finns väl en innedel som skall stå inne?

Om oljepannan står inne i huset så förlorar du spillvärmen från den och pannrummet måste värmas istället. Tänk på att ta detta i beaktande när du (eller nån annan) dimensionerar värmesystemet så att det inte blir för klent.

Ja, det är väl det "vanliga" problemet att murstocken blir av med sin uppvärmning liksom pannrummet. Finns ett ett par radiatorer i övriga delen av källarplanet så pannrummet får väl få radiatorer också i samband med installationen. Vad gör man med murstocken tro mer än sätter en huva på toppen så att regn och snö inte kan komma in?


Vad har du tänkt dig värmepump, mark eller luft? Vart i Sverige finns huset? Har du tänkt köpa en färdig lösning, eller kommer du att plocka ihop systemet själv?

Min första tanke är en luft-vatten pump. Bergvärme är väl lite vassare men kostar ju också >100000 kr mer i installationskostnad och det kanske inte känns helt motiverat. Frågan är ju om den merkostnaden betalat igen sig innan anläggningen tjänat ut. Huset finns 5 mil sydost om Göteborg. Alltså lite inland. Blir väl troligen en färdig lösning, jag är inte mannen att plocka ihop något på egen hand. Däremot kan jag ju försöka komma fram till vilken lösning jag vill ha och som passar mina behov bäst och sedan låta någon expert göra anläggningen åt mig. Det jag gör själv är de sekundära systemen med shuntautomatik o.dyl. till golvvärmen i bostadshuset och garaget.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 januari 2011, 12:45:55 »

Eftersom det verkar vara ganska nära mellan garaget och bostadshuset så finns det ingen anledning att sätta värmepumpen inne.
Om oljepannan står inne i huset så förlorar du spillvärmen från den och pannrummet måste värmas istället. Tänk på att ta detta i beaktande när du (eller nån annan) dimensionerar värmesystemet så att det inte blir för klent.

Vad har du tänkt dig värmepump, mark eller luft? Vart i Sverige finns huset? Har du tänkt köpa en färdig lösning, eller kommer du att plocka ihop systemet själv?
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 13 januari 2011, 10:34:05 »

Jag tycker det ser ut som du har rätt klart för dig hur du vill ha det.

Ja, fast att vilja är ju inte detsamma som att jag är rätt ute i tänket... ;)
Men tack för svar och stöd.  Thumbsup
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 januari 2011, 07:51:16 »

Jag tycker det ser ut som du har rätt klart för dig hur du vill ha det.
Jag tror att det blir bra med en arbetstank enligt ditt tänk.
Väljer du en tank med VV-slingor i så kan du förvärma varmvattnet i den och sen toppa varmvattnet med en vanlig el-VVB.
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 11 januari 2011, 16:45:28 »

Där ser man...100 visningar av tråden och ingen har haft nån liten tanke eller fundering.
Trodde inte jag hade ställt så svåra frågor men tydligen var det så.
Jag får väl se om jag kan vända mig till nån värmekonsult eller VVS-konsult med mina frågor såvida ingen här har något tips på något annat ställe på nätet där jag kan ställa frågorna. Finns det fler forum likt detta tro?
Skrivet av: hakanno
« skrivet: 01 januari 2011, 19:10:37 »

Hej!

Ny här. Börjar fundera på värmepumpsinstallation. Ev. en luft-vatten.

Vad jag har idag är ett äldre enplanshus på ca 70 m2. Värms idag med vattenburen värme till radiatorer via en oljepanna.

(I framtiden kan det ev. byggas på en övervåning på huset. Byggs in golvvärme i så fall. Tanken är att också lägga in golvvärme på befintliga plan 1)
Huset är egentligen rätt snålt med oljeförbrukningen idag men oljan är ju dyr även i små mängder. Pannan är från 1965 men går kanonbra men ju mer tiden går så närmar sig ju ett utbyte.

Några meter sidan om bostadshuset finns ett stort garage med 150 m2 öppen golvyta. 100 m2 av dessa har ingjutna vattenslangar för golvvärme men ej mer än så, inte driftsatt och använt alltså. 50 m2 av golvytan har elektrisk golvvärme ingjutet vilket idag ser till att hålla en dräglig temperatur i garaget vintertid. (D.v.s. 6-8 plusgrader)

Min tanke är att sätta in en lite större värmepump i någon av byggnaderna som klarar båda byggnadernas värmebehov och sedan gräva ner en liten kulvert mellan byggnaderna. Låta värmepumpen ev. jobba mot en ackumulatortank för att få lite längre drifttider på pumpen. Sen ha två separata shuntar som tar sitt vatten ur tanken och förshuntar vattnet till respektive byggnads värmesystem som kräver lite olika individuella temperaturer. Så långt är jag med men sen börjar djungeln med värmepumparna...vad skall man beakta och tänka på?
I vilken ände börjar man...vill inte vara utlämnad till försäljarnas argument och snack. Här finns säkert många goda råd att få. Hoppas jag...:)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!