Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jehu
« skrivet: 13 oktober 2006, 18:50:35 »

varför vill du inte ha en nyare leksak då? Inköpspriset är ju inte allt.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 13 oktober 2006, 18:45:12 »

Vilken kompakt tystnad det blev...  Jag tolkar det som att Nibe Fighter 1200 inte är så up-to-date i alla fall...
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 oktober 2006, 18:18:07 »

OK, så Nibe 1200 anses av expertisen ändå vara en pump med bra styrning...?  Så då kommer min egentliga 10,000-kronorsfråga...

Är det värt att köpa in en (begagnad) Nibe 1200 för att ersätta min ännu äldre IVT pump (som kör med "så fast kondensering det kan bli", även om det inte är speciellt fast, då den för det mesta arbetar med mycket låga framledningstemperaturer då den stötvis skall höja tempen från 13 till 22 grader, spelar ingen roll att den är dockad mot panna då, pannan svalnar snabbt).  Trots att jag iofs tror att mitt system arbetar med ganska bra temperaturer när det är som mest belastning, så känns det som om det är väldigt stora förluster i hela systemet (pump+panna) då pannrum+garage+förråd (alla i källarplan) blir över 20 grader varma av bara värmeförluster.

Det verkar som om Nibe 1200 skulle stå konstant avslagen under sommarperioden då det inte finns något värmebehov.  Hur mycket kan man förlora på denna VV-produktion med el under sommaren?  Är det nyttigt eller skadligt för pumpen att stå stilla så långa perioder under senvår/sommar/tidighöst?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 09 oktober 2006, 17:35:12 »

Äh, så konstigt är det inte. Hur hög framledningen kan bli innan rumsgivarn slår ifrån beror rimligen på givarens placering, husets utseende och storlek, värmepumpens dimensionering osv.
Att reglera på flera parametrar ger fler möjligheter till en effektiv och anpassningsbar (till det aktuella huset) styrning. Således framledning, retur, utegivare, innegivare....man får lite mer att pilla på också vilket en del gillar.
Men att bara kalla det "flytande kondensering" och därmed anse det vara optimerat tycker jag är vilseledande. CTC, Nibe/Thermia och IVT kör alla med flytande men den ser helt olika ut.
Den av forumet så omhuldade flytande kondenseringen inte alltid så överlägsen. Varje installation fungerar olika.

Men den ursprungliga frågan - att köra mot rumsgivare är rimligen att anse som flytande kondensering. Köra mot en acktank med fast inställd temperatur året runt är väl så fast det kan bli.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 oktober 2006, 17:17:51 »

Jo, det är svårt att förstå...  Om nu styrning på enbart rumtstemperatur fungerar lika bra som styrning på utomhusgivare+inomshusgivare+framledningsgivare och gradminuterstyrning med börvärden, varför bryr man sig överhuvudtaget om att krångla till det så mycket när det räcker med en rumstermostat som slår av och på kompressorn?  Förklara för mig hur det kan fungera lika bra och varför man har bytt?

Är det så enkelt som du säger, så borde jag helt enkelt kunna koppla in min jättegamla VP som kör med traditionell "fast kondensering" dockad mot en gammal kombipanna, sätta den på kontinuerlig manuell körning, sätta shunten på manuellt max och sedan sätta på en rumstermostat som slår av och på pumpen och helt plötsligt få en helt modern styrning med så enkla medel (vi bortser från tappvarmvatten)?

Kommer den då alltså att arbeta med samma låga temperaturer som om jag bytte till en Nibe 1215 och det kommer inte att bli så att den arbetar sig upp i höga framledningstemperaturer innan den kommer att slå av pga rummen uppnått rätt temperatur?
Skrivet av: Digital
« skrivet: 09 oktober 2006, 16:58:24 »

Detta är väl inte så märkvärdigt att förstå... ta tex nu på hösten då det behövs lite effekt varför skulle 1200:an gå upp mot 55 grader i framledningstemp??
Rumstermostaten slår av vp vid uppnådd rumstemp... dock med en viss tidsfördröjning vid start.
Med gradminstyr går vp mot önskat börvärde står förskjutningen för högt blir det för varmt risken att få 55 grader i framledning är då liten på hösten eller hur?..Varför skulle då en givare som slår av vp vid säg 21 grader kunna ge 55 grader i framledning..vid samma tidpunkt i säg samma hus...?? Sc:,h
Så klart gäller samma principer som tidigare öppna termostater eller radiatorventiler..
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 oktober 2006, 13:39:37 »

Men i så fall skulle det knappt finnas några pumpar med fast kondensering.  Alla pumpar har ju även de med "fast kondensering" har ju hysteres på termostaten och dessutom så sjunker ju temperaturen i det oshuntade vattnet vid högt värmebehov, om VPn inte hinner med.

Även om dagens fasta pumpar med "flytande kondensering" inte har någon teknik för att i varje ögonblick ge ut exakt "rätt" temperatur, så har de ju teknik för att stoppa när en viss önskad framledningstemperatur har uppnåtts (beroende på utomhustemperatur).  Det är detta som väl Nibe Fighter 1200 saknar och den kan ju snabbt komma upp i 55 graders framledningstemperatur och ändå fortsätta tills rummet blir varmt.  Dessutom kan returtemperaturen när den startar vara vad som helst (jaja, inte mer än 55 grader antar jag), bara rummet svalnat av 0.2 grader.

Vad skulle en Nibe 1215 göra istället?  Den skulle inte starta förrän returen/framledningen kommit under önskat värde (i princip) och sedan starta för att stoppa när framledningen kommit upp i önskad temperatur.  Där vet man alltså att pumpen hela tiden arbetar med framledningstemperaturer inom ett visst alternativ.  Med Nibe 1200 kan framledningstemperaturerna istället vara precis vad som helst?

Men slutligen... om man bortser från all terminologi och huruvida det är fast eller flytande kondensering, så känns det som om risken för att Fighter 1200 skulle gå med en mycket lägre COP än Fighter 1215 är stor?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 09 oktober 2006, 13:01:15 »

Begreppet "flytande kondensering" används ju om all styrning som varierar och inte sker mot en fast inställd temperatur. Begreppet borde skrotas så att man istället får beskriva vad som menas i det aktuella fallet!
Och en 100%ig flytande kondensering om man därmed skulle mena att vp i varje ögonblick levererar exakt den framledningstemperatur som behövs existerar förstås inte (men med varvtalsreglering kan man antagligen komma närmare).
Därav den i praktiken ringa skillnaden i cop mellan olika värmepumpar.
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 09 oktober 2006, 12:53:57 »

Hej
Om du tänker tvärtom så är det så att vid fast kondensering så går alltid vp till en fast (hög)temperatur därefter shuntas värmen ut till huset efter behov. Vid flytande kondensering finns inte någon shunt utan man styr av och på kompressorn vid behov. det innebär att vp jobbar men lägre VB temp.

Mvh AndersA
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 oktober 2006, 10:01:58 »

Den kör med flytande kondensering eftersom det är rumstermostaten som styr när den skall gå alltså är framledningen varierande..
Här hänger jag inte riktigt med (men har suttit med lödkolven i handen i en timme nu, så kanske är förvirrad av lödångor?  a:gl ).  Rumstermostaten slår på och av kompressorn på samma sätt som en vanlig bimetalltermostat i ett el-element?  Vad är det då som hindrar att kompressorn arbetar sig upp i framledningstemperaturer på 55 grader även om det inte är speciellt kallt utomhus?  Att kondenseringen är "flytande" såtillvida att den arbetar sig uppåt allt eftersom kompressorn går, det förstår jag, men det är väl knappast detta man avser med flytande kondensering.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 09 oktober 2006, 09:28:23 »

Den kör med flytande kondensering eftersom det är rumstermostaten som styr när den skall gå alltså är framledningen varierande..

Den värmer varmvatten via en hetgasväxlare under tiden den värmer huset.. detta styrs via en magnetventil skulle huset inte vara i behov av värme då värms varmvattnet av inbyggd elpatron direkt i vattnet...

Så svaret är ja den värmer bara medans den ändå håller på...
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 oktober 2006, 08:39:00 »

Stämmer det att Nibe Fighter från 1998 körde fast kondensering med rumstermostat för till/frånslag?  Trodde att alla körde flytande kondensering vid den tiden...?

Och värmer den bara varmvatten "om den ändå håller på"?  Den har ingen trevägsventil så att den specifikt kan värma varmvatten (med kompressorn och inte elpatron alltså).

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!