Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur vet jag om borrhÃ¥let eller pumpen är begränsande?  (läst 3536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KungAnka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej

Vi har ett hus på 115+100 kvadrat byggt -69. De tidigare ägarna installerade en CTC Echoheat 5 (altså 1.6kW in och max 5 ut). Som ni förstår var troligen installatören rejät optimistisk (okunnig?). Nu funderar jag på att byta pump, eller att försöka klämma ur mer ur den, men jag undrar var begränsingen sitter. I pumpen eller borrhålet? Brine tempen brukar gå ner på -1 som lägst.
115+110 m2, byggt -69, Echoheat 5

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hur vet jag om borrhålet eller pumpen är begränsande?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2008, 20:03:36 »
Tyvärr så går det nog inte att krama ut mktmer ur den.
Och om det går skulle det bli via elpatronen.
Sätta dit en större vp på bef. borrhål blir heller inte bra.
Sånt här är riktigt tråkigt när det händer men antingen så är det installatörens optimistiska kunnande eller kunden som inte givit rätt förbrukning.
I ditt hus skulle det nog stått en 7kw om det skulle varit ok.
Men borrhålet måste bli djupare och jag tror inte att ngn borrare vill borra i 1 bef.borrhål utan då kommer det bli 1 nytt vilket gör det hela till en ny komplett installation.
Alternativet är ju att plöja ner lite slang ca 200-250 meter i trädgården och använda både slangen och borran till den nya vp.
Skull tro att ditt borrhål är ca 100 meter
« Senast ändrad: 22 november 2008, 20:05:21 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad KungAnka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur vet jag om borrhålet eller pumpen är begränsande?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2008, 20:18:20 »
Stämmer, hÃ¥let är 100 meter. 250 meter slang skulle nog bli trÃ¥ngt, tomten är bara 900m2. Hur mycket plats behövs? En komplett installation är inte aktuell, det blir aldeles för dyrt. Det bllir att komplettera med nÃ¥t annat, typ pellets/ved. Och isolera vinden. 

Jag begriper inte hur man kan tro att det ska vara den minsta pumpen till ett relativt stort hus byggt när oljan var som billigast, vilket hus ska man då ha till 7:an och 10:an? Ett 20:tals sommarslott med tinnar och torn? Ja ja, installationsfirman finns inte kvar, kan tänka mig att dom inte fick så många kunder när ryktet gick.
115+110 m2, byggt -69, Echoheat 5

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hur vet jag om borrhålet eller pumpen är begränsande?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2008, 20:21:42 »
1m2/meter slang räcker.
I ditt fall en plätt på 15x15 meter ca
Mest kyla men lite värme också

Utloggad KungAnka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur vet jag om borrhålet eller pumpen är begränsande?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2008, 22:30:07 »
Då skulle slangen faktiskt få plats. Men pumpen, måste man byta hela pannan inklusive tankar och allt, eller kan man trimma upp den, t.ex genom att bara byta själva pumpdelen?
115+110 m2, byggt -69, Echoheat 5

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hur vet jag om borrhålet eller pumpen är begränsande?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2008, 08:44:29 »
Man måste nogbyta hela värmepumpen, alltså den modul som kompressorn sitter i.
Tankar och vad du har i övrigt kan ju vara kvar
Mest kyla men lite värme också

Utloggad KungAnka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur vet jag om borrhålet eller pumpen är begränsande?
« Svar #6 skrivet: 24 november 2008, 13:34:48 »
OK. Bara kompressorn mm då, betydligt enklare än att byta hela lådan. Bävar vid tanken på hur 17 dom lyckades baxa ner den i källaren.

Men, jag undrar om man kan klämma ur mer ur befintlig pump bara genom att lägga till lite markvärmeslang? Det vore ju bra. Som det är nu är brine nere på -1 grad och pumpen går ca halva dygnet, trots detta orkar den inte riktigt hålla tempen i huset själv. Antingen får man slå på doppvärmaren, eller braskaminen (Jötul 9kW, Halleluja!). Att pumpen inte går dygnet runt, beror det på att hålet är underdimensionerat, eller brukar dom bara gå 12-16/dgn timmar vid full belastning.
115+110 m2, byggt -69, Echoheat 5

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Om pumpen klarar någon/några minusgrader så är det ju inte så illa.

Pumpen ska gå 100%. Det beror inte på hålet om den inte gör det.
Om det blir kallt i huset och pumpen inte går hela tiden är den inte rätt justerad.

Kan tänka mig att ditt system går väldigt billigt..
Tror inte du kan räkna hem ett byte av en fungerande VP.

Klart befintlig pump skulle bli en aning piggare av en ytjordvärme slinga..
Kan dock inte tänka mig att det är värt besväret. Om det nu inte visar sig att hålet bottenfryser...
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad KungAnka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur vet jag om borrhålet eller pumpen är begränsande?
« Svar #8 skrivet: 24 november 2008, 15:56:29 »
Nja, så billigt går det inte. Det slukar 7000kWh spetsning per år medan pumpen suger i sig betydligt mindre.

Om jag förstår dig rätt så innebär ett underdimensionerat borrhål bara att man för lägre verkninsgrad (COP)? Speciellt en bit in på vintern när man kylt ner hålet. Pumpen ska dock slita så gott den kan, hur kallt Brinevattnet än blir. Stämmer det?

Som sagt, pumpen verkar tycka att det är skönare att ta pauser då och då och spetsa lite direktel istället. Framledningstemperaturen är dock rätt, det blir varmt och skönt i huset om jag låter den köra så mycket el den vill. Stänger man av doppvärmaren så kör den ca 12-16 timmar/dgn och huset blir kallt (för att inte tala om tappvattnet). Vilken iställning ska jag ändra på?
115+110 m2, byggt -69, Echoheat 5

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur vet jag om borrhålet eller pumpen är begränsande?
« Svar #9 skrivet: 24 november 2008, 16:39:54 »
Att pumpen inte går dygnet runt, beror det på att hålet är underdimensionerat, eller brukar dom bara gå 12-16/dgn timmar vid full belastning.

Pumpen skall gå hela tiden innan tillsatselen skall gå in med undantag för dygn där det är stor skillnad på natt- och dagtemperatur. Detta gäller oberoende av brinetemperatur.

Det måste vara något fel på inställningarna i det här fallet. Svårt att svara på vad som är fel utan mer information om temperaturer och inställningar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad thermiaanvändare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Thermia Duo Optimum 16KW + 2st 300lit TWS
Jag hade en Thermia Duo 12KW från 1988. Trots att den gamla fungerade bra bytte jag den 2007 till en Thermia Duo Optimum 16KW. Jag ville hellre göra ett planerat byte än så med akut haveri (vilket givetvis kommer när det är mycket kallt ute). Jag behöll befintliga borrhål på 102-106m. Elförbrukningen sjönk med cirka 40%. Det kan alltså löna sig att byta hela värmepumpen även om den gamla fungerar. Tekniken tycks ha gått framåt de senaste 20 åren. När det är som kallast bottnar brinetemp på -2 grader men går inte lägre vilket känns ok.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Hur vet jag om borrhålet eller pumpen är begränsande?
« Svar #11 skrivet: 11 december 2008, 20:00:58 »
Innan du byter anläggning bör du nog kolla inställningar och fundera på andra alternativ.
Eftersom det är en CTC med shuntkonstruktion är det inte alls självklart att pumpen går 24 tim innan elspetsen slår till. Du säger att elpatronen drar 7000kwh medan pumpen drar mindre. Förmodligen beror det på att elpatronen är påslagen och temp elpanna är satt ganska hög. Då slår elpatronen på i tid och otid för att leverera den inställda temperaturen.
Stäng av elpatronen, dvs 0 kwh, och se vad du får för resultat.
Alternativt ställ ned temp elpanna till tex 50-55 grader.
Om resultatet bla innebär att du tycker att vv-produktionen blir lidande men att värmen räcker så kan du montera en mindre vv-beredare,tex 50-80 liter efter pumpen så blir vv-komforten utan anmärkning och problemet kanske kan lösas till en begränsad kostnad.
Att byta anläggning i ditt fall med ny borrning kostar ju skjortan. Och den pump du har har ju knappast tjänat ut.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!