Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför eltillskott mitt i sommaren?  (läst 7868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #15 skrivet: 04 juli 2010, 23:59:25 »
Om din vp har kört legionella med enbart kompressor sÃ¥ mÃ¥ste detta bero pÃ¥ en annan mjukvaru release till Rego om inte eltillskott är helt blockerat meny 5.5 ?  HÃ¥ll inne info knappen en stund sÃ¥ ser du mjukvaru release. Jag har 3.06 och har inte hört nÃ¥t om nÃ¥gon nyare release.

Vad jag har lärt mig om Rego så skall följande gälla för frånslag av kompressor:

Värmeproduktion: beräknat GT1 värde beroende på kurva och utetemp, hög retur larm GT9 +58 ºC, HP/LP larm, GT6 högtemp, samt GT8 max temp larm endast vid värmeproduktion.

Varmvatten produktion: GT9, hög retur GT9+58 ºC, LP/HP larm samt GT6 högtemp.

 
FrÃ¥nslaget (GT9)vid vv produktion är beroende av vilken vv temp du har inställt (Meny 2.3) plus halva vv differensen (Meny 2.4) I mitt fall har jag meny 2.3 = +44  ºC och meny 2.4 diff 9 grader vilket ger stopp pÃ¥ GT9 = +48,5 ºC  (+44 ºC + halva diffen 9/2 =4,5 grader) I handboken stÃ¥r det angivet att vid vv spets (legionella) höjs vv temp med 5 grader utöver det som är inställt pÃ¥ meny 2.3. Min vp skulle sÃ¥ledes inte behöva eltillsats för att kunna nÃ¥ till 44+5 =49 vv temp dÃ¥ den ju klarar detta med enbart kompressor drift, men den slÃ¥r alltid ifrÃ¥n kompressor vid GT9 = +48,5 ºC. Bevisligen sÃ¥ körs inte enbart kompressor för mig och jag tror inte din vp gör legionella pÃ¥ enbart kompressor heller.

Jag tror att dina 2 timmar härrör från en kraftig temperatur variation ute i kombination med avsaknad av innegivare? Detta kan ge ett stort språng i börvärdet på GT1 vilket kan resultera i en så pass lång driftscykel så eltillsatsen går in, möjligen orsaken till dina tillskottstimmar.

Är meny 2.2 verkligen satt till mer än 0 dagar?

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #16 skrivet: 06 juli 2010, 17:50:30 »
Vad är det för mening med att köra legionellakörning till bara 49 grader?

Det är först vid 50 grader som man överhuvudtaget ser en minskning av tillväxten.
Man är väldigt överens om vilken statisk temperatur man behöver för att vara
legionellasäker och det är 60 grader när man har en förådsberedare. Jag har läst
massor av rapporter om legionella och ingen av dem som har någon vetenskaplig
tyngd har uttalat sig om legionellakörningar. Hur ofta de skall köras och till vilka
temperaturer och om  det överhuvudtaget är en vettig tanke jämfört med kravet i BBR
som säger minst 60 grader alltid i hela volymen i viloläge??. Kan någon komma med
en länk till en sådan artikel så skule jag vara mycket tacksam.

Jag tycker det än så länge ser ut som dimridåer från en industri som inte riktigt vill
erkänna sina brister. knUp
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #17 skrivet: 06 juli 2010, 20:26:58 »
Ja det kan lÃ¥ta konstigt att bara köra till 49  om nu de extra 5 graderna stämmer, skall kolla upp det ocksÃ¥.

Min gamla vp gick i 15 år utan legionella körning då sådan funktion inte fanns. Ingen som fick legionella under alla dessa år...
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #18 skrivet: 06 juli 2010, 21:02:05 »
@Håkke Enskilda exempel på folk som sluppit legionella trots att de varit försumliga
säger inget om hur man borde ha gjort.

Nästan alla VP är värdelösa på att göra säkert varmvatten och det borde förstås inte
vara tekniskt möjligt att koppla bort elpatronen.

Många varmvattenberedare är numera gjorda så att lägsta temperatur man kan ställa
in är 60 grader (gissa tre gånger varför?). Det enda man kan välja på är alltså, säkert
varmvatten, eller inget varmvatten alls.

Att inte VP-industrin fått sig en rejäl känga för länge se'n det är ett mysterium. Troligen
är det hänvisningar till nå'n mystisk legionellakörning, som i alla fall inte jag har sett någon
trovärdig info om hur den skall köras. Se'n att den går att koppla ur eller köra efter eget
huvud säger ju allt.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #19 skrivet: 06 juli 2010, 22:34:19 »
jadu. de går inte att värma en sådann här vvb på annat sätt. du laddar tanken från topp till botten.ivt htplus kan du ställa upp till 60-63 grader ungefär så laddar den toppen så mycket. UTAN elpatron

för att fÃ¥ GT3 att hamna pÃ¥ 60 grader lär du nog lÃ¥ngt över 70 grader pÃ¥ vb ut vilket inte rekommenderas dÃ¥ de säger pÃ¥ IVT att man "skÃ¥llar" värmepumpen jag vet inte men vad jag lärt mig sÃ¥ ska man inte släppa inte mer än 55 grader i en rego  600  "kompressor"

rego600 startar när gt3 sjunker till 42,5 och stannar vid 47,5. man brukar få en temp på VB ut på ca 50-53 grader då. och för att inte köra skiten ur kompressorn så brukar jag se till att en rego 600 aldrig går över det. i en villa där det bor folk hela året runt och använder vattnet är det i regel ingen fara med legionella.

men en rego 600 kombinerat med äldre folk som är mer känsligare än yngre bör man väl kanske spetsa upp beredaren emellanåt

rego 637 m.fl startar när GT3 sjunker under 49 grader  MEN stannar när VB in GT9 nÃ¥r 53 grader under förutsättning att GT3 förbigÃ¥r 51 grader. VBut nÃ¥r ca 55-58 grader beroende pÃ¥ kompressor. de är helt okey att vrida upp varmvattnet för den som vill till 54 under meny 2 sÃ¥ kommer en bosch/ivt att komma upp i runda slängar 60 grader utan elpatron man ser bara till att vb ut inte nÃ¥r 65 grader jag skulle vilja säga högst en vbut pÃ¥ 63 grader för att skona kompressorn. om man är rädd för legionella. jag är faktiskt inte pÃ¥läst. men aldrig hört att legionella skulle va ett probelm inom denna branch... nämn gärna ett exempel pÃ¥ där legionella har vart farligt i en vanlig villa. leginella hör man bara talas om i stora lägenheter/fastigheter/industrier. och leginella kan faktiskt även sprida sig i gamla avstick som är proppade pÃ¥ kallsvattnet oxÃ¥.

alla de nyare vp frÃ¥n IVT/bosch brukar vi  nästan aldrig ställa pÃ¥ legionella körning. och är fortfarande en meny som ligger kvar i programvaran sen rego600.vill en kund köra det sÃ¥ har dom fÃ¥tt göra det. jag bara flikade in. men under mina ynka 10 Ã¥rs erfarenhet sÃ¥ har jag dÃ¥ aldrig hört talas om detta iaf inte om de stÃ¥r i en villa/mindre radhus m.m...

när man kommer till fastighets pumpar sÃ¥ brukar man iaf sätta i stora beredare som ligger Ã¥ spetsar frÃ¥n 55 upp till 60-80 grader. men dÃ¥ sitter de som traditionellt en elpatron rakt in i beredaren.  typ längst ner i tanken. pÃ¥ en vanlig värmepump sÃ¥ har man ju elpatron externt liggandes pÃ¥ VB ut just innan växelventilen. är lixom därför NÄSTAN omöjligt att värma hela tanken över 60 grader de skulle isÃ¥fall  pulsas upp med kontinuerlig drift pÃ¥ P2an. mina synpunkter. gör hur ni vill senast jag var pÃ¥ kurs sÃ¥ skulle de iaf räcka att toppen pÃ¥ vvb är 60 grader. det är den delen du tar varmvattnet ifrÃ¥n.
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #20 skrivet: 06 juli 2010, 23:03:16 »
@gump: Du säger att du inte är påläst och ändå uttalar du dig om att man kan
bryta mot BBR utan att det gör något. Egentligen behöver man ju inte läsa mer
av ditt inlägg efter det.

Nu gjorde jag det i alla fall och fann då att du bekräftar vad jag sagt om att de flesta
VP är värdelösa på att uppfylla BBR. Att ursäkta sig med att kompressorn inte skulle gilla
höga temperaturer pekar ju bara på att det är nå't fel i konstruktionen.

Det räcker INTE att bara toppen av en förrådsberedare håller 60 grader. Vem har sagt det?
Den personen kommer aldrig att kliva fram att påstå det offentligt under företagets namn.
Hela beredarens volym i MINST 60 grader (i viloläge) är det som gäller.

Ursäkten du la' in om att det kan bli legionellatillväxt i en stump i kallvattenrör hjälpte ju inte
precis upp din argumentering heller. Det klart det kan bli det. BBR säger att en rörstump
får inte vara längre än vad röret den utgår ifrån är tjockt. För övrigt gäller för kallvatten att
man skall sträva efter att hålla det kallt. Precis på motsvarande sätt som man skall hålla
varmvatten HETT!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #21 skrivet: 07 juli 2010, 08:42:23 »
Førklara gærna vad en rego600-kompressor ær  Sc:,h
Anvænder inte IVT kompressorer från Mitsubishi ?

Om skiktningen ær bra i tanken varfør behøver du 70°C Vb ut (då lær du ha runt 65°VB in) før att hålla 60°C i tanken?? Tempen på GT3 och GT9 bør vara ganska lika i slutet av vv-kørning..

VB ut på 50-53°C motsvarar 1°C varmare kondensering. 55°C kondensering torde ju bli i runda slængar 90°C i hetgas temp på en 407C maskin, vilket knappast kan tolkas som "køra skiten ur kompressorn".
Dæremot blir COP på VP betydligt sæmre, och i slutet på varmvattenkørning kanske du har ett COP på 1,4 - 1,5. Kanske ser man det som en møjlighet att nær COP inte ær bættre, få vila kompressorn och ta resterande grader med elpatron.
Det ær lag på att alla VP tillverkare skall ha legionellakørning med 7 dagars intervall. Har man råd att toppa upp VVB några grader med elpatron 1 gång / veckan kænns som en ganska billig førsækring.. Det kostar væl inte många kronor før att undvika legionella. Køper folk en bergværme før 120 000 så ska man børja gnælla om några hundralappar om året.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #22 skrivet: 07 juli 2010, 16:39:27 »

FrÃ¥nslaget (GT9)vid vv produktion är beroende av vilken vv temp du har inställt (Meny 2.3) plus halva vv differensen (Meny 2.4) I mitt fall har jag meny 2.3 = +44  ºC och meny 2.4 diff 9 grader vilket ger stopp pÃ¥ GT9 = +48,5 ºC  (+44 ºC + halva diffen 9/2 =4,5 grader) I handboken stÃ¥r det angivet att vid vv spets (legionella) höjs vv temp med 5 grader utöver det som är inställt pÃ¥ meny 2.3. Min vp skulle sÃ¥ledes inte behöva eltillsats för att kunna nÃ¥ till 44+5 =49 vv temp dÃ¥ den ju klarar detta med enbart kompressor drift, men den slÃ¥r alltid ifrÃ¥n kompressor vid GT9 = +48,5 ºC. Bevisligen sÃ¥ körs inte enbart kompressor för mig och jag tror inte din vp gör legionella pÃ¥ enbart kompressor heller.

Jag har kollat loggen nu och det verkar inte stämma att vv höjs med 5 grader vid vv spets såsom det står i handboken. Sc:,h Min inställning ger normalt 52-53 grader på GT3 när vv produktion stannar (GT9=48,5 grader) Vid vv spets (legionella körning) så låg GT3 på 65,4 grader som mest. Tillskottet (endast steg 1 på 3kW) går lite drygt en timme vid varje legionella körning vilket skulle ge c 160kWh mer per år för veckovis legionellakörning.

Är väl inte värt risken att lÃ¥ta bli? Jag har fnv inställt var 3e vecka. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #23 skrivet: 07 juli 2010, 22:06:06 »
ojdÃ¥ du verkar ha koll pÃ¥ detta. med "rego 600" menade jag den äldre generationen, Greenline. alltsÃ¥ inte mitsubishi. de var väl olika slags kompressorer. bÃ¥de scroll och kolv. med rego 637/638/634 och säkert nÃ¥gon mer rego sÃ¥ pratar jag om 60-65 kompressorer dvs mitsubishi. bl.a. med att köra skiten ur dom sÃ¥ är de väl mera att släppa en sÃ¥dann kompressor (rego600) vid 53grader för att veta att den fortfarande är som den ska. är det över 53 är det väl vanligt att flödet pÃ¥ P2  är för lÃ¥g, alltsÃ¥ mera att jag ska vara lite säkrare att den ska klarar 1-2 Ã¥r utan service m.a.o, d.v.s en vanlig service pÃ¥ äldre VP. om skitningen i tanken har du säkert rätt i jag bara räkna snabbt i huvet  och tänkte mig inte rikitgt för kanske.

@sobris nej du har väl rätt. jag bortser helt ifrån BBR när jag skrev mitt inlägg, den har jag faktiskt inte ens tittat i. inte kan jag tala om vem som sa att de räcker med att övre delen av beredaren är varm heller. jag vill inte heller argumentera med er om detta heller. utan jag bara flikade in. mest för att det var en intressant tråd.

i övrigt är jag ingen kylkille heller.

jag pratar uteslutande om IVTs pumpar (HT plus) vilket ger max 65 ut idag. tror bosch bara toppar till 60 va ? men jag kan ha fel. dagens Sneakvariant av greenline är nog "exakt" samma som bosch. d.v.s 60 grader.
visst är det viktigt med legionella. men de är nog först när du kommer till  Skolor/lägenhetshus m.m  att de är mer vikitigt att tänka pÃ¥ detta. är man orolig ska man naturligtvis köra med legionella körningen de är trotts allt säkrare än ingen spetsning alls. jag är däremot intresserad om det verkligen har hänt att folk blivit sjuka  efter de installerat värmepump i en normalstor villa där man bor permanent.
vi ses!
Førklara gærna vad en rego600-kompressor ær  Sc:,h
Anvænder inte IVT kompressorer från Mitsubishi ?

Om skiktningen ær bra i tanken varfør behøver du 70°C Vb ut (då lær du ha runt 65°VB in) før att hålla 60°C i tanken?? Tempen på GT3 och GT9 bør vara ganska lika i slutet av vv-kørning..

VB ut på 50-53°C motsvarar 1°C varmare kondensering. 55°C kondensering torde ju bli i runda slængar 90°C i hetgas temp på en 407C maskin, vilket knappast kan tolkas som "køra skiten ur kompressorn".
Dæremot blir COP på VP betydligt sæmre, och i slutet på varmvattenkørning kanske du har ett COP på 1,4 - 1,5. Kanske ser man det som en møjlighet att nær COP inte ær bættre, få vila kompressorn och ta resterande grader med elpatron.
Det ær lag på att alla VP tillverkare skall ha legionellakørning med 7 dagars intervall. Har man råd att toppa upp VVB några grader med elpatron 1 gång / veckan kænns som en ganska billig førsækring.. Det kostar væl inte många kronor før att undvika legionella. Køper folk en bergværme før 120 000 så ska man børja gnælla om några hundralappar om året.



IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #24 skrivet: 07 juli 2010, 23:48:45 »
ojdÃ¥ du verkar ha koll pÃ¥ detta. med "rego 600" menade jag den äldre generationen, Greenline. alltsÃ¥ inte mitsubishi. de var väl olika slags kompressorer. bÃ¥de scroll och kolv. med rego 637/638/634 och säkert nÃ¥gon mer rego sÃ¥ pratar jag om 60-65 kompressorer dvs mitsubishi. bl.a. med att köra skiten ur dom sÃ¥ är de väl mera att släppa en sÃ¥dann kompressor (rego600) vid 53grader för att veta att den fortfarande är som den ska. är det över 53 är det väl vanligt att flödet pÃ¥ P2  är för lÃ¥g, alltsÃ¥ mera att jag ska vara lite säkrare att den ska klarar 1-2 Ã¥r utan service m.a.o, d.v.s en vanlig service pÃ¥ äldre VP. om skitningen i tanken har du säkert rätt i jag bara räkna snabbt i huvet  och tänkte mig inte rikitgt för kanske.
Rego är väl styrsystemet - inte kompressorn  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför eltillskott mitt i sommaren?
« Svar #25 skrivet: 08 juli 2010, 23:58:25 »
precis. de är styrsystemet, jag trodde ni hängde med om jag skrev som jag skrev... rego 600 är ju första generationen av styrdatorn. 634 är anpassad för (R134a) gasen. 637 är anpassad för mitsubishi scroll 65 grader(R407C) bl.a. men de gÃ¥r att köra vilken generation av rego oavsett vilken kompressor man har.för hÃ¥rdvarumässigt är de likadana. men man kan ju inte byta en rego 600 till 637 t.ex  utan att ändra om i mjukvaran i varje fall..
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!