Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 750 liter Ackumulatortank som volymtank och mot knäppningar.  (läst 1321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janne67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har sätt in en Bergvärmepump Nibe 1245 10KW och jag har fått knäppningar i mitt värmesystem, det verkar vara i rören i mellanbjälklaget. Jag eldade tidigare med ved och den gamla anläggningen sitter fortfarande kvar och används under kalla perioder. Den består av 3 st BoRö Ackumulatortank 750 liter varav en med VVB i och en 30KW Baxi Solo Innova vedpanna. Jag funderar på om man kan använda en av acktankarna för att få jämnare gång på pumpen och eliminera knäppningarna eller är den för stor?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
750 liter bör bli kanon som arbetstank och du har antagligen redan en separat cp till radiatorerna gissar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Arbetstank är normalt alltid bra mot knäppningar, 750 liter till en 10kW VP är i största laget då systemet blir väldigt trögt men du kan ju koppla in tillopp och retur upptill och på mitten t.ex. så jobbar du bara med halva tanken vilket är lite mer lagom och räcker till gott och väl som knäpptank.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det finns lite olika erfarenheter av det där.
Minns en tråd om en som skaffade arbetstank mot knäppningar, men det hjälpte inte.
En arbetstank ger en buffert med vatten så att temperaturvariationen blir mindre plötslig, en tank kopplad som "knäpptank" med inlopp uppe och utlopp nere på stigaren är en effektivare buffert.

Vilket som är bäst beror på hur känsligt rörsystemet är?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!