Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning av en Nibe Fighter 1210  (läst 20229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Inställning av en Nibe Fighter 1210
« skrivet: 02 november 2010, 21:04:43 »
hejsan..
ny här på forumet o har suttit o läst lite o de verkar ju finnas en stor expertis här på just inställningar o finlir med värmepumpar.
jag köpte ett hus för ungefär 1½ år sen som de finns en nibe fighter 1210 installerad i och den har varit installerad sen 2002

förra ägarna som satte in den sa att dom har inte rört den nåt sen den vart installerad så jag gissar att det har gjorts de som görs då en firma installerar
en pump så jag tänkte att jag kanske skulle ta o lira lite med inställningarna o kanske få till den lite bättre...

huset är ett 1½ plan med delvis värmd källare. huset är på 80 kvadrat bo yta o 45 biyta 10 rad plus lite golvvärme i relaxen i källaren.. inga termostater utan de e gammla radiatorer
med kranar som e fullt öppna... har igentligen inget att klaga på då de gäller temperatur inne utan de har funkat kanon både sommar som vinter men jag tänkte att
jag skulle skriva inställningarna så kanske nån kan komma me tips på nån ändring för att få pumpen att gå så optimalt som möjligt med så låg förbrukning som möjligt
bor i falun /dalarna och då jag skrev av värderna så hade jag nästan 23 grader inne.. huset är ett putshus som är tillägs isolerat o har träpanel utanpå


Ute temp +5
VB-Fram 47 (32)
VB -r 27 (A)
VV Start 43 (44)
KB-f 0c
KB-r -2 (-12)
Kurva 9
VP Starter 48650
VP Till
VP Tid 35613h
TS Tid 1496h
Grund inställning 0 00
VP-Gradmin 100
TS-Gradmin 500
VB-Fram Min 15
VB-Fram Max 58
Gradmin - 99
VB Diff VP 13 grader
Diff VP-TS 3 grader
VP Intervall 20m
VVB - Stopp 55
Drift p 1
Hp/ms 1
Lp 1
KB-pump 0
EP-Drift 0
Parallell -3

skulle va toppen om nån som har bättre koll än jag på detta kunde säga om nåt går att finslipa

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #1 skrivet: 02 november 2010, 21:41:51 »
Skillnaden mellan vb-fram och vb-retur brukar man vilja ha runt 8 och du verkar ha 20 grader... Prova isåfall att höja hastigheten på vb-cirkulationspump!

Gick pumpen då du skrev av värdena? Den ska gärna ha gått ett tag så att siffrorna har stabiliserat sig...
« Senast ändrad: 02 november 2010, 21:46:44 av SgtArdbeg »
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #2 skrivet: 02 november 2010, 21:57:24 »
den hade nog värmt vatten just då jag kollade... nu har den stått o gått ett tag och och går just nu och då har jag VB-Fram 34(32)
hitta inte manualen just nu men hur höjer man vb pumpen ? fast den kanske inte behövs då de bara skiljer 2 grader

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #3 skrivet: 02 november 2010, 22:25:38 »
Värdet inom parantes är väl "bör"-värdet, det är VB -r du ska jämföra med... VB-fram minus VB -r ska vara ca 7-8 grader..
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #5 skrivet: 02 november 2010, 23:20:56 »
hitta inte manualen just nu men hur höjer man vb pumpen ? fast den kanske inte behövs då de bara skiljer 2 grader

På värmepumpens högra sida så tar du tag under den nedre plåten och drar upp den kanske 10-15 mm, vinklar ut plåtens nederdel och släpper ned plåten så är den loss. Där inne så ser du 2st cirkpumpar. Den vänstra (främre) är värmebärarpumpen till radiatorerna, den högra (bakre) är köldbärarpumpen, från borrhålet. På cirkpumparna sitter kopplingsdosan och på den sitter vredet du ställer pumpens hastighet med.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #6 skrivet: 03 november 2010, 08:30:45 »
Värdet inom parantes är väl "bör"-värdet, det är VB -r du ska jämföra med... VB-fram minus VB -r ska vara ca 7-8 grader..

okey ja då ska den ju ökas lite då de skiljer ca 10 grader men.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #7 skrivet: 03 november 2010, 08:32:41 »
hitta inte manualen just nu men hur höjer man vb pumpen ? fast den kanske inte behövs då de bara skiljer 2 grader

På värmepumpens högra sida så tar du tag under den nedre plåten och drar upp den kanske 10-15 mm, vinklar ut plåtens nederdel och släpper ned plåten så är den loss. Där inne så ser du 2st cirkpumpar. Den vänstra (främre) är värmebärarpumpen till radiatorerna, den högra (bakre) är köldbärarpumpen, från borrhålet. På cirkpumparna sitter kopplingsdosan och på den sitter vredet du ställer pumpens hastighet med.

ska kolla de då jag kommer hem ifrån jobbet... men på höger sida sett framifrån så går ju rören in rätt tight... går de att lyfta den sidan endå alltså...
har trott att de är en del av chassit o att man öppnar den framifrån...

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #8 skrivet: 03 november 2010, 21:05:46 »


ska kolla de då jag kommer hem ifrån jobbet... men på höger sida sett framifrån så går ju rören in rätt tight... går de att lyfta den sidan endå alltså...
har trott att de är en del av chassit o att man öppnar den framifrån...

GÃ¥r rören rakt ut en bit och inte viker tigh nedÃ¥t sÃ¥ gÃ¥r högersidan att lossna pÃ¥...Vik upp öronen pÃ¥ plÃ¥ten. Men för att reglera pumparna är fronten enklast att ta bort. Med en ficklampa sÃ¥ ser man lägena pÃ¥ pumparna. 1 11 111.   Den lilla är VB. Den yttersta du hittar..
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #9 skrivet: 03 november 2010, 21:52:53 »


ska kolla de då jag kommer hem ifrån jobbet... men på höger sida sett framifrån så går ju rören in rätt tight... går de att lyfta den sidan endå alltså...
har trott att de är en del av chassit o att man öppnar den framifrån...

GÃ¥r rören rakt ut en bit och inte viker tigh nedÃ¥t sÃ¥ gÃ¥r högersidan att lossna pÃ¥...Vik upp öronen pÃ¥ plÃ¥ten. Men för att reglera pumparna är fronten enklast att ta bort. Med en ficklampa sÃ¥ ser man lägena pÃ¥ pumparna. 1 11 111.   Den lilla är VB. Den yttersta du hittar..

nu så har jag varit inne o tittat o den stog på 1 så jag ställde den på 11 få se va som händer....

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #10 skrivet: 03 november 2010, 22:14:20 »
nu har pumpen gått ett tag och innan den slog igång hade jag en skillnad mellan VB-Fram och VB-r på 0 och då den har gått typ en kvart så är det en skillnad
på 3 grader vilket e lite för lite antagligen då de ska va en 7-8 (VB-Fram 32(32) VB-r 29), e de för bra drag i pumpen då alltså

kollade även tempen inne och den ligger på 23 grader vilket känns som lite för mycke. runt 21 skulle nog kännas bättre o de borde ju göra att pumpen gick mer
sparsamt eller tänker jag fel

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #11 skrivet: 04 november 2010, 09:20:39 »

kollade även tempen inne och den ligger på 23 grader vilket känns som lite för mycke. runt 21 skulle nog kännas bättre o de borde ju göra att pumpen gick mer
sparsamt eller tänker jag fel

Ändra lite på ratten. sänk värmen och ha standardmenyn framme där du ser vb ut och varmvatten. Efter vb-fram har du en parentes (XX) när du vrider på ratten sänker du värdet (börvärde) det som vp'n räknat ut ska räcka just vid just nu rådande yttertemp....
Detta kallas förskjutning värmekurva..med ratten allså....

På panelen justerar man värmekurva och detta då med knapptryckningar...... Man kan enkelt förklara att värmekurvan är ditt hus. bra isolerat= låg kurva (mer ekonomiskt) Sidan 17 i manualen hittar du kurvorna.

Jag har golvvärme i hela huset och klarar mig konstant på kurva 2. Men på hösten får jag öka lite då och då på ratten
från +0,5 - +2och klarar då behaglig temp inne.
Exakta grader är egentligen ovidkommande pÃ¥ inne tempmätaren för mig. För dÃ¥ kylan sätter in (-20 - -35) sjunker även min innetemp nÃ¥got, men dÃ¥ känns golven varma och sköna sÃ¥ man upplever det inte kallt. SÃ¥ inne har jag 21 pÃ¥ senhösten... nu 20..... och 19 dÃ¥ det är smällkallt.....  Sedan pÃ¥ vÃ¥ren kan jag oftast ratta tillbaka till 0,5 i ett svep för dÃ¥ börjar vÃ¥rsolen värma pÃ¥ dagarna. Och innetempen fÃ¥r Ã¥ka jojo med nÃ¥gra grader hit eller dit. Inget som stör mig i alla fall. Jag eftersträvar inte exakta grader utan vill ha det behagligt inne med lÃ¥g energiförbrukning..

En låg kurva svarar inte upp lika hårt på en utetempskillnad av ex 15 grader.....
sidan 17 nere till höger förskjutning värmekurva +2.... Vid minus 15 visar min vp ett bör värde pÃ¥ 30 grader. vid minus 40 visar den 35-36 ut i golven.......  Detta är mitt hus specifika värmekurva som passar mig. Dessutom fÃ¥r vp,n gÃ¥ lÃ¥nga svep dÃ¥ den gÃ¥r. och med sÃ¥ lÃ¥g VB-ut som möjligt.

Jag har 6 grader i VB diff. med maxfart på pumpen.

I din uppräkning av värden har du längst ner ...........Parallell -3.......... Det är vad ratten står på just nu... enda skillnaden är att du ser det digitalt men ska stämma med rattens siffror.

GROVT kan man säga att kunde du byta värmekurva och ändå ha komfort inne så skulle du sänka timmarna med eltillsats.
Min 1210-7kw klarar sig utan tillsatsel. min mätare visar 53 tim och det är sedan provkörningarna vid montering. Har aldrig provat om legionellakörningen funkar!! (toppvärmning av vvb)

Om innetempen ökar då det blir kallare ute så är det ett tecken på att du kan sätta en lägre kurva. Kurvan styrs av utegivaren.
Ratten finjusterar man bara innetempen med.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #12 skrivet: 04 november 2010, 16:13:41 »

kollade även tempen inne och den ligger på 23 grader vilket känns som lite för mycke. runt 21 skulle nog kännas bättre o de borde ju göra att pumpen gick mer
sparsamt eller tänker jag fel

Ändra lite på ratten. sänk värmen och ha standardmenyn framme där du ser vb ut och varmvatten. Efter vb-fram har du en parentes (XX) när du vrider på ratten sänker du värdet (börvärde) det som vp'n räknat ut ska räcka just vid just nu rådande yttertemp....
Detta kallas förskjutning värmekurva..med ratten allså....

På panelen justerar man värmekurva och detta då med knapptryckningar...... Man kan enkelt förklara att värmekurvan är ditt hus. bra isolerat= låg kurva (mer ekonomiskt) Sidan 17 i manualen hittar du kurvorna.

Jag har golvvärme i hela huset och klarar mig konstant på kurva 2. Men på hösten får jag öka lite då och då på ratten
från +0,5 - +2och klarar då behaglig temp inne.
Exakta grader är egentligen ovidkommande pÃ¥ inne tempmätaren för mig. För dÃ¥ kylan sätter in (-20 - -35) sjunker även min innetemp nÃ¥got, men dÃ¥ känns golven varma och sköna sÃ¥ man upplever det inte kallt. SÃ¥ inne har jag 21 pÃ¥ senhösten... nu 20..... och 19 dÃ¥ det är smällkallt.....  Sedan pÃ¥ vÃ¥ren kan jag oftast ratta tillbaka till 0,5 i ett svep för dÃ¥ börjar vÃ¥rsolen värma pÃ¥ dagarna. Och innetempen fÃ¥r Ã¥ka jojo med nÃ¥gra grader hit eller dit. Inget som stör mig i alla fall. Jag eftersträvar inte exakta grader utan vill ha det behagligt inne med lÃ¥g energiförbrukning..

En låg kurva svarar inte upp lika hårt på en utetempskillnad av ex 15 grader.....
sidan 17 nere till höger förskjutning värmekurva +2.... Vid minus 15 visar min vp ett bör värde pÃ¥ 30 grader. vid minus 40 visar den 35-36 ut i golven.......  Detta är mitt hus specifika värmekurva som passar mig. Dessutom fÃ¥r vp,n gÃ¥ lÃ¥nga svep dÃ¥ den gÃ¥r. och med sÃ¥ lÃ¥g VB-ut som möjligt.

Jag har 6 grader i VB diff. med maxfart på pumpen.

I din uppräkning av värden har du längst ner ...........Parallell -3.......... Det är vad ratten står på just nu... enda skillnaden är att du ser det digitalt men ska stämma med rattens siffror.

GROVT kan man säga att kunde du byta värmekurva och ändå ha komfort inne så skulle du sänka timmarna med eltillsats.
Min 1210-7kw klarar sig utan tillsatsel. min mätare visar 53 tim och det är sedan provkörningarna vid montering. Har aldrig provat om legionellakörningen funkar!! (toppvärmning av vvb)

Om innetempen ökar då det blir kallare ute så är det ett tecken på att du kan sätta en lägre kurva. Kurvan styrs av utegivaren.
Ratten finjusterar man bara innetempen med.

klockren förklaring... ja mitt hus är ju ett putshus som dom tidigare har isolerat o satt panel på så de kan ju räknas till välissolerat tycker jag... ska nog testa att ta kurva 8 o ställa ratten på 0 o se va de blir... borde det inte igentligen vara bra att eftersträva en 0 förskjutning av kurvan för då har man ju lite plus eller minus att justera med....

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #13 skrivet: 04 november 2010, 17:27:38 »

 0 förskjutning av kurvan för dÃ¥ har man ju lite plus eller minus att justera med....

Neee!!! Om du har pluss eller minus på ratten är av mindre betydelse. Det viktiga är bara att hitta värmekurvan för just ditt hus och dina egna preferenser. Vinden har man ingen kompensation för, med utegivare. Men jag märker inte av vinden annat än om det stormar så det låter. Hur har du det med varmvatten? Märker du aldrig av att det någon gång är för lite, så kanske du skulle sänka tillslaget på vvb 1-2 grader vilket skulle minska starter av vvb en hel del. Kommer tjocka släkten på besök kan man alltid höja.

9 är väl normalt i dalarna så testa även 7 även om du får lite pluss på ratten.

skickar en manual så du slipper leta pappersmanualen....
http://www.nibeonline.com/pdf/611411-2.pdf
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av en Nibe Fighter 1210
« Svar #14 skrivet: 04 november 2010, 21:12:57 »

 0 förskjutning av kurvan för dÃ¥ har man ju lite plus eller minus att justera med....

Neee!!! Om du har pluss eller minus på ratten är av mindre betydelse. Det viktiga är bara att hitta värmekurvan för just ditt hus och dina egna preferenser. Vinden har man ingen kompensation för, med utegivare. Men jag märker inte av vinden annat än om det stormar så det låter. Hur har du det med varmvatten? Märker du aldrig av att det någon gång är för lite, så kanske du skulle sänka tillslaget på vvb 1-2 grader vilket skulle minska starter av vvb en hel del. Kommer tjocka släkten på besök kan man alltid höja.

9 är väl normalt i dalarna så testa även 7 även om du får lite pluss på ratten.

skickar en manual så du slipper leta pappersmanualen....
http://www.nibeonline.com/pdf/611411-2.pdf


jo men de va de jag menade men att ha noll på ratten för då borde de ju vara lättare att hitta kurvan då den inte e förskjuten av ratten utan orginal så att säga o en justera om de inte blir helt okey... har satt kurvan på 7 nu för att se vad som händer o förkjutning på noll

just varmvattnet har de varit lite klent med... om tjejen dushar o jag tar en dush strax efter så får jag ta en riktig snabbdush :) så där skulle man kanske vilja att de skulle finnas lite mer men de går kanske inte utan en extra tank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!