Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus, vilken pump?  (läst 10641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #15 skrivet: 16 februari 2014, 14:06:27 »
Vad kul.

Din ambition är jättebra.

Vi gamlingar som har varit där du är nu.....har dock gjort många misstag och erfarenheter.....och vi vill bara att du ska slippa onödiga bekymmer.

Hängsle och livremsprincipen.......kan vara bra.

Chansa är också bra........men kanske inte vid husbygge.

Du får jättekul.....oavsett vilket värmesystem som gäller.

Husbygge är ju det roligaste som finns.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #16 skrivet: 16 februari 2014, 14:07:57 »
Hur hade du tänkt att FTX skulle stå för uppvärmning? Då måste du ju ändå driva det med något? Hade du tänkt ha el-batteri till FTXen då eller?

Annars är det ju ingen större skillnad på att driva vattenbatteri till FTX eller driva vattenburen golvvärme?
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad danne83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #17 skrivet: 16 februari 2014, 14:15:01 »
Tack! Jag driver ett byggföretag med 4 anställa och en plåtslagare, så jag är i branschen, men nu gäller det ett hus till mig.

Jag kan väldigt lite om uppvärmning, därför frågar jag.

Jag om någon vet att man inte ska vara dumsnål när man bygger, men att överdimensionera är inte heller smart, det blir för dyrt.

Jag vill påpeka att jag inte uteslutet något alternativ. Alla tips välkomnas, även om jag kommer ha frågor på era tips och lösningar.

Tipset jag fått av "min" rörmokare och golvläggare är golvvärme och någon form av värmepump, dock kan de inget om passivhus/lågenergihus.

Utloggad danne83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #18 skrivet: 16 februari 2014, 14:17:54 »
Sege: värme skall komma från människor, ugn, tv, vvb, golvvärme i badrum osv. delvis enligt passivhusprincipen. Sen skulle värmebatteri/LLVP hjälpa till när det blir kallt. Sen även kamin om det blir extremt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #19 skrivet: 16 februari 2014, 14:25:55 »
Hur går resonemanget avseende väggtjocklek, isolering, fönster, ytterdörrar, etc ?

Du vill inte överdimensionera......men vill bygga ett passivhus.

Är det minerallull/frigolit i ytterväggar? Hur stor del av väggytan är fönster, etc....?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad danne83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #20 skrivet: 16 februari 2014, 14:56:02 »
Väggen bli uppbyggd med 2 väggar, en yttre på 45x120 sen ett mellanrum, sen en regelstomme på 45x70, plast, sen 45x45 med 45mm MU. Totalt 445mm isolering med bryten köldbrygga. Isoleringen blir cellulosa som jag har tillgång till det billigt + att jag har en maskin på firman.

Anledningen till överdimensioneringen är för att jag har tillgång på väldigt billig isolering (ca 1/5 av MU) och maskin.

Fönster blir PVC 3-glas med u-värde på 0,88 på hela kassetten.

Ytterdörr blir en med u-värde på 0,80. med en inglasad farstu för att minimera värmeförluster.

Total fönsteryta blir ca 17m2.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #21 skrivet: 16 februari 2014, 15:55:47 »
Sege: värme skall komma från människor, ugn, tv, vvb, golvvärme i badrum osv. delvis enligt passivhusprincipen. Sen skulle värmebatteri/LLVP hjälpa till när det blir kallt. Sen även kamin om det blir extremt.
Det där fungerar bra i teorin. Problemet som kan uppstå är att du kan få övertemperaturer i den del av huset ni är mest tid i samt undertemperaturer i andra delar. Att värma via tilluft betyder att du i första hand värmer de delar av huset där du har tilluft. Vill det sig illa sammanfaller de båda saker jag skrivit om. Att du har tilluft i de delar av huset där ni är mest och har flest apparater.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #22 skrivet: 16 februari 2014, 16:02:45 »
Ska väl bara nämna att golvvärme är fasligt skönt att gå på när det blir lite kyligt.
Om jag byggde nytt skulle jag satsa på det och mycket isolering mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad konsulten

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallentuna / Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #23 skrivet: 16 februari 2014, 16:03:42 »
Hej Danne
Mitt första inlägg, kände att jag ville berätta hur jag har gjort.

Tittar man runt på alla passivhus sidor så rekommenderas uppvärmning med tilluften, precis som du säger. Jag var själv i val och kval när jag byggde mitt hus, se nedan. Men det vart vattenburen golvvärme både i hus och garage, jag är jätte nöjd att jag gjorde detta frångående mot va alla andra sa. Sköna varma golv hela vintern och ca 23 grader. Uppvärmd tilluft från ett vattenbatteri som comfortzon värmer, frånluften sköter värmepumpen, har fläkten på ca 3,5 - 4 vintertid och 7 annars. Uppvärmning för hus och garage blev 4500Kwh första året och jag är jätte nöjd.
Byggt passivhus i egenregi 2012. Grund från supergrund För passivhus,ytterväggar 650mm 45x145 mellanrum 45x145 med eco fiber,vinds bjk 550 ecofiber. Uppvärmning comfortzon C50 ECO med golvvärme. Förvärmd tilluft med ett vattenbatteri till alla rum typ (ftx)
1-plan boyta 160m2 dubbelgarage 85m2 20 Grader i garaget. ihopbyggt med hus totalt 245 m2. Fönster 0,9 u-värde dörrar 0,9 u-värde. Uppvärmning 1:à året 4500Kwh vv 3000 KWh HH el 5300Kwh.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2014, 16:23:21 »
Min kompis Bosse byggde sitt passivhus ....utan panna, radiatorer eller golvvärme.

Familjen klagade på kylan och han blev tvungen att komplettera med en stor kakelugn.....

Du ska ju ha delvis golvvärme samt ll-vp, så du kanske klarar dej.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #25 skrivet: 16 februari 2014, 16:40:39 »
Jag hade också skippat uppvärmning via ftx. Tänk dig scenariot att det är svinkallt ute och du måste lsa på med värme. Då kommer det en hel del värme i sovrummen där ni sover. Det är lätt att det blir för varmt där med ett såpass isolerat hus. Den isoleringen kräver nästan ingen värme alls i ett sovrum där två personer sover hela natten. Du har rätt att golven knappt kommer att kännas varma. Men trots allt håller dom rumstemperatur som minst. Sen när det är minusgrader lite mer. Får du överhuvudtaget bygga nytt med en LVVP? Tänkte mest på att det finns krav på Max installerad el effekt. Det känns ju inte kul att bygga nytt och placera en sådan klump längs med en husvägg. Det kostar säkert mer med bergvärme men bygger man nytt får man ju göra det ordentligt och se det på väldigt lång sikt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad danne83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #26 skrivet: 16 februari 2014, 16:43:17 »
Ja, jag känner att ni har rätt, lika bra att lägga in golvvärme i hela huset. Känns bättre att göra det ordentligt när man väl bygger och få billigare räkningar.

Men detta med en flvp med förvärmd tilluft låter intressant. Vill inte ha kallras! Konsulten, kan du berätta mer om din lösning? Skulle det funkar med nibe f750 eller är comfortzone bättre? Kanske räcker det med en pump med lägre effekt?

Annars låter jordvärme intressant med tanke på billigare installationskostnad än BV men samma funktioner, eller?

Utloggad konsulten

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vallentuna / Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #27 skrivet: 16 februari 2014, 17:05:59 »
Hej
Det är gjort som typ ftx, inkommande ventrör 160mm med ett vattenbatteri från veab 160-3-2,5 som styrs av regin med frost spjäll, innan sitter det ett luftfilter från Östberg och en fläkt från Östberg, luften går sen till alla rum som ska ha tilluft, alla rör är isolerade fast dom ligger i vinds ISO. Viktigt med tjocka väggar är att plasten är tät, har tejpat stiften till och med.
Vilken pump du ska välja vill inte ja svara på, men Comfortzon har funkat klockrent inga bekymmer alls. Jag har LK golvvärme till 245 m2 kostade det ca 30000kr komplett, men du slipper ftx.
Byggt passivhus i egenregi 2012. Grund från supergrund För passivhus,ytterväggar 650mm 45x145 mellanrum 45x145 med eco fiber,vinds bjk 550 ecofiber. Uppvärmning comfortzon C50 ECO med golvvärme. Förvärmd tilluft med ett vattenbatteri till alla rum typ (ftx)
1-plan boyta 160m2 dubbelgarage 85m2 20 Grader i garaget. ihopbyggt med hus totalt 245 m2. Fönster 0,9 u-värde dörrar 0,9 u-värde. Uppvärmning 1:à året 4500Kwh vv 3000 KWh HH el 5300Kwh.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #28 skrivet: 16 februari 2014, 19:10:37 »
Hej
Jag vill rekommendera ETK 6500, den kan du även  docka till en lv-värmepump, har inbyggd styrning till sÃ¥dan.
Faktum är att det är den absolut utan tvekan bästa frånluftsvärmepumpen som finns idag.
Kompressorn varavar ner istället för att  stanna och lösa ut vid hög returtemp och även fläkten är varvtalsstyd, det är inte nibe.
Dessuotm är den ultratyst. Fabriken ligger 1,5 mil frÃ¥n där jag bor och jag var  och tittade pÃ¥ den. Mycket imponerande. Rostfritt skal och ger en mycket bra driftekonomi.
Det är energiteknik i Teckomatorp som  tillverkar den. De exporterar den ocksÃ¥ bl.a till tyskland.
Det var för övrigt E-tek som utvecklade comfortzone en gÃ¥ng i tiden.  Den kopplar inte in elpatron förrän  kompressorn gÃ¥r för fullt.
www.energiteknik.biz sÃ¥ kan du läsa om den. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!