0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men med hjälp den yttre kretsens cirk.pump (radiatorkretsen) kan jag inte få till "rätt" deltaT. Är det ide att justera pumpens interna cirk.pump som nu står på läge 2?
Citera Jag har en C6 HT+ men jag hittar bara 2st ! Eller ska jag.. b00k3 st hastigheter på cirkpumpen/arna, där 1 är lägst
Jag har en C6 HT+ men jag hittar bara 2st ! Eller ska jag.. b00k
Kan någon förklara teorin bakom att ett lägre flöde skulle kunna generera varmare rumstemperatur, dvs ett högre värmeutbyte mellan radiatorvattnet och luften?
MAn kan ju dra parallellen med att köpa bil (lite mer pengar, men ändå), där har ju tillverkaren sett till att optimera systemen. Inte behöver jag justera tändning/bränslemängd för att få ut angiven effekt ur bilen (även om det finns folk som pysslar med det, men då kliver man ju ur alla emissionslagstiftningar som bilen skall uppfylla och biltillverkare har att rätta sig efter).
Kontrollera deltat på VB ut och VB in vid varmvattendrift istället.Då blir det nog ca 7 grader.Vad man har för Delta över radiatorsystemet beror ju även på utomhustemperatur och rumstemperatur.Ju kallare det blir ute ju högre delta får du.
Oväsentlig eller inte, anledningen till att IVT rekommenderar 7-10 graders differans över värmebäraren är att pumpen ska kunna ge 55gr max. framledning ( på HT:n är det 60gr. HT+ är det 65gr.)En av anledningarna är att man just ska få så varmt tappvarmvatten som möjligt.Lägre Delta medför att du inte kan nå dom temperaturerna utan att få högretur larm.På en "standard" pump innebär det 48gr. HT:n (sån som Grop har) ligger på 54gr. och HT+ ligger på 58gr.Det handlar alltså om att pumpen ska kunna ge maximal temp och inte vad som är bäst för husets radiatorsystem.Har man en bypass så kan man ha högre flöde över radiatorsystemet men lägre i pumpen.Dock så verkar det som Grop:s bypass är felbyggd eftersom han knappt får nån skillnad på deltat när han sänker hastigheten på yttre cirkpumpen.Oftast blir det kopplat så pumparna ligger i serie och sänker man den ena så kommer den andra pumpen forcera igenom med nästan bibehållet flöde.Så då spelar det ingen roll hur man ställer den yttre eller inre pumpen, den pumpen med högst hastighet som "styr".Det är därför som jag vill att han kolla deltat vid varmvattendrift.
Det är också viktigt att flödet i värmesystemet överstiger flödet över VP. I annat fall går VP flöde via bypassen tillbaka till VP retur, vilket kan innebära att VP löser ut på hög retur. Flödet över värmesystemet skall vara så stort att hela radiatorn hålls varm för att på så sätt öka den värmeavgivande ytan. Därmed kan framledn temp. från VP hållas nere.Rek diff på VP varma sida 5-10 gr C.De norminella flöden ger en Diff 7 gr C vid drift fall +7/45 gr C.
By-pass har jag monterad.Jag sänkte värmebärarpumpen till läge 1, och därmed steg deltaT till 6,8-6,9 grC från tidigare 5,2 grC. Skillnad mellan VBin och retur från radiatorerna ligger på 0,4 grC ca. Men det är knappast några PT100-givare de kostat på i denna apparat, så jag antar att givarna har en "duktig" tolerans (+/-1 grC?). Därmed är mätonogranheten förmodligen så stor, att man inte kan dra några slutsatser av det man läser på displayen. Men diffen sjönk hursomhelst något.Nu skriver IVT i sin manual att läge 1 skall undvikas. Varför?
Oväsentlig eller inte, anledningen till att IVT rekommenderar 7-10 graders differans över värmebäraren är att pumpen ska kunna ge 55gr max. framledning ( på HT:n är det 60gr. HT+ är det 65gr.)En av anledningarna är att man just ska få så varmt tappvarmvatten som möjligt.Lägre Delta medför att du inte kan nå dom temperaturerna utan att få högretur larm.På en "standard" pump innebär det 48gr. HT:n (sån som Grop har) ligger på 54gr. och HT+ ligger på 58gr.
Jag tror inte att det är så poppis att man ändrar i skyddsfunktionerna i fabriksmenyn.
Vb ut givaren ligger efter elpatronen och där tillåter man upp till 75gr. innan larm.Det finns alltså ingen begränsning på 55gr. på IVT maskinerna, dock så löser ju HPpressostaten till slut.
Jag tror mig veta att 55 grader är samma för alla VP obroende av fabrikat.
CiteraJag tror mig veta att 55 grader är samma för alla VP obroende av fabrikat.Det är inte samma för alla fabrikat. Det beror på vilket köldmedium som används och hur väl dimensionerade värmeväxlare som sitter i maskinen.
Jo det vet jag men förstod inte det med "yttre krets" och "interna", undrar vad man kallar KB pumpen för ?
Denna koppling med för att radiator vattnet inte stannar uder varmvatten uppvärmning, som dess utom ökar risken för "knäppningar" i rad systemet.
Det är väl snarare så att när växelventilen ställer om så blandar yttre cirkpumpen med kallt returvatten i framledningsvattnet så att temperaturchocken minskas lite eller?
P.g.a. eller tack vare radiatorkretsens högre flöde späds tempen till radiatorerna ned till 40 grader och både värmepumpen och radiatorsystemet fungerar som man vill.
Citat från: Rickard skrivet 18 februari 2005, 13:26:35P.g.a. eller tack vare radiatorkretsens högre flöde späds tempen till radiatorerna ned till 40 grader och både värmepumpen och radiatorsystemet fungerar som man vill.Och här uppstår ju faktiskt en liten förlust till eftersom kondenseringstemperaturen blir några grader högre än nödvändigt.
Enligt min logger har jag under upprepade tester kunnat påvisa att köldbärartempen blir lägre (= större effektuttag ur kollektorn) när jag sänker hastigheten på cirkpumpen, detta trots att framledningstempen då stiger med ca 2 grader.Mina mätningar av kompressorn strömförbrukning (med tångamperemätare) har inte gett vid hand att kompressorns effektförbrukning ökar.Tydligen blir effektiviteten så pass mycket bättre i värmeväxlaren med större tempdiff att det kompenserar för den högre kondenseringstemperatur som krävs.Har med köldmediets glide att göra så vitt jag förstår.
De 60 liter du har i din ack tror jag skulle kylas ut så fort att det förlorade sin funktion vid växling från vv till radvärme om du hade en extra cirkpump.
Bäde min anl och Rickard finns det en stor pump " pool cirkpump på ca 1HP".Se kan man ha Jetstimmer pump på 1000W när den går när man vill simma mot en vatten ström.Men de 2 sista pumparna hör ej hemma i Värme syst anl.
Jag har även som jag kallar värmetransport i kulvert i mark 15m, och det ser jag ej som problem att 1 pump klarar av. Just nu är värmesyst i bostaden under uppbyggnad. Det medför att volymen är för liten för VP.Flödet blir därför högt CP1 går på läge III. Stort tryckfall och stort delta FRAML/RETUR ca 10-12 gr vid läge II, men läge III har jag ca 8 gr vid noll ute och framl temp 35 gr. Men sen när jag i sommar byggt in 5st "nya element i bostaden kan jag dra ner på CP1 och ev stänga nr CP2 Golvvärme/rad shunt cirk pump. Nr 1 kan ta allt flöde.? Framtiden får utvisa 2 eller 3 pumpar
Sen har ni som har mark VP 1 extra pump för er slinga.
Ok jag förstår. Ett annat ex:I min bostad har jag även en fläkt som snurrar hela tiden och ventilerar bad,tvätt kök.Den stannar aldrig Kont förbr 100-150W 24 tim under 365 dagar per år. Jag kan vara utan den men då blir det sämre ventilation av min bostad. ( själv drag fungerar).
Om vattnet cirkulerar eller inte bör ju inte pÃ¥verka värmeavgivningen i det befintliga radiatorvattnet. Vid temp under -40 kanske det kan frysa vid nÃ¥t enormt korsdrag i nÃ¥t rör vid vv produktion. Men knappast utan att man höjer tillÃ¥ten vv tid till max och huset är sämre än ett tapetserat renstängsel En extra pump kostar i investering drift och underhÃ¥ll. SÃ¥ för mig är det en gÃ¥ta att man väljer att använda 2 pumpar pÃ¥ varma sidan.Men visst sas det här att man gÃ¥tt ifrÃ¥n dubbla pumpar pÃ¥ IVT ht modellen, dÃ¥ säger jag ÄNTLIGEN!!!!!!Men som sagt det finns enormt med onödiga cirkulationspumpar i landet. Motsvarar säkert ett halvt kärnkraftverk.... dom flesta finns i stora fastigheter som ni kanske förstÃ¥r...Men det hÃ¥ller igÃ¥ng hjulen affärerna mÃ¥ste väl gÃ¥ i första handÂ
CiteraSen Ht modellerna kom så finns inget krav på bypass om man kan garantera flödet över huset är konstant.Det är alltså upp till installatören att avgöra om det ska sitta en bypass eller inte.Arbetstanken på 100 liter som dom tog fram är ju egentligen en bättre lösning än bypassen.Så tanken är väl från IVT att den ska användas istället.I vissa hus fyller bypassen sin funktion, i andra hus gör den det inte.
Sen Ht modellerna kom så finns inget krav på bypass om man kan garantera flödet över huset är konstant.Det är alltså upp till installatören att avgöra om det ska sitta en bypass eller inte.Arbetstanken på 100 liter som dom tog fram är ju egentligen en bättre lösning än bypassen.Så tanken är väl från IVT att den ska användas istället.I vissa hus fyller bypassen sin funktion, i andra hus gör den det inte.
Precis vad jag tidigare sagt, ligger flödena och tempdifferanserna i systemet på 6-10 grader både vid varmvattenvärmning och radiatorvärmning så krävs bara en cirkpump.Har man så stort system att det inte räcker med den cirkpump som sitter i vp:n måste man naturligtvis komplettera eller uppgradera den. Inte annars.
Min anl har jag 3 (golvv CirkPump) den kan jag ev stänga och koppla bort.
Mitt och ditt fall har vi även den andra igång pga Pooluppvärmn sker sommartid.
Rickard hur klarar du av att ha radiator cirk. samtidigr som du laddar VV när man har Växelventil. Som är en standard vid VP installation.Radiatorerna slutar kanske ha cirk under tiden man laddar VV. det kan ta upptill 1/2 timme vid stort VV behov exvis fyllnad av ett badkar kallnar din beredare väsentligt.Man får väl kyla ner hela anl under denna tid utan cirk vintertid (det kan bli kallt)?
När det gäller "det kan bli kallt" så vill jag bara än en gång säga att huruvida man tillför värme eller ej under upp till ca en timma inte påverkar inomhustempen märkbart. I vart fall inte i mitt hus.
Reglermässigt kör då VP på för fullt och du får dinna kända knäppningar etc i systemet. så bättre med lite cirk under tiden VVL sker.
Jag föredrar 2 pumpar. E laddningspump och en radiatorpump. Se NIBE scheman.
HejDet finns många olika sorters dockningar med VP som värmekälla. Vissa kopplar den tillsammans med Elpanna andra oljepanna, vedpanna etc.Då kan dessa göra att man reglermässigt får ett jämnare körning med cirk pump 1+2.,Nu snackar jag ej om att spara energi.Utn minska värmens Berg och dal banan i ett system. Då får man mindre knäppningar.Inget framrusning av värme när man växlar över från VVL till rad laddning.
Citat från: Janne Energi skrivet 19 februari 2005, 15:18:30Utan minska värmens Berg och dal banan i ett system. Då får man mindre knäppningar.Inget framrusning av värme när man växlar över från VVL till rad laddning.Nej, vi snackar om hurvida en andra cirkulationspump som drar runt vattnet i radiatorsystemet när man laddar VV-beredaren fyller nån funktion eller inte. Jag hävdar att om man inte tillför någon värme till radiatorslingan under VV-laddningen så fyller den ingen funktion. Enda undantaget är om man har en tillräckligt stor ack på radiatorsidan som kan hålla uppe temperaturen. Normal så har man inte det.
Utan minska värmens Berg och dal banan i ett system. Då får man mindre knäppningar.Inget framrusning av värme när man växlar över från VVL till rad laddning.
Då kan vi göra så här i stället. Vi ser till att rad. systemet har stor volym som dubbla 150l:alltså 300l. det gör att vi har större magasinerad volym i vårt system. Alltså låt rad cirk pump vara igång " Vi får jämnare värme , mindre knäppningar efter VVL period.
Men om vi går på linjen att den är onödig så är jag nyfiken på hur man ska lösa följande hus:2 planshus med källare med golvärme i alla plan på säg 200kvm +70 biyta.Ska VP interna cirkpump dra runt samtliga slingor? det lär ju den inte klara.
Endast en fråga?Är det praktiskt..?Vi vill göra en anläggning så renodlad som möjlig.enkelt att hantera. Ej för stora flöde, ej för grova rör etc.
PerF:Det finns massor med anläggningar med yttre cirkpump, i alla fall IVT anläggningar utan acctank.Det finns några enstaka Nibe som är kopplade så också.Vi lär nog alldrig enas om huruvida den är nödvändig eller inte.Men om vi går på linjen att den är onödig så är jag nyfiken på hur man ska lösa följande hus:2 planshus med källare med golvärme i alla plan på säg 200kvm +70 biyta.Ska VP interna cirkpump dra runt samtliga slingor? det lär ju den inte klara.Eller ska man sätta ett golvvärmekoppel med cirkpump på varje plan? det blir ju fler cirkpumpar, och ska dom jobba mot stängd ventil när varmvattnet produceras?Öppen för förslag