Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT greenline c7 hög pressostat flera gÃ¥nger per dag!!  (läst 9452 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sussiq82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
HJÄLP jag bli galen vi får larmet hela tiden nu, det har varit ett problem ett tag och vi ska gör en underhålls service men killen är svår att få tag på så behöver lösningar under tiden. Alla Radiator termostater är öppen fullt, ingen luft i de. filtret är rengjord.

Syn glaset är gult så nåt är tokigt.

temperaturer ser ut så här

retur rad GT1 från 47.7 NUV 35.7
UT GT2 -9.9
VV GT3 till 42.5 NUV 49.9
GT5 Börv 20.2 nuv 20.2
GT6 kompressor 67.9
VB ut GT8 51.9
in GT9 38.5
Köldb in GT10 4.2
köldb ut GT11 2.4

nån dosa med 3 inställningar har vi vridit från högsta 2000 till mitten nivå 1900 det gjorde att vi fick några timmar utan larm

men larmet var där när vi gick upp imorse. När pumpen slå av har vi varmt ändå verkar gå över till direktv el eller nåt (hur vet jag ej) så det kommer att kosta en förmögenhet om vi inte kan får pumpen att gå lite längre.

Vi är inte så kunniga om värmepumpar osv (flyttade hit för 3 år sen pumpen installerades 2002)

så om det är nåt vi ska göra detaljerade instruktioner!! Tack För hjälp på förhand!!

Sussi!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #1 skrivet: 12 december 2010, 09:04:21 »
Vad har ni för värmekurva (meny 1.1) inställd? Vad är det för typ av radiatorsystem, tvårörs- eller enrörssystem och typ av radiatorer?
Stopptemperaturen verkar väldigt hög i förhållande till utetemperaturen.

Gjorde pumpen varmvatten när avläsningarna gjordes? I så fall vore det bra med temeperaturvärden när pumpen har värmt huset en stund.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sussiq82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #2 skrivet: 12 december 2010, 12:00:04 »
Vad har ni för värmekurva (meny 1.1) inställd? Vad är det för typ av radiatorsystem, tvårörs- eller enrörssystem och typ av radiatorer?
Stopptemperaturen verkar väldigt hög i förhållande till utetemperaturen.

Gjorde pumpen varmvatten när avläsningarna gjordes? I så fall vore det bra med temeperaturvärden när pumpen har värmt huset en stund.

värmekurva är 5.1
2rörs radiator vanliga radiator de flesta platta en som är tjock.

temp läsningar nu värmer ingen vatten nu.

GT1 fr 47,5 nuv 39.1
GT2 -9.5
GT3 till 42 nuv 53
GT5 20.2
GT6 kompressor 71.7
GT 8 VB ut 54,1
GT9 vb in 41,8
GT10 3.1
GT11 1,6

tack för hjälpen.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #3 skrivet: 12 december 2010, 12:39:44 »
Jag har också en IVT Greenline C7 (inst 2002) som efter semestern i år började lösa ut på pressostat hög. I oktober löste den ut flera gånger per dag.

Jag upptäckte att den alltid löste ut under varmvattenproduktionen och strax innan varmvattenproduktionen var klar. När pumpen löste ut var VBut 59,5-60,5 grader.

Jag sänkte varmvattentemperaturen från fabriksinställningen 45 grader till 43 grader och larmen slutade. Då slutade varmvattenproduktionen när VBut var runt 58,5 grader.

En alternativ lösning var att öka hastigheten ett snäpp på värmepumpens interna cirkulationspump. Då sjönk också VBut.

Varför detta problem började och accelererade under en period av några månader vet jag dock inte.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad sussiq82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #4 skrivet: 12 december 2010, 12:50:21 »
Jag har också en IVT Greenline C7 (inst 2002) som efter semestern i år började lösa ut på pressostat hög. I oktober löste den ut flera gånger per dag.

Jag upptäckte att den alltid löste ut under varmvattenproduktionen och strax innan varmvattenproduktionen var klar. När pumpen löste ut var VBut 59,5-60,5 grader.

Jag sänkte varmvattentemperaturen från fabriksinställningen 45 grader till 43 grader och larmen slutade. Då slutade varmvattenproduktionen när VBut var runt 58,5 grader.

En alternativ lösning var att öka hastigheten ett snäpp på värmepumpens interna cirkulationspump. Då sjönk också VBut.

Varför detta problem började och accelererade under en period av några månader vet jag dock inte.

Per L

Hur ändrar man varmvatten temp? fattade det som att bara installatör kunde göra det. Hur öka man hastighet? som sagt inte så kunnig på detta område!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #5 skrivet: 12 december 2010, 13:55:08 »
Längst ner finns tre knappar. Håll den till höger (meny) intryckt i 10 sekunder, då kommer servicemenyn fram. Gå in i meny 2.3 och sänk temperaturen t.ex. två grader.

Det hög differens mellan GT8 och GT9. Är det verkligen tvÃ¥rörssystem, alltsÃ¥ att alla radiatorerna är parallellkopplade? Även i enrörssystem är det tvÃ¥ rör till varje radiator men ett antal radiatorer  är kopplade i serie i en eller flera slingor. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sussiq82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #6 skrivet: 12 december 2010, 16:23:57 »
Längst ner finns tre knappar. Håll den till höger (meny) intryckt i 10 sekunder, då kommer servicemenyn fram. Gå in i meny 2.3 och sänk temperaturen t.ex. två grader.

Det hög differens mellan GT8 och GT9. Är det verkligen tvÃ¥rörssystem, alltsÃ¥ att alla radiatorerna är parallellkopplade? Även i enrörssystem är det tvÃ¥ rör till varje radiator men ett antal radiatorer  är kopplade i serie i en eller flera slingor. 

errr ja då kan det vara enrörs vet inte faktist.... ska prova sänka varm vatten temp....

Utloggad sussiq82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #7 skrivet: 12 december 2010, 17:55:44 »
hmm ingen förändring larmade igen nu....

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #8 skrivet: 12 december 2010, 21:28:18 »
Har du tittat i instruktionsboken? Där står ett antal saker man skall kolla vid detta larm!

Den här är till en nyare pump än din men går att använda ändå
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Anvandarhandledning_Greenline_C6_C9.pdf

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad hakan_p

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #9 skrivet: 12 december 2010, 21:56:06 »
Varmvattnet GT3 är ganska högt, normalt stannar produktionen av varmvatten på 47 grader. Din står på 49 grader. Vilket tyder på att Växelventilen står o "läcker" över. Växelventilen hittar du längst upp i värmepumpen. Den har en blå eller grå motor. Du kan ta loss motorn genom att lägga högerhanden över motorn, vid tummen hittar du en liten knapp som gör att du kan vrida loss motorn.

Under har du en fjäder du kan trycka in med sidan av motorn. Fjädern ska du trycka in i botten och sen ska den fjädra ut. Gör den inte det, så är det nog dags och byta. Även om den fjädrar lätt kan den ha delat sig inne i.

GÃ¥r växelventilen som den ska, sÃ¥ bör du kolla cirkulations pumpen, för differansen  pÃ¥ GT 8 & GT 9 är ganska hög. Den har 3 läge, höj ett hack om det gÃ¥r. GÃ¥r det inte att höja mer, kan det vara att den är sliten.

Mvh.
HÃ¥kan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #10 skrivet: 13 december 2010, 10:11:44 »
Syn glaset är gult så nåt är tokigt.

Är det den ungefär 5 mm stora cirkeln i mitten av synglaset som är gul?
Bubblar det i synglaset när pumpen har gått minst en minut eller är vätskan klar utan bubblor?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Elgruppen

  • ELGruppen Thomas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sölvesborg
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Elektriker.
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #11 skrivet: 13 december 2010, 19:13:19 »
Min gjorde samma sak och då var det Expansionsventilen på gasen som strulade. Fick den bytt och det funkar utmärkt inga larm på flera år. Kontakta en vvsfirma som installerar IVT så fixar dom service. Borde komma på ett par dagar, är ju inget roligt att köra på enbart tillskott.
Jobbar som Elektriker och installerar värmepumpar åt ett par mindre lokala rörfirmor.
Själv har jag en IVT Greenline 7.
Installerad Jan 2006.
Aug 2008 byttes exp ventilen och filter.
Årsförbrukning på VP
Ca:4500kw.
Helt klart bästa investeringen i detta hus.
Hus byggt 1949. Trä
Uppvärmd yta: 150m2.
Rumstemp:22

Utloggad sussiq82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #12 skrivet: 14 december 2010, 08:00:04 »
cirkulations pump är på högsta, och vi har hittat nån som kommer i slutet av veckan. få se om vi hinner testa de andra förslag ni gett mig. hoppas det inte bli nåt för dyrt nu inge kul jul månad....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #13 skrivet: 14 december 2010, 09:01:52 »
Vill det sig illa kan det vara så att radiatorsystemet inte fungerar bra ihop med en värmepump. Värmekurva 5.1 i kombination med hög differens GT8-GT9 gör att det blir hög temperatur i kondensorn när det är kallt ute.

Värdena på GT8 och GT9 som vi har fått, var de avlästa när pumpen använder tillsatsel eller var det enbart kompressordrift? Det var ju kallt ute så det kan ha varit tillsatsel inkopplad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sussiq82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: IVT greenline c7 hög pressostat flera gånger per dag!!
« Svar #14 skrivet: 14 december 2010, 19:13:52 »
Syn glaset är gult så nåt är tokigt.

Är det den ungefär 5 mm stora cirkeln i mitten av synglaset som är gul?
Bubblar det i synglaset när pumpen har gått minst en minut eller är vätskan klar utan bubblor?
[/quot

fattade fel sunglaset är inte gult såg det idag en grön ring runt kanten på sunglaset och det bubblade först men sen inget.

Känns som vi ger oss nu killen kommer 13 på fredag och gör en service då hittar han väl felet hoppas det är nåt billigt !


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!