Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite olika värden, bra eller dÃ¥liga?  (läst 10082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite olika värden, bra eller dåliga?
« Svar #15 skrivet: 12 november 2010, 09:15:18 »
Nytt rekord... Pumpen har gått konstant sedan 15:53:28 i går. På den tiden har den hunnit med 11 avfrostningar och 4 VV-körningar...
Nu är det bara -11 grader ute så snart kanske den får ta en liten paus.

Edit:

10:44:39 slog den av efter att ha gått i 67871 sekunder (18 timmar 51 minuter och 11 sekunder) . Utetempen var då -6,4 grader.
11:00:33 slog den på igen...

Faan vad spännande detta är.  :D
« Senast ändrad: 12 november 2010, 11:23:28 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gödde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Lite olika värden, bra eller dåliga?
« Svar #16 skrivet: 12 november 2010, 12:50:05 »
Hej Purjo! Om jag då ökar största värdet och minskar det minsta värdet. Får jag då en längre gångtid?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite olika värden, bra eller dåliga?
« Svar #17 skrivet: 12 november 2010, 13:45:54 »
Hej Purjo! Om jag då ökar största värdet och minskar det minsta värdet. Får jag då en längre gångtid?

Nja. Ökar du största värdet så kommer pumpen att gå lite längre vid varje värmningstillfälle - Om det går hyfsat snabbt att få upp framledningstempen. Tar det lite tid så kommer lägsta-värdets påverkan att göra att den stannar på en lägre temp.
Jag ritar en bild när jag är tillbaks vid datorn...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Lite olika värden, bra eller dåliga?
« Svar #18 skrivet: 12 november 2010, 13:55:02 »
Hej Purjo! Om jag då ökar största värdet och minskar det minsta värdet. Får jag då en längre gångtid?

Nu var detta en fråga till Purjo men jag svarar ändå

NEJ. du får inte längre gångtider om du ändrar utseendet på "tratten" genom att öka maxvärdet och minska min värdet
För att få längre gångtid på detta sett måste man få "tratten" att bli större i bägge ändar (öka max värdet samt öka min värdet alltså att det skall ta längre tid innan vi tillåter start)
Om jag skulle behöva ändra är tidsfaktorn det första jag skulle ge mig på (orginal värdet är 10) och kanske öka det till 15 alltså att göra "tratten" längre.
En längre "tratt" gör att vattnet blir lite svalar innan vi tillåter start samt att vi tillåter pumpen att gå lite längre/högre från värmekurvan innan den stoppar.

För att förstå mitt svammel om trattar föreslår jag att di tittar i denna post
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9510.msg90681#msg90681

Ladda hem PDF dokumentet det är rekomenderad läsningm för att se hur pumpen reglerar.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite olika värden, bra eller dåliga?
« Svar #19 skrivet: 12 november 2010, 14:43:11 »
Så här funkar det:

När VP'n startar för att värma framledningen så är stopptemperaturen börvärdet + halva högsta-värdet. Sen minskar det hela tiden mot lägsta-värdet. Hastigheten det minskar med besstäms av tidsfaktorn.

Koppingsdifferenserna i exemplet är 16 rep 4 och tidsfaktorn 10 (start/stoppvärdet börjar 8 grader under resp över börvärdet och går mot 2 grader under/över).
Den röda kurvan visar framledningstempen.

Vid värmning kan det se ut, t ex, så här. Framledningstempen ökar tills den möter 'stoppkurvan'.




När VP'n stannar så nollställs tiden och avsvalningen börjar. På samma sätt så pågår det tills framledningskurvan möter startkurvan.
DÃ¥ nollas tiden igen och proceduren upprepas.




Som du ser så är det under en ganska begränsad tid som hysteresen är i närheten av värdet för högsta kopplingsdifferens. För att öka gång- och stopptid så är det snarare minsta-värdet och/eller tidsfaktorn som skall ökas så att man får en 'tratt' som smalnar av långsammare..

« Senast ändrad: 12 november 2010, 15:06:49 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gödde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Lite olika värden, bra eller dåliga?
« Svar #20 skrivet: 13 november 2010, 00:10:38 »
Jag har varit inne i menyn och sett "tratten" så jag hänger med. Men känner att anläggningen (EHP 10) inte hänger med när vädret växlar. Här nere i skåne har vi det ännu inte så kallt men det blåser och är fuktigt. Jag har en 9 kw braskamin på nedervåningen och funderar om jag skulle sätta tillbaka termostaterna på nedervåningen och köra med en innegivare på ovanvåningen. Har bra spridning på värmen från kaminen upp till ovanvåningen. När det gäller värmekurvan så har jag inte fått klämm på om när man ändra V-värdet så måste man ändra H-värdet?
Innan jag började elda i kaminen så stod kurvan på V:24 grader och H-värdet på 60 grader.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Lite olika värden, bra eller dåliga?
« Svar #21 skrivet: 13 november 2010, 09:51:49 »
När det gäller värmekurvan så behöver man inte ändra H-värde för att man ändrar v-värdet.

Sen är det inget mystiskt med V & H värde
Det står föresten faktiskt för Vänstra ändpunkt respektive Högra ändpunkt

Väldigt grovt förenklat kan man säga att V-värde ändrar/höjer man om man behöver varmare inne när det är plusgrader ute.
Och H-värde ändrar/höjer man om man vill ha det varmare inne när det är minusgrader ute.

Sen kan man naturligtvis gå in och ändra/kväcka sin kurva runt ett specifikt område tex. vid +5 till 0°C och det är kanske det du behöver göra just vid den temperatur ni har nu Skåne.

På sida 19 i manualen står det hur du ställer in eller ändrar i din värmekurva
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!