Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1210 lite kallt inomhus.  (läst 1656 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ante79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1210 lite kallt inomhus.
« skrivet: 09 januari 2016, 22:21:11 »
Hej

Har en nibe fighter 1210 som har funkat kalas bra och gett oss go o bra värme under de första Ã¥ret vi bott i vÃ¥rt hus. Nu när de kom en köldknäpp (ca -28) i nÃ¥gra dygn sÃ¥ har inne tempen krypit lite nerÃ¥t. FrÃ¥n ca 22 grader till ca 19-20.  Huset är en gammal trä kÃ¥k, 2 vÃ¥n med källare, 270 kvm och 110kvm bi yta, huset är välisolerat och det har fÃ¥tt nya fönster runt om och sprutisolerad vind. Bergvärmepumpen var installerad och klar när vi flyttade hit och jag har inte rört nÃ¥tt pÃ¥ inställningarna pÃ¥ den dÃ¥ den har funkat kanon hittils. Nu är det väll inte jätte kallt inomhus sÃ¥ att vi lider sÃ¥ vi har inte satt pÃ¥ tillsatsvärmen nÃ¥tt än. Men tänkte att jag lägger ut värdena frÃ¥n displayen här sÃ¥ fÃ¥r ni som kan kika pÃ¥ den och ge lite tips om nÃ¥tt behöver ändras. SÃ¥ här sÃ¥ värdena ut ikväll vid avläsning, pumpen hade gÃ¥tt ett tag sÃ¥ värdena hade stabiliserat sig.

Vb-fram 40 (58)
Varmvatten 45
Ute temp -26
Vb-r 34 (A) celsius
VV start 45 (45) celsius
Kb-f. -2 celsius
Kb-r -1 (-8) celsius
Kurvlutning 10
Vp starter 5376
Vp till
Vp-tid 36947 h
Ts-tid 778 h
Grundinställning 0 10
                              Sverige
Ratten för förskjuten värmekurva stÃ¥r pÃ¥ mitten, noll om jag fattat rätt. Men ökar jag sen sÃ¥ händer inget pÃ¥ vb -fram, stÃ¥r konstant 58...minskar jag pÃ¥ ratten sÃ¥ minskar värdet.  Är det sÃ¥ att pumpen redan gÃ¥r pÃ¥ sitt max?? Bor i jämtland om det har nÃ¥n betydelse för informationen. Ser ni dom är kunniga nÃ¥tt fel i min logg sÃ¥ hojjta till med tips och trix.

Tack på förhand/ En små frusen surjämte ;)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210 lite kallt inomhus.
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2016, 10:35:30 »
Hej!
Börvärdet är troligen satt till max 58 °C.
Men detta behöver du inte ändra på, ditt ärvärde var vid avläsningen 40 °C så hade du haft tillskottet aktivt så hade den kopplat in detta för länge sen.
Men har du trimmat in kurvan med helt öppna termostater?
Kurvlutning 10 är rätt högt för ett hus i Jämtland och eftersom det fortfarande är 19-20 °C inne så tror jag att kurvan är för högt ställd + att termostaterna stryper?

Sen visar KB-givarna inte rätt temperatur, ingen större fara med detta, men du kan fundera på att byta givare nån gång.
Jag vet inte vilken som visar rätt, men KB-in ska visa en högre temp är KB-ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ante79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210 lite kallt inomhus.
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2016, 13:58:33 »
Nä jag har inte gjort nånting sen jag köpte huset. Men idag har jag skruvat väck alla termostater på alla element, kollat så ventilerna är helt öppna och luftat allihop. Tryckte även igång (tillåt tilllsatsvärme) och nu är elementen tok varma:) ska jag börja med att sänka kurvlutningen och inte röra ratten? Är 22 grader varmt här inne igen:) iofs är det bara -18 ute idag:)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210 lite kallt inomhus.
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2016, 14:40:38 »
Jepp, ändra kurvlutningen och låt ratten stå på 0-an.
Sen brukar det ta ett litet tag mellan varje ändring innan läget stabiliserat sig, så vänta ett dygn mellan varje ändring.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ante79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210 lite kallt inomhus.
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2016, 15:02:35 »
Ok då gör jag så, tackar för tipset. Hur vet jag när tillsatsvärmen går igång, alltså vid vilken ute temp den oftast går igång på?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210 lite kallt inomhus.
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2016, 15:26:06 »
Ok då gör jag så, tackar för tipset. Hur vet jag när tillsatsvärmen går igång, alltså vid vilken ute temp den oftast går igång på?

Jag gör så att jag spärrar elpatron och ser hur varmt vatten den orkar skicka ut på värmesystemet en kall vinterdag då den får jobba på hårt.
Sen kan man läsa av på kurvan man valt i manualen vilket utetemp detta motsvarar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!