Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jahapp, första problemet  (läst 3562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Jahapp, första problemet
« skrivet: 20 augusti 2011, 17:24:57 »
Hej ni kunniga,

Jag har nu råkat ut för mitt första problem. Det är kallare än ljummet varmvatten, pumpen visar nu efter körning att det ska vara 52 ºC. Ingen kran i huset släpper ut mer än typ 38. Är det uteslutande en givare som felar eller kan det vara något som jag själv kan göra, typ smuts silen eller nåt?

Annars makalöst nöjd med anläggningen :)

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Jahapp, första problemet
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2011, 17:39:14 »
Det sitter väl en blandningsventil nånstans, den kanske kan krångla. Mät lite före och efter den...?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jahapp, första problemet
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2011, 17:54:41 »
Japp, blandningsventilen, eller tempgivarfel.
Om det är tempgivarfel kan du känna det på rören inuti värmepumpen, om du bränner dig på vb-rören före/efter cirkpumpen är det inget fel på givaren, kan du hålla handen där en längre stund är det inte mer än typ 40 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Jahapp, första problemet
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2011, 20:49:29 »
Eller en gammal blandare som kortsluter...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Jahapp, första problemet
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2011, 21:13:22 »
Eller en gammal blandare som kortsluter...

???
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Jahapp, första problemet
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2011, 21:27:32 »
En backventil i en blandare släpper igenom. Vilket innebär att kallt vatten går via blandaren och ut i varmvattnet. Mät temp ut ur VP när du spolar vv. Har du bra temp där får du kolla efter ev blandningsventil och sedan är det blandarna... Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Jahapp, första problemet
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2011, 21:35:46 »
En backventil i en blandare släpper igenom. Vilket innebär att kallt vatten går via blandaren och ut i varmvattnet.
...
Citera

Kan detta hända i en blandare som är "avstängd"? Alltså, skulle köksblandaren teoretiskt kunna läcka förbi, som du beskriver, när jag spolar i exempelvis badrummet?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Jahapp, första problemet
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2011, 14:25:29 »
Japp, precis så. Thumbsup
Felsökte en villa i våras där de klagade på dåligt vv. Spola i en dusch och mätte utgående vv ur VP som låg på strax över 50 ºC. Ingen blandningsventil i huset. Så berättade kunden lite lätt att dagen innan hade varit bättre värme i duschen när frugan var i tvättstugan samtidigt... Koppla bort vv ur blandaren i tvättstugan och proppade det.
Sedan hade vi full värme i samtliga blandare i huset Thumbsup
Så det var en gammal engreppsblandare utan maskinavstängning som ställde till det.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Jahapp, första problemet
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2011, 15:51:18 »
Backventilen kan ju också ge upp.

I huset i Dalarna har jag hållit på att rengöra den gamla VVB:n (från 1969), och när jag plockade bort den gamla blandningsventilen, från 80-talet antagligen, ramlade vad som såg ut som en ventilkägla ur ett av rören. När jag kollade närmare var det käglan till en patron-backventil, och backventilen var helt utsliten.

Jag tippar att orsaken är den fina sand som kommer med vattnet. Kopparplåten ovanför inloppet hade också blästrats sönder så det var ett hål i den.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Jahapp, första problemet
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2011, 20:16:30 »
Hej på er,

Jag ringde installatören idag dÃ¥ jag inte ska fippla själv sÃ¥ den exploderar  :) Jag har en elberedare dockad mot pumpen dÃ¥ jag har ett bubbelbad. Jag ombads kolla blandningsventilen pÃ¥ den och vrida igen den och kolla hur det fungerade. Sagt Ã¥ gjort Ã¥ vips sÃ¥ blev det mycket varmare, vet inte riktigt hur varmt ca 50 ºC ska kännas pÃ¥ handen, men mycket varmare blev det. Jag fÃ¥r ta en dusch i morgon Ã¥ känna efter..

Tack för er respons

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jahapp, första problemet
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2011, 20:26:41 »
vilket märke har du på VVB?
Cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!