Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine i solfÃ¥ngarna  (läst 4677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Brine i solfångarna
« skrivet: 23 oktober 2007, 22:54:28 »
Har utan att fundera så mkt antagit att solvärmevätska o Brine är ungefär samma sak. Men efter att läst om brinets eldfarlighet, undrar jag om det är så?

Jag hade tänkt att cirkulera brine i solfångarna, o de kan ju bli flera 100 grader varma, under ovanliga förhållanden.

Är det i så fall en dålig ide?

Eller ska man köra solvärmevätska - vad det nu är - som ködbärare?



280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Brine i solfångarna
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2007, 23:03:39 »
Brine kan väl vara lite olika saker en saltblandning eller en alkoholblandning, tror faktiskt inte det finns nån exakt produkt som kan kallas brine, bara att den ska ha låg fryspunkt. Solfångarvätska är rent vatten, eller vatten å glykol i lämplig blandning, eller Tycofor som är nån specialhistoria för solfångare.

mvh humlan.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine i solfångarna
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2007, 23:15:35 »
Aha - tack, jag tänkte främst på alkoholinblandning som verkar vara vanligt, är det olämligt att köra genom solfångaren?

Är glykol eller tycofor brandfarligt?
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Brine i solfångarna
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2007, 23:22:31 »
Aha - tack, jag tänkte främst på alkoholinblandning som verkar vara vanligt, är det olämligt att köra genom solfångaren?

Är glykol eller tycofor brandfarligt?

Ja blanda inte in sprit i nån solfångaranläggning, då lär det gå i kok fort. Alkohol har låg kokpunkt, nåt man absolut inte vill ha i en solfångare, då tempen kan överstiga + 100 grader med lätthet. Nej Tycofor å glykol är inte brandfarligt, men däremot inte nåt vidare miljövänligt..., åtminstone inte nån av glykolsorterna som används..

mvh humlan

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine i solfångarna
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2007, 23:28:15 »
Det var ju irriterande, jag tyckte att jag hade en så elegant lösning att cirkulera brinet i solfångaren, för då får man bland annat färre rör till vinden o frikylan, som då kunde köras på samma rör. o en värmeväxlare mindre.

Finns det ngt magiskt medel som är bra att köra som kb o i solfångare o som har hög värmekapacivitet, miljövänligt, o är ytterst billigt? :D
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Brine i solfångarna
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2007, 23:35:03 »
Det var ju irriterande, jag tyckte att jag hade en så elegant lösning att cirkulera brinet i solfångaren, för då får man bland annat färre rör till vinden o frikylan, som då kunde köras på samma rör. o en värmeväxlare mindre.

Finns det ngt magiskt medel som är bra att köra som kb o i solfångare o som har hög värmekapacivitet, miljövänligt, o är ytterst billigt? :D

Tvivlar, det handlar ju om så olika temperaturer..., men jag vet inte. Fast jag ser inte det som nåt problem. Det finns fördelar med att inte ha allt på samma slinga åxå, t.ex vid ett stopp på nån del av anläggningen...

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Brine i solfångarna
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2007, 00:16:24 »
...Nej Tycofor å glykol är inte brandfarligt, men däremot inte nåt vidare miljövänligt..., åtminstone inte nån av glykolsorterna som används..

mvh humlan

?????
De flesta solfångarvätskor är baserade på propylenglykol just för att det ÄR miljövänligt
http://www.resol.de/PDF/TYFOCOR_L_1.dat.de.pdf
www.tyfo.de/
http://huden.nu/hud/propylenglykol/
http://www.kemetyl.se/Produkter%5Cfiler%5CSverige%5CIndustri%5CGlykoler%5CSE-Brineol%20MPG%2040%20vikt%25S%C3%A4kerhetsdatablad..pdf

finns på shell, Q8 Statoil mfl välsorterade tappar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Brine i solfångarna
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2007, 07:10:30 »
Men om du har frikyla, varför vill du dÃ¥ cirkulera brine i en solfÃ¥ngare???  Sc:,h  Men du skulle kanske bara cirkulera brinen i solfÃ¥ngaren när det inte behövs nÃ¥gon frikyla?

Du kan ju köra glykol i brinen.  Är osäker pÃ¥ om det behövs nÃ¥got speciellt tillstÃ¥nd för detta, men det använde man i början.
« Senast ändrad: 24 oktober 2007, 07:13:07 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad bjorktorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
    • Björktorp, Gistad
SV: Brine i solfångarna
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2007, 07:34:29 »
I den EviHeat-anläggning som jag har så är det samma vätska som far runt i hela systemet, från borrhålet upp till solfångarna. Det är någon glykolvariant, troligen den som Sfinx nämner. Sprit gör sig inte så bra i solfångarna som Humlan säger.

/Roger
1½ plans hus (150m2), med källare (72m2)
Förut: vattenburen elvärme, 33000-34000kWh, inkl hushållsel
Nu: EviHeat Split Sun 7 med 8,6m2 plana solfångare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!