Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför man ska trimma in radiatorerna  (läst 6369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Varför man ska trimma in radiatorerna
« skrivet: 29 januari 2013, 18:36:52 »
Häromdagen hittade jag statistik över antalet graddagar för de senaste åren, visserligen för Norrtälje men det är inte så långt dit. Jag tänkte det kunde vara intressant att se hur husets värmebehov varierade med antalet graddagar. Jag antog att förhållandet mellan antalet graddagar ett visst år och normalåret var detsamma för Danderyd och satte igång att räkna. Resultatet blev diagrammet. Y-axeln är antalet producerade kWh/år utifrån drifttider för kompressor och tillsatsel multiplicerade med vad jag tror är riktiga medeleffekter. X-axeln är förhållandet mellan antalet graddagar ett visst år och normalårets graddagar.

Man ser att, bortsett från ett kluster på fyra punkter, ligger punkterna nästan på en rät linje. Närmare analys visade att de fyra punkterna är värdena för 2003 tom 2006. Något hände alltså i slutet av 2006 som antingen minskade husets värmebehov eller påverkade värmepumpens effekt. Det enda jag kan komma på är att det var då jag strypte in radiatorerna. Det fanns tre stycken med mycket lågt deltaT. Jag kan inte tolka diagrammet på annat sätt än att den sänkta framledningstemperaturen ökade pumpens avgivna effekt så att den numer producerar samma antal kWh värme med färre drifttimmar. Jag har också vid något tillfälle stoppat in mer isolering ovanför varmvattenberedaren för att minska förlusterna men det kan rimligtvis inte ha påverkat så mycket.

Ändringen är rätt markant, det handlar om en ökning av effekten på 10 %. Minskningen i elförbrukning är lite svår att uppskatta. Ökningen i COP är inte lika stor som ökningen i pumpens effekt. Det är också svårt att uppskatta minskningen i behovet av tillsatsel. Plottar jag timmar tillsatsel mot graddagar ser man att värdena för 2003 tom 2006 ligger i överkant av punktskaran men det är betydligt större spridning på punkterna. Antalet tillsatstimmar beror inte bara på antalet graddagar utan också på temperaturfördelningen över året. Gissningsvis sparar jag med dagens elpriser uppemot 500 kr/år på att ha trimmat in radiatorerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2013, 20:22:43 »
Det visar vikten av att hålla låg returtemperatur till värmepumpen. Det syns även på testen som energimyndigheten att man får bättre cop med 8 graders delta än med 5 graders delta över vp
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2013, 21:19:19 »
Ditt diagram tycker jag är intressant, jag har gjort ett liknande där det iofs är utemedeltemperatur temperatur på X-axeln, dvs ej normerat mot graddagar, och %gångtid på VPn på y_axeln för att spåra effekten av diverse energisparande åtgärder.
Graddagsnormering tycker jag är bra men lite knökigt att skaffa ända tills jag fann denna länk:www.degreedays.net] [url=http://www.degreedays.net]www.degreedays.net[/url]  (using temperature data from www.wunderground.com) Har du tur sÃ¥ har dom data ännu närmare dig
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2013, 22:07:52 »
Ditt diagram tycker jag är intressant, jag har gjort ett liknande där det iofs är utemedeltemperatur temperatur på X-axeln, dvs ej normerat mot graddagar, och %gångtid på VPn på y_axeln för att spåra effekten av diverse energisparande åtgärder.

Spännande diagram ni har. Det är ju roligt att avläsa effekterna efter åtgärder.

Fast, hur noterar man % gångtid? Vad innebär det? Kan jag läsa det i min logg eller krävs det egna avläsare och som avläser vad isf?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2013, 23:40:15 »
Spännande diagram ni har. Det är ju roligt att avläsa effekterna efter åtgärder.

Fast, hur noterar man % gångtid? Vad innebär det? Kan jag läsa det i min logg eller krävs det egna avläsare och som avläser vad isf?
Antal gångtimmar/totalt antaltimmatx100
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2013, 23:52:19 »
Det visar vikten av att hålla låg returtemperatur till värmepumpen. Det syns även på testen som energimyndigheten att man får bättre cop med 8 graders delta än med 5 graders delta över vp

har du möjligtvis någon länk till detta. Låter intressant.

Jag ser flödet primärt som en mekanism för att kyla, underförutsättning att processen är fullständig så att säga.
mina tester har indikerat att ökat delta ger en ökat uttättning men det är o andra sidan konsekvent med att ökad kondenseringstemperatur ger ökad uttätning. Inte helt konsekvent men ändå.

Vid en given returtemperatur kommer ett lägre flöde resultera i en högre kondenseringstemperatur. Det finns ju många sidor av myntet och hur testet genomförs bör kunna ha viss bäring på vilka resultat som går att utläsa.

Vidare fungerar ju olika köldmedia olika. 410 förefaller ganska tydligt ge bättre COP vid högre delta än exempelvis 134.
« Senast ändrad: 29 januari 2013, 23:54:04 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2013, 07:48:48 »
Det visar vikten av att hålla låg returtemperatur till värmepumpen. Det syns även på testen som energimyndigheten att man får bättre cop med 8 graders delta än med 5 graders delta över vp

Med samma vbf i båda fallen så blir COP bättre med större deltaT, men i praktiken måste man öka vbf för att få lika varmt i huset, så det är inte tvärsäkert att man vinner på att öka deltaT.
Nu har jag inte granskat testen, men jag förutsätter att de har samma vbf i båda fallen för att COP skall kunna bli högre med större deltaT.
Rätt mig gärna om jag har fel.
Fast i och för sig, har man några små radiatorer som kortsluter i ett par rum (som är tillräckligt varma) så kanske man inte behöver öka vbf för att bibehålla en bra rumstemperatur i huset - och då får man högre uteffekt/COP, som i Rolands fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2013, 08:24:30 »
Hej

Här är länken.

http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/

Det framkom i analysen gjord på värmepumpsforum att testen hade samma framledning både på radiatorer och golvvärme men returen var 5 grader läger på golvvärme och 8 grader på radiatorer.

Jag tror utan att veta att det beror pÃ¥ korsflödet i plattvärmeväxlarna där gasen kyls ytterligare lite till av det kalla returvattnet som kommer in i plattvärmeväxlaren vid ett högre delta. 
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2013, 09:05:30 »
ok har inte tid att gå igenom allt material. hittade inget uppenbart på ämnet via länken.

Precis som rickard skriver behöver man ofta öka kurvan vid ökning av deltat och förhållandet ute-temp / inne-temp "försämras". Nu bör inte en grad hit eller dit påverka nämnvärt. Men vidare så, i med en direktkopplad VP, har värmeavgivaren högre effektavgivning vid ett högre delta vilket också bidrar till sänkning av framledning, om än ytterst marginellt i dessa flödeshastigheter.

När en tillverka har en lista på COP vid olika delta men med samma framledning så uppstår så att säga problematiken som rickard och jag är inne på.

Det vore verkligen kul om någon kunde skapa förusättningar för ett test kring detta på 134, 407 och 410 maskin. Kräver väl dock ett labb och en massa tankekraft.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2013, 09:49:21 »
I och med att jag trimmade in radiatorerna kunde jag sänka värmekurvan från 4.5 till 4.0 och det blev ändå varmare i huset. Jag ändrade inte hastigheten på cirkulationspumpen så det kan inte ha blivit någon större ändring på flödet och därmed deltaT över pumpen. En viss minskning måste det bli i och med att flödet till några radiatorer minskades.

De flesta radiatorerna fick innan intrimningen för lite vatten. DeltaT över dem var så stort att de inte fungerade effektivt. Genom att de fick mer vatten steg returtemperaturen, de började avge mer värme vilket ledde till att värmekurvan kunde sänkas. Planlösningen är rätt öppen så minskningen i värmeavgivning från radiatorerna som ströps märktes inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2013, 09:56:51 »
Man kan alltså säga att dina erfarenheter är ett bevis på att minskat deltaT = högre uteffekt = lägre kurva = mindre energiåtgång.

MEN, det minskade deltaT:t är förmodligen bara över radiatorerna, totalt sett, över kondensorn borde väl ändå deltaT stiga om du omfördelar flöde till radiatorer som avger mer effekt än de tidigare kortslutna radiatorerna gjorde.
Troligen får du alltså ett dubbelt fenomen tack vare din injustering, lägre deltaT över de flesta radiatorerna ökar uteffekten i dessa rum, och samtidigt gör det mer avvägda flödet i systemet i stort att deltaT över kondensorn ökar, vilket ökar värmepumpens uteffekt.
Då majoriteten av radiatorerna börjar avge mer värme tack vare det lägre deltaT som flödesökningen över dessa gav, och den större deltaT som det högre deltaT:t över kondensorn ger så får du en dubbelt positiv effekt av det hela...

Eller sÃ¥ har jag bara krÃ¥nglat in mig i ett resonemang som inte stämmer.  :) dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2013, 13:21:24 »
Där kan jag komma med min observation:
Min anläggning går bättre än nånsin(tror jag, ingen klagar på värmen)
Tittade till den i helgen och noterade att utegivaren visade ca 3 grader för hög temperatur vilket sänkte kurvans effektbehov, eftersom det är den som styr. Jag har också strypt ner flödena över elementen för att öka delta T över dem och framförallt sänka inkommande temperatur.
Trots väldigt låg inkommande temperatur på KB (-3) så levererar pumpen värmen med vad jag kan avläsa ett COP på 3-3,5.
(avläser inkommande temp på KB (-3,5) och utgående temp på VB (35) )
Ser att teoretiskt maximal verkningsgrad Carnot? ligger på 7-8 med dessa temperaturer.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2013, 16:07:06 »
Man kan alltså säga att dina erfarenheter är ett bevis på att minskat deltaT = högre uteffekt = lägre kurva = mindre energiåtgång.

Jag tror man ska se det pÃ¥ det här sättet. Antag att vi har ett hus som värms av tio radiatorer som är korrekt inställda. Sen tar vi och stänger av sju av dem helt och värmer huset med de tre Ã¥terstÃ¥ende. För att hÃ¥lla samma innetemperatur mÃ¥ste de tre som fungerar ha en betydligt högre temperatur. Värmekurvan mÃ¥ste justeras upp ordentligt. Lite av det här var utgÃ¥ngsläget i mitt fall. DeltaT över pumpen ser jag inte som nÃ¥got viktigt. Även med sju radiatorer stängda är det ju möjligt att ställa in flödet sÃ¥ att deltaT över pumpen blir samma som i utgÃ¥ngsläget med alla radiatorer fungerande men det krävs en betydligt högre temperatur pÃ¥ VBut och därmed ocksÃ¥ VBin för att fÃ¥ de tre radiatorerna att avge samma effekt som de tio.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2013, 16:29:18 »
Jag har praktiserat det här själv nyss med min golvvärme. Jag försöker desperat att få ner temperaturen i ett par rum (sovrum, bäst isolerade, så ***** usel kombo). I ett försök stängde jag värmen HELT i tre sovrum (fyra av elva slingor), min innegivare som styr VBf sitter i vardagsrum men för att hålla samma temp så innegivaren blev nöjd var jag nu tvungen att ha högre ut-temp.

Tempen i sovrummet sjönk inte ens en halv grad, trots inget värmetillskott. Snitt-VBf blev ~4-5 grader högre. Jag fick också högre deltaT i det här försöket.

FTX är inte bara bra. :(
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför man ska trimma in radiatorerna
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2013, 23:52:30 »
och det är också av den anledningen jag har förespråkat, i trådar om värme på övre plan, att om det är en väldigt öppen lösning mellan våningarna så bör man ha liiiite högre temp uppe för att säkerställa att radiatorerna där jobbar.

Så det inte blir så att man råkar strypa ner sig för mycket där uppe för då värmer nedre plan det övre vilket gör att kurvan behöver vara högre. (i vissa fall där effektiviteten och kapaciteten på nedre plan är avsevärt bättre kan dock det motsatta gälla)

Så lite om som en halv grad högre på övre plan kan räcka för att skapa det där "locket" som gör att nedre plans värme inte strömmar onödigt mycket upp.

I ett separat rum på övre plan är det mycket enklare. Det kan man justera in efter hand med stängd dörr och bör gå att få ner tempen på även med FTX. I slutändan har mycket att göra med planlösningen. Vi satte under hösten upp en riktigt vägg där det tidigare var ett öppet staket på övre plan mot trapphuset. Vi gjorde det inte av uppvärmningsskäl men har noterat att detta var positivt givet att mindre värme/luft strömmar mellan våningsplanen. tror även detta blir bra för frikylan i sommar!

I övrigt kan man ju bara hÃ¥lla med i det relevanta och intressanta i korrekt justerade radiatorer. Som vanligt är det ju främst rejäla avarter vi ska undvika i möjligaste mÃ¥n. Typ delta pÃ¥ 3 eller över 10, även om det senare inte är ovanligt i vissa rum och sÃ¥ länge det är  pÃ¥ vissa ställen inte skapar ett stort problem pÃ¥ nÃ¥got sätt.

En annan sak som är vettig att resonera kring i sin egen anläggning är förhållandet mellan farten på interna CP och radiatorernas strypning. Det vill säga att ibland kanske man upptäcker att man har ganska hög fart på CP och hyfsat hårt strypta raddar. Det kan ha blivit så av en händelse och detta ger högre drivström för CP och mer flödesoljud i anläggningen.

Har man exempelvis danfosskoppel är det enkelt att fort kolla huruvida det finns en eller flera radiatorer som är på läge 7 eller ännu högre. Om inte kanske det finns möjlighet att varva ner cp och öppna upp lite på alla raddar.

Själv hade jag länge en ganska hög fart på CP och hårt strypt huvudslinga.

Sedan vill jag väl också understryka att, enligt de tester jag gjort, så bör man inte förvänta sig allt för mycket och inte pressa för långt. Det finns ingen mening med att försöka öka flödet jättemycket. Ligger man på delta 7K vid DUT så är det redan högt flöde och att gå till 5K kommer inte ge märkbar skillnad med avseende på förändrad värmeavgivning på radiatorerna.

Hur det ena eller andra påverkar värmepumpen, COP och kurva etc är dock en annan femma. (men även här bör understrykas att man i många fall är nere och pratar om jakten på decimaler även om just Rolands exempel ju är lite mer konkret)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!