Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad bör jag ha för värmepump.  (läst 3408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelle Gustafsson

  • Gäst
Pelle Gustafsson
Vad bör jag ha för värmepump.
« skrivet: 15 september 2004, 15:45:54 »
Hej!
>Jag har ett  borrat hÃ¥l pÃ¥ 210m, jag har hört mig för hos en del leverantörer, men blir inte riktigt klok pÃ¥ dimensioneringen gällande värmepump. I dag sÃ¥ gör jag av med närmare 4 kbm olja. har även 2 döttrar som duschar länge.. har även ett stort hörnbadkar. Har pratat med nibe som föresprÃ¥kar en 1115 8,5 kw med el tillsats och VPA 300/200, sedan har jag pratat med andra som säger att jag behöver minst 10 kw med hänsyn till hÃ¥lets djup. Vad är den bästa lösningen??
Är det någon som har synpunkter??
Pelle

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #1 skrivet: 15 september 2004, 23:12:22 »
hålets djup avgör inte vilken effekt du behöver på pumpen, bara bra med ett djupt hål.
Husets effektbehov avgör hur stor pump du behöver.
 frÃ¥gor:
Hyfsat fräsch panna o brännare? årtal?? du kanske har ett behov kring 32.000 kwh/år.
Dessutom behov av hög effekt vid badande. oljepannan ger säkert 25 kw minst, det ger enorma varmvattenresurser.
Äldre raditorer med stor vattenvolym? det är bra men inta nödvändigt.
behov av framledningstemperatur vid kyla?


en 10 kw skulle inte skämma ut sig med en massa dyr elpatrontid, väljer du en med bra styr (gradminuter) då får du inga problem med många starter heller. tex thermia och NIBE har det. enkel att drifta exakt reglering, ingen risk för onödig elpatrontid.
se till att få med en rumsgivare som finpolerar rumstempen, utegivaren grovjusterar.

8,5 skulle oxå va rätt ok men varför behöva köpa en massa tillskottsel när du har en rejäl borra att ösa gratisenergi ur. Energipriserna tenderar att höjas, som du säkert noterat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad nyborrad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #2 skrivet: 17 september 2004, 21:26:13 »
Bertil!
Vad menas med att de har "bra styr" och " gradminuter" och hur använder man sig av detta?
Thermia Duo 10 , 170m aktiv borra, södra norrlands kustland, 220kvm byggt 1916

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #3 skrivet: 17 september 2004, 21:57:45 »
Nyborrad, här har du en bra förklaring av rickard.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=5;action=display;threadid=54

Rekommendera SÖK funktionen.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #4 skrivet: 17 september 2004, 22:46:55 »
Med en BRA styr så brukar ;D ;D 8) (tror det är så även denna gång) Bertil mena en styr som INTE styr med start och stopp kring ett uppnått Börvärde utan med gradminuter. Är själv mycket benägen att hålla me´n.

Styrningen tenderar att bli exaktare med gradminuter.

Vill ocksÃ¥ tillägga att gradminutsstyren faktiskt är rätt lätt att lära sig, kan verka som rena herÃ¥glyfiskan i början, men fixar sig, bara man vÃ¥gar testa. Kan ocksÃ¥ passa pÃ¥ att nämna att ett värmepumpsköp tenderar att ge andra effekter ocksÃ¥.... bland annat den "eftersträvansvärda" kufstämpeln av grannarna, den brukar komma tidigt,  nÃ¥gonstans i samband med att du kan ortens medeltemeperatur och antal eldningdagar  ;D
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad nyborrad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #5 skrivet: 17 september 2004, 23:23:43 »
Tack! Vad det gäller sökfunktionen har jag ännu inte hunnit testa denna då jag har fullt upp med att hänga med i allt spännande som händer dag för dag.
Är liksom "såld" trots att jag bara haft VP ett par veckor nu, men jag tror dig norrlänningen vad gäller "kufstämpeln", jag har en granne som borrade samtidigt som jag men den rackarn verkar bara vara nöjd med att anläggningen ger värme och varmvatten!!! :o
Man blir lätt engagerad i aktuellt ämne och ställer då en massa ibland banala följdfrågor så det är med tacksamhet jag mottar alla goda råd och bra tips.
Det är ett utmärkt forum där man blir behandlad med största respekt trots att man från början är helt borta vad gäller det mesta :-\
Thermia Duo 10 , 170m aktiv borra, södra norrlands kustland, 220kvm byggt 1916

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #6 skrivet: 17 september 2004, 23:32:41 »
Citera
-"Kan ocksÃ¥ passa pÃ¥ att nämna att ett värmepumpsköp tenderar att ge andra effekter ocksÃ¥.... bland annat den "eftersträvansvärda" kufstämpeln av grannarna, den brukar komma tidigt,  nÃ¥gonstans i samband med att du kan ortens medeltemeperatur och antal eldningdagar"-
He he he, känner igen detta. Man blir verkligen förvånad när inte alla på jobbet är med på snacket om gradminuter, styr, brine, energitäckning, start o stopp etc.
Men kul är det!
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #7 skrivet: 18 september 2004, 22:30:59 »
Citera
Med en BRA styr sÃ¥ brukar    (tror det är sÃ¥ även denna gÃ¥ng) Bertil mena en styr som INTE styr med start och stopp kring ett uppnÃ¥tt Börvärde utan med gradminuter. Är själv mycket benägen att hÃ¥lla me´n.

Kunde ge mig den på att han gav en liten Diskret känga :)

Fast Nibe/thermia styr ocksÃ¥ runte ett börvärde :) det som skiljer är att dom tillÃ¥ter ditt hus att tappa värme  ;D  en längre eller kortare tid. SÃ¥ dom styr verkligen med START OCH STOPP enligt min mening.

Hoppas att min länk till Rickard's lilla förklaring var till nytta. Måste erkänna att det ibland kan vara svårt att hitta nyttiga saker med sökfunktionen/er

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #8 skrivet: 18 september 2004, 23:17:46 »
ME
titta på IVT´s styrning med start o stopptemp då fattar vad jag menar, den kan ligga 2 grader över börvärdet hur länge som helst utan att orka nå stopptemp (vid oförändrad utetemp) ändå funkar deras styr "hyfsat" på en villa men inte mera. Det blir bättre med en rumsgivare som kompenserar, den rekommenderas.

CTC som du syftar pÃ¥,  styr ju med en schunt "mot" ett börvärde, dÃ¥ ska det inte finnas nÃ¥gra skillnader alls!! pÃ¥ bör o ärvärdet (nÃ¥got lite pga inbyggda fördröjningar.
det funkar som vilken konventionell motorschunt som helst, på tex oljepannor. Suveränt uträknat bara dom kunde sära på värme o vv del, all värme borde tas ur undre beredaren, då skulle det behövas 2 elpatroner.

Tycker inte om tillskottsbehovet för vv produktionen (dessutom kan elbehovet "skena" om den ställs in fel)
SÃ¥ fel kan man inte fÃ¥ till med Thermia o NIBE även om man anstränger sig  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #9 skrivet: 19 september 2004, 22:26:20 »
Jasså , ivt missade jag , tittade aldrig riktigt på den FÖR DYR, så du fick mig där :) Ser det nu när jag läser det igen (när jag fick infon om IVT)

Citera
Tycker inte om tillskottsbehovet för vv produktionen (dessutom kan elbehovet "skena" om den ställs in fel)
SÃ¥ fel kan man inte fÃ¥ till med Thermia o NIBE även om man anstränger sig  

NÄ det är sant MEN du kan fÃ¥ en jojo effekt pÃ¥ temperaturen eller en VP som starta och stannar stup i ett  :)

Om jag skall prata fel beträffande CTC så är det inte på VP'n helt och hållet. det är lite ägarens &så, livrädd att inte få tillräckligt med varmvatten så sätter man ett högt värde på el delen, då får man mycke tillskott :)

Nä, stryp flödet genom VP'n och sätt eldelen på 40 -45 grader (kör 40 grader själv sedan i maj) och inga problem med varmvatten :)

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #10 skrivet: 19 september 2004, 22:36:39 »
ME
Jag kan hålla med dig om detta med eldelen, ställer man den lågt så funkar det ok.
Men en kompis, han fick rådet ställ den där ganska högt annars blir det nog problem med vv.
han fick en chock när elräkningen kom!!
Nu har han den riktigt lågt som du säger.

Men varför varnar inte CTC, pÃ¥ första sidan borde det stÃ¥:   börja jättelÃ¥gt, räcker inte vv till höj sakta. Men kom ihÃ¥g att det kan kosta (mycket) pengar.

Jag känner två till oxå som nästan svimma, dom flesta loggar inte tittar inte på elmätaren ens på ett år, svagt tycker jag men så är det ju tyvärr.
Kanske dom Jämtländska installatörerna, har fel metod rådet ska ju inte va ställ den där högt då blir det bra!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vad bör jag ha för värmepump.
« Svar #11 skrivet: 19 september 2004, 22:54:36 »
Jo, CTC kanske borde ställa ner bör tempen pÃ¥ eldelen lite mer som standard :)  men det stÃ¥r dock i bruksanvisningen hur du skall göra. Och dessutom sÃ¥ borde installatören vara lite mer nogran  eller skall jag säga ful och ställa mer den lite.

Vissta har nibe (och kanske thermia) en mer ställa på plats produkt i vissa lägen.

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!