Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstant rumstemperatur CS E9CKP  (läst 1253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Konstant rumstemperatur CS E9CKP
« skrivet: 18 november 2007, 16:33:24 »
Hej
Jag undrar om era vp håller en jämn och bra inomhustemp vid varierande utomhusförhållanden.
Kan ni använda konstant börvärde eller får ni ändra?
Om tempen varierar inne undras med hur mycket?

///AndersA
« Senast ändrad: 19 november 2007, 11:54:57 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Konstant rumstemperatur CS EPCKP
« Svar #1 skrivet: 18 november 2007, 22:26:28 »

Jag måste anpassa lite då och då beroende på utetemp och det är vanligt för de allra flesta så du behöver inte vara orolig att något är fel.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konstant rumstemperatur CS EPCKP
« Svar #2 skrivet: 19 november 2007, 11:59:04 »
Jag måste oxå anpassa temperaturen (BÖR-värdet) rätt ofta.

Mina E9DKE håller innetemperaturen relativt bra vid en ute-temp +10 till +1 ºC. Därefter börjar pumparna avfrosta så ofta, att jag måste hjälpa dom, genom att öka ojämnheten i temperaturfördelningen i huset. Dvs öka BÖR värdet ett par grader. Det måste jag öka ytterliggare, när det blir ordentligt kallt ute -5 till -15 ºC, eftersom huset kräver mycket mer värme då.

En pump jag har i källaren får gå med oförändrat BÖR värde. Det innebär att temperaturen varierar mellan +16 till +20 ºC i källaren. Men temperatur-ojämnheten blir mindre och hela källaren blir faktiskt mer jämnvarm, trots en inte så öppen planlösning. Det verkar oxå som om effektiviteten (COP) blir högre.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 681
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!