Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lindin
« skrivet: 23 februari 2011, 22:53:41 »

Mätte ena delen av huset idag.
De två sista radiatorerna är i källaren där vi har ganska svalt (ca 15 grader).
I gillestugan (28m2) har vi inga radiatorer för tillfället då jag håller på att renovera. Dessa skall bli på ca 2100W totalt och radiatorn i köket skall byta till en 800W. Purmo Compact tänkte jag mig.

Sedan har vi en radiator i garaget som jag inte kommer åt nu eftersom det står en soffa etc. framför.


RumStigareReturDeltaAnmärkning
Sovrum 147,2425,2Dubbelpanel 140x60
Sovrum 248426Enkelpanel 140x60
Kök48426Enkelpanel 140x60
Vardagsrum484083-panel, 300x30
Förråd 146,240,65,6Enkelpanel källare
Förråd 246,840,46,4Enkelpanel källare


Jag återkommer med lägenhetens värden imorgon.

Skrivet av: Kawazu
« skrivet: 23 februari 2011, 10:58:09 »

En dum fråga här, hur vet man exakt vid vilken temperatur spets-elen slår till? Jag lästa av det från mina grafer men jag börjar fundera på om jag inte missat något.

Beror på vad du har ställt in.
Du har ju ett börvärde för toppen av pannan, säg att du har ställt den på 60c så kickar spetsen in vid 52c för att köra upp till 60c

Har du sen ställt shunten på säg 240min så kommer det inte tas värme från övre delen förens efter 4 tim om inte kompressorn klarat av att komma upp i temperatur och då börjar du toppen sjunka pga att värmen tas därfirån och spetsen går då in när ärvärdet blir för lågt som ovan.

Så man kan säga att spetsen går in antingen när det blir för lågt med varmvatten i toppen pga dusch eller att kompressorn inte klarar av att komma upp i temperatur pga att förlusterna är större än vad den ger.
Skrivet av: lindin
« skrivet: 23 februari 2011, 08:34:09 »

En dum fråga här, hur vet man exakt vid vilken temperatur spets-elen slår till? Jag lästa av det från mina grafer men jag börjar fundera på om jag inte missat något.
Skrivet av: lindin
« skrivet: 23 februari 2011, 08:31:07 »

Citera
Ska börja mäta in/ut på radiatorerna och se hur mycket det diffar på varje. Nästan så jag tror att det kommer tillbaka för varmt vatten.

Det är alltid bra om man har lite siffror (mätvärden) från VP, radiatorsystemet, in/ut vp/el del. utan riktiga uppgifter blir det mycket gissningar och famlande i mörkret med vilda gissingar..

Sedan Älskar vi att få återkopplig :)


Hej

Jag har inte försvunnit :) En lasertempmätare från Clas Ohlson är inköpt för 249 spänn. Har haft fullt upp med jobb och renovering (bygger ett ventilerat golv i gillestugan, home made Nivell) men ikväll tänkte jag börja mäta.

Intressant att se att andra upplever exakt samma sak.

Ursäkta min upprepning men hur är det med åtgärden att sänka framledningsbehovet genom att byta ut några radiatorer mot lågtemperatrurradiatorer?

Vi har idag, fördelat över 260m2:

Vattenburen golvvärme, ca 25m2
Elgolvvärme 9m2
Gamla radiatorer, 10 i ena delen, 5 i andra delen.

Skrivet av: ME
« skrivet: 21 februari 2011, 13:45:22 »

Citera
Ska börja mäta in/ut på radiatorerna och se hur mycket det diffar på varje. Nästan så jag tror att det kommer tillbaka för varmt vatten.

Det är alltid bra om man har lite siffror (mätvärden) från VP, radiatorsystemet, in/ut vp/el del. utan riktiga uppgifter blir det mycket gissningar och famlande i mörkret med vilda gissingar..

Sedan Älskar vi att få återkopplig :)
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 21 februari 2011, 13:02:12 »

Så skulle det kunna vara ja.
Vad exakt är det som skiljer toppen från botten? Är det två separata tankar eller ligger det bara en skruttig plåt som flyter omkring där i?
vet inte riktigt men det är typ en plåt med hål i eller nått liknande. men vatten måste kunna pasera igenom plåten.
 men den sitter fast inte flyterrunt Thumbsup
Skrivet av: Kawazu
« skrivet: 21 februari 2011, 12:59:16 »

Så skulle det kunna vara ja.
Vad exakt är det som skiljer toppen från botten? Är det två separata tankar eller ligger det bara en skruttig plåt som flyter omkring där i?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 21 februari 2011, 12:55:38 »

är det inte så det fungerar. utan elspetts så orkar inte kompressorn upp till bör utan den går 24/7
med hjälp av elpatronen så kommer den upp i bör, och kompressorn stannar.  Thumbsup

Ställer man in 240min som då är 4tim så ska kompressorn gå i 4tim innan den öppnar mot övre och tar vatten därifrån eller hur?
Detta kommer då hände minst 6 gånger/dygn då 24/4=6. Kompressorn ska alltså starta/stoppa minst 6gånger per dygn. Men för min del blir det upp mot 40 om jag ställer in på tex 6kw hur kan detta komma sig?
Den ska ju inte öppna tidigare bara för att min patron har högre effekt.

Ska börja mäta in/ut på radiatorerna och se hur mycket det diffar på varje. Nästan så jag tror att det kommer tillbaka för varmt vatten.
visst är det så.. men det är antagligen bara vid en vv-höjning som den inte orkar upp till börvärdet.
är det nyare program version så sänker den börvärde efter 1tim.
sen kan det mycket väl vara så att om man har en hög temp och effekt på pannan så värmer pannan vp-delen.
(det har jag testat och vet att den gör.)

efter som jaghar flyttat min vp-givare så kan jag inte ha el-patronen aktiv. testade med att ha pannan på 65°. då startade aldrig vp. eftersom el-patronen höll även vp-delen varm. huvuddunk 

Skrivet av: Kawazu
« skrivet: 21 februari 2011, 12:48:08 »

är det inte så det fungerar. utan elspetts så orkar inte kompressorn upp till bör utan den går 24/7
med hjälp av elpatronen så kommer den upp i bör, och kompressorn stannar.  Thumbsup

Ställer man in 240min som då är 4tim så ska kompressorn gå i 4tim innan den öppnar mot övre och tar vatten därifrån eller hur?
Detta kommer då hände minst 6 gånger/dygn då 24/4=6. Kompressorn ska alltså starta/stoppa minst 6gånger per dygn. Men för min del blir det upp mot 40 om jag ställer in på tex 6kw hur kan detta komma sig?
Den ska ju inte öppna tidigare bara för att min patron har högre effekt.

Ska börja mäta in/ut på radiatorerna och se hur mycket det diffar på varje. Nästan så jag tror att det kommer tillbaka för varmt vatten.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 21 februari 2011, 12:04:05 »

är det inte så det fungerar. utan elspetts så orkar inte kompressorn upp till bör utan den går 24/7
med hjälp av elpatronen så kommer den upp i bör, och kompressorn stannar.  Thumbsup
Skrivet av: Kawazu
« skrivet: 21 februari 2011, 11:58:45 »

Har exakt det samma problem.
Stänger jag av elspetsen går pumpen 24/7
Ställer jag på tex 3kw så får jag helt plötsligt 15-25start/stop och en gångtid på 21-22tim / 24tim.

Har en ecoheat 5
Skrivet av: ME
« skrivet: 18 februari 2011, 11:50:56 »

@Tepla: bra skrivet.

jag har kört med en febertermometer (ir variant) som jag ändå hade, passade på att mäta när fram var runt 39-40 grader :)  Men funderar på att skaffa en mrd bättre mät område ... 
Skrivet av: lindin
« skrivet: 18 februari 2011, 08:18:34 »

Intressant! Jag åker till Sthlm imorgon så det passar bra att införskaffa en lasertempmätare då. Jag  påbörjar mätningarna nästa vecka, lär väl ta en dag att göra det gissar jag.

Jag är tacksam för all hjälp jag får av er, mycket lärorikt!



Skrivet av: Tepla
« skrivet: 18 februari 2011, 01:12:25 »

Jag håller med ME. Du skulle kunna ha en obalans mellan raddarna dvs att några har höga dT och några har låga (kallas ibland för kortslutande). Summan av dessa flöden verkar ge dig en delta (stig-retur) på 8 grader vilket är nära på idealiskt (optimum borde ligga någonstans mellan 5-8 grader beroende på bla VBdiff) men du kan trots det ha en obalans. Jag föreslår att du köper en IR penntermometer på clasohlsson för 250kr. Den har du mycket nytta av. Den är mycket exakt så länge den inte blir dammig i toppen. Kom bara ihåg att om du mäter på en blank yta tex metall så skall du först sätta på  en bit eltejp. Stäng sedan av eltillskottet så att du får stabil temp och posta sedan varje radiators in resp ut temp samt om rummet känns kallt lagom eller varmt. Sedan blir det kanske aktuellt att ta bort termostater på dem med höga dT (bör göras på alla iofs!) och köpa ventilrattar (som ersätter termostaterna) där du har för låga dT.

Kolla helst med CTC exakt hur deras ATA-funktion (som stänger av VP) fungerar och posta här

Posta gärna en bild på loggerns och CTCns stigargivare.  
Skrivet av: ME
« skrivet: 18 februari 2011, 00:39:53 »

Skiktning det i stor drag att det inte är jämn varmt i tanken.  varma vattnet stigr till toppen och kalla vattnet till botten. Om returen  är för stor så rör man om i tanken så tappar man skiktningen eller om den(returen) är för varm.

Skillnad på 5-7 grader OCH aldrig ha en termostat dessa är av ondo generellt sett.Kan dock finnas undantag tex rum där man eldar i kamin (men då ställ den högre typ 23-24 grader om du vill 21 när du inte eldar) . Så mät temperaturen på in och ut på elementen kolla diffen.
 mät vid VP'n in/ut och kolla diffen där också. In och utvärden kan du gärna mäta när det är kallt.



Skrivet av: lindin
« skrivet: 17 februari 2011, 23:24:20 »

Carl: Jag skall ta en titt imorgon, kan du utveckla lite mer om CP:n? Jag är inte helt med på vad den inställningen gör och jag vill gärna försöka lära mig.

Jag hade nog lite fel, på CTC är det utgående temp från kompressorn som är max 55 ºC.
Tyvärr verkar denna temperatur inte synas i menyn, men temperaturen på "Panna" ger väl en indikation på hur hög temp som den jobbar med.
Över 55 ºC från kompressorn så stoppar den och VP:n blir en elpanna.
Därför är det viktigt att försöka hålla nere temperaturen i systemet, jag tror bästa sättet är att försöka behålla skiktningen i pannan så att kompressorn får jobba med lite lägre temp.

Vad betyder det när man talar om att behålla skiktningen? Jag har stött på det tidigare men jag är inte med på vad betyder.

"Panna" ligger nu på 61 grader med -15 grader utomhus. Lite högt kanske...
Skrivet av: lindin
« skrivet: 17 februari 2011, 23:22:15 »

dum fråga, vad har du för värde vid -15 grader och hur är det med termostaterna (borttagna?) 

Samt det jag tycker är mer intressant vad har du för temperturer på in- resp utgående från elementen (ej retur till pumpen utan rören vid elementen)

Jag kör på kurva 50 +4 nu. Jag hoppas att kunna sänka den när jag bytt ut tre av radiatorerna till lågtemperatur-radiatorer.

Jag har inte mätt in- och ut-temp på respektive radiator, borde jag göra det? Jag har förstått att man gärna vill ha ca 7 grader skillnad på dessa. Gäller det när man kör utan termostat?

I lägenheten har jag plockat bort termostaterna men i vår del sitter dom kvar (på fullt läge dock).

Kan någon svara på om det hjälper att byta ut några radiatorer eller om man måste byta ut samtliga radiatorer i hela huset för att sänka framledningsbehovet? När jag söker i forumet hittar jag lite motsägelsfeulla uppgifter om det.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 februari 2011, 09:09:31 »

Carl: Jag skall ta en titt imorgon, kan du utveckla lite mer om CP:n? Jag är inte helt med på vad den inställningen gör och jag vill gärna försöka lära mig.

Jag hade nog lite fel, på CTC är det utgående temp från kompressorn som är max 55 ºC.
Tyvärr verkar denna temperatur inte synas i menyn, men temperaturen på "Panna" ger väl en indikation på hur hög temp som den jobbar med.
Över 55 ºC från kompressorn så stoppar den och VP:n blir en elpanna.
Därför är det viktigt att försöka hålla nere temperaturen i systemet, jag tror bästa sättet är att försöka behålla skiktningen i pannan så att kompressorn får jobba med lite lägre temp.
Skrivet av: ME
« skrivet: 15 februari 2011, 23:18:48 »

dum fråga, vad har du för värde vid -15 grader och hur är det med termostaterna (borttagna?) 

Samt det jag tycker är mer intressant vad har du för temperturer på in- resp utgående från elementen (ej retur till pumpen utan rören vid elementen)
Skrivet av: lindin
« skrivet: 15 februari 2011, 22:32:18 »

Just ja, graferna kan ses live här:

http://www.stefanlinden.com/weather/
Skrivet av: lindin
« skrivet: 15 februari 2011, 22:31:45 »

Hej

Tack för era svar.

Carl: Jag skall ta en titt imorgon, kan du utveckla lite mer om CP:n? Jag är inte helt med på vad den inställningen gör och jag vill gärna försöka lära mig.

NollKoll: Huset är totalt 260 m2, normaluppvärmd yta är ca 220m2 och resterande 40m2 är uppvärmda till ca 16 grader. Tidigare körde vi med olja och förbrukade strax under 3m3 per år. Huset består av 2 lägenheter, varav den mindre är på 60 m2. Anledningen till att vi skjuter på lite extra värme är att vi tycks ha lite obalans i systemet och den lilla lägenheten är lite kallare. Jag kommer att byta ut 3 st. radiatorer i den större delen nu i vår, det blir 3 rejäla konvektorelement från Purmo. Min plan är att med tiden sänka framledningsbehovet, är dock osäker på om det fungerar att byta lite i taget eller om jag måste byta samtliga gamla radiatorer för att lyckas med uppgiften. Vi har 2-rörssystem.

Som svar på din fråga, imorse vid 08:30 slog jag av elpatronen i sin helhet och vid 18:40 konfade jag elpatronen att max använda 4.5kW.

Jag tycker att huset med sina 260m2 borde vara hyfsat energisnålt med tanke på att det bara gått 3m3 olja per år?
Skrivet av: NollKoll
« skrivet: 15 februari 2011, 18:59:42 »

Hej,
Carl kan ha rätt, men jag tror snarare att det är temperaturen i tanken som kommer till 'framledning börvärde+delta' och därför stoppar kompressorn. Baserar tankegången på att graferna visar att stigaretempen sjunker och då måste det vara shunten som stryper lite, därför kan tankens temp stiga. Sen är det nog 10min startfördröjning du ser innan kompressorn startar igen.

Huset verkar förbruka en hel del värme...50-55grader framledning är en svår balansgång utan elspets

Du kan prova högre fart på radiatorcirkulationspumpen (helt mot min princip) för att inte få tempen att stiga i tanken så lätt utan köra ut mer varmvatten i huset

Kör du elspets kan du försöka med så lite som möjligt 1,5kW eller 3kW för att inte få så snabb temphöjning

Tillägg: jag kollade din loggning och ser att du klarar dig bra utan eltillskott nu, är det bara pga varmare utetemperatur eller kom du på någon annan lösning?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 februari 2011, 18:47:13 »

Jag tror kompressorn stoppar på hög retur, max är väl 48 ºC där.
Kolla inställningen på CP:n till kompressorn (bakom panelen under tanken), ställ den på läge 1 om den inte redan står på det.
Eftersom retur från radiatorerna är ett par grader lägre så borde du kunna få ner VP-in lite.  Sc:,h
Skrivet av: lindin
« skrivet: 15 februari 2011, 08:50:18 »

Hej

Nu när det börjar kyla på så noterar jag att vår VP börjar spetsvärma, inget fel i det. Men varför börjar kompressorn starta/stoppa när det inträffar?
Borde inte kompressorn arbeta konstant fast det spetsvärms med el?

Jag konfigurerade bort spetsvärmen kl 08:34 för att se om kompressorn går med på att arbeta 100%. Se grafen!

Någon som har ett bra förslag på vad jag kan göra för att få kompressorn att gå på 100%? Förutom att koppla bort elpatronen d.v.s. :)


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!