Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rördragning för värmeväxlaren till poolen  (läst 3443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ByggaNytt

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ByggaNytt
    • http://familjenlindstrom.se/logger/
Jag skall koppla in värmeväxlaren till poolen men funderar på om det inte behövs en backventil vid returen från växlaren? Se röda frågetecknet (?) i bilden nedan:



Det för att undvika att returvattnet tar "bakvägen" via handukstorkens flöde? Å andra sidan kanske man inte bör/får koppla in en backventil före expansionskärlet?
« Senast ändrad: 23 mars 2017, 18:19:08 av ByggaNytt »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rördragning för värmeväxlaren till poolen
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2017, 18:46:52 »
Raka rör till exp-kärl och säkehetsventil  inget i mellan , fÃ¥r finnas avstängning vid kärlet med avtagen ratt eller spak, back behövs nog för stopp av flöde till fel hÃ¥ll Exp sitter ju pÃ¥ rent rör
till VP trycket går baklänges oxå
« Senast ändrad: 23 mars 2017, 21:55:00 av 25fOCUS »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rördragning för värmeväxlaren till poolen
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2017, 22:37:05 »
Vattnet till handdukstorken kan inte komma från returen till poolvärmeväxlaren om inte röret är väldigt kort.
Handdukstorken skickar ju in en viss mängd vatten i VVB och samma mängd ska ut och måste då till handdukstorken.
Alla andra vägar är stängda vid poolvärmning, vattnet kan inte gå enkel väg, det måste finnas en returförbindelse och det finns inte.

Men hur tänker du värma handdukstorken?
Ser ut som att den kyler VVB:n och tar från kalla sidan och skickar in det kylda vattnet på varma sidan av VVB?
Är det klokt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ByggaNytt

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ByggaNytt
    • http://familjenlindstrom.se/logger/
SV: Rördragning för värmeväxlaren till poolen
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2017, 09:14:44 »
Ok, då tar vi bort backventilen och avståndet mellan "blandningspunkterna" är c:a 20 cm enligt uppdaterad bild nedan:



Är 20 cm för kort för att inte blandning skall uppstå (28 mm kopparrör)?

Jo, handdukstorken använder mantelvattnet i VVB för uppvärmning. Jag vet inte om det är optimalt men jag kan ju inte använda golvvärmen pga. dess förhÃ¥llandevis lÃ¥ga temperatur men jag är öppen för andra förslag nu när vi ändÃ¥ hÃ¥ller pÃ¥  ;)
« Senast ändrad: 24 mars 2017, 09:19:57 av ByggaNytt »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rördragning för värmeväxlaren till poolen
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2017, 10:17:22 »
Du behöver ingen backventil, 20 cm är nog tillräckligt för att vattnet tillhanddukstorken kommer i huvudsak från VVB.
Men jag skulle nog byta riktining på cirkpumpen till handdukstorken, så den tar från varma sidan av VVB.
Misstänker att flödet där ska vara lågt på grund av trimventilen så det är då bättre att det kylda returvattnet från handdukstorken hamnar i botten på manteln i VVB.

Ett alternativ är att koppla VVC via handdukstorken, då behövs ettrörskoppel på den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ByggaNytt

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ByggaNytt
    • http://familjenlindstrom.se/logger/
SV: Rördragning för värmeväxlaren till poolen
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2017, 14:59:51 »
Ok, det låter bra med 20 cm för det finns inte mycket plats i nuvarande lösning!

Om vi byter riktning skulle det se ut så här:



men visst blir det tokigt när VP producerar varmvatten (Växelventil 1 öppet mot A)? Då går ju handdukstorkens flöde på mot varmvattnet (svarta pilar i bilden ovan), eller tänker jag fel?

Jag kommer ihåg när jag monterade handdukstorkarna att det följde med en stor röd lapp som sa att de inte var godkända för VVC. De kanske rostar sönder på sikt, så det alternativet går nog bort.... ???
« Senast ändrad: 24 mars 2017, 15:01:36 av ByggaNytt »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rördragning för värmeväxlaren till poolen
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2017, 22:15:20 »
Tycker det är bättre att handdukstorken tar en del av flödet (flödet måste strypas ner) vid VV-laddningen än att den skickar in kallt vatten i toppen på VVB.
Handdukstorkens flöde måste vara lägre än värmepumpens.
Du kommer få många, många VV-laddningar om handdukstorken skickar in kylt vatten i toppen på beredaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ByggaNytt

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ByggaNytt
    • http://familjenlindstrom.se/logger/
SV: Rördragning för värmeväxlaren till poolen
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2017, 10:20:07 »
Ja, jag håller med om att skiktningen i VVB förstörs med min lösning ovan, men om vi ritar om enligt nedan:



då behövs ju inte heller den tidigare backventilen!?

Sen stryper vi ner flödet över handdukstorkarna och ökar avståndet från 20 -> 50 cm, så ser det bättre ut?
« Senast ändrad: 25 mars 2017, 13:46:34 av ByggaNytt »

Utloggad ByggaNytt

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ByggaNytt
    • http://familjenlindstrom.se/logger/
SV: Rördragning för värmeväxlaren till poolen
« Svar #8 skrivet: 12 april 2017, 18:29:56 »
Jag planerar att koppla om i helgen så inga invändningar mot de föreslagna förändringarna ovan?

Utloggad ByggaNytt

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ByggaNytt
    • http://familjenlindstrom.se/logger/
SV: Rördragning för värmeväxlaren till poolen
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2017, 19:42:12 »
Svarar mig själv att det fungerar perfekt  tummenupp

Nu är rören omdragna och pooluppvärmningen startades igår och inga "extra" varmvattenstarter enligt loggen:


Tack för hjälpen i tråden :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!