Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa  (läst 16233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #75 skrivet: 24 mars 2017, 19:31:29 »
Ser man på tidsstämpeln på bilderna så är hetgasen 26 °C 18:15:59. 42 grader i nedre pannan med börvärde på 47 grader.
42 grader i framledning så jag gissar på ganska korta stopp.

18:16:24 är kompressorn i drift, med VPin/ut på 44/45.

Vad jag utläser av detta är delta på 5 grader vilket är standardinställning. Under dessa 25 sekunder som passerat mellan bilderna har kompressorn startat.
Studerar mina loggar och hetgasen faller olika snabbt. Är ibland nere på 30 grader efter 15 minuter stillestånd, och den givaren sitter ganska nära värmepumpens egen. In/ut har jag ingen motsvarande pumpens egna.
Stilleståndstiden var ganska kort så avkylning i värmepumpens kondensor har inte varit så stor. Alternativt en 55-körning med något längre stillestånd.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #76 skrivet: 24 mars 2017, 19:38:04 »
Hej och tack för era svar :)

Jag är dock inte riktigt med på om ni menar att något är felinställt eller ser helt ok ut ?

Tack åter igen !

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #77 skrivet: 24 mars 2017, 21:28:10 »
Du ser ut att ha kollat precis när kompressorn startat. Hetgas 26 lär du ju inte ha när VPn kommit igång. Att VPin/ut är i princip samma säger samma sak, men samtidigt är det konstigt att VPin/ut är 44/45 när Nedre pannan är 42.
Kolla när VPn varit igång några minuter och kolla hur värdena ser ut och vad du då har för framledning. VPin bör vara flera grader lägre än Nedre panna eftersom VPin tas från botten av tanken och Nedre panna mäter ganska högt upp i tanken, ungefär där VPut går in i EcoEl. Om det inte ser ut så finns risken att någon kopplat fel så det går från toppen av EcoEl in i VPn. Om VPin är högre än VPut så är rören omkastade ut till VPn så att vattnet går baklänges genom EcoAir.

Vad är VPmin inställt på? (Avancerat, Inställningar, ...)
Vad har du för fart på radiatorpump och laddpump?

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #78 skrivet: 24 mars 2017, 21:35:04 »
Fler lite halvtaskiga bilder på inställningar.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #79 skrivet: 25 mars 2017, 00:06:18 »
Med huskurva 50 och justering 7 kommer VPn stoppa på för varm VPin redan vid 4-5 minus. För att inte få en massa start-stopp så skulle jag sätta Min utetemp på -3.

Så stor justering som +7 är knappast vettigt eftersom det skulle innebära att ditt hus har svårare att hålla värmen när det är varmt ute än när det är kallt ute.

Att bara ha 1,5 kW på övre elpatronen gör att ni får svårt att hålla värmen i huset och tankarna när det blir kallt ute, och det förklarar också varför det är dåligt med varmvatten.

Kolla vad du har för VPin/ut när kompressorn gått en stund. Vid +5 ute borde diffen vara 6-7 grader, inte 1 grad.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #80 skrivet: 25 mars 2017, 06:11:19 »
Ok. Ska testa att ändra det till -3 då.
Är det bara min utetemp jag bör ändra eller även justering som står på 7?

Vi hade 6kw på patronen om jag minns rätt, men sänkte den eftersom jag hittade det tipset i en annan tråd där personen hade sänkt ner patronen stegvis. Med varmvattnet har vi inga problem.

Ska kika på diffen vid tillfälle.
Tror vi kommer ligga på en utetemp kring 8-10 plus idag.
« Senast ändrad: 25 mars 2017, 06:14:43 av Ahlgren88 »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #81 skrivet: 25 mars 2017, 07:42:51 »
Det du ska göra är att försöka hitta en bättre huskurva så du får ner justeringen till nån enstaka grad. Just nu har du varm tank men när det blir kallt kommer det inte funka eftersom VPn kommer stoppa på varm VPin, nedre elpatron spärrad eftersom VPn är tillåten att gå och övre elpatron är ställd på 1,5.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #82 skrivet: 25 mars 2017, 07:46:53 »
Det du ska göra är att försöka hitta en bättre huskurva så du får ner justeringen till nån enstaka grad. Just nu har du varm tank men när det blir kallt kommer det inte funka eftersom VPn kommer stoppa på varm VPin, nedre elpatron spärrad eftersom VPn är tillåten att gå och övre elpatron är ställd på 1,5.

Hmm ok.
Hur går jag tillväga för att hitta en bättre kurva då?
Ändrar ifrån 50 upp/ner och ser vad som händer ?

Ställde precis om min temp till -3 förresten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #83 skrivet: 25 mars 2017, 07:51:12 »
Du behöver inte citera det som står i föregående inlägg. Tar bara en massa plats...

Det är svårt stt hitta rätt kurva om det är 10 grader varmt ute. Lättare om det är noll eller minus.

'Min utetemp' anger vid vilken temp VPn ska spärras. Bara så du förstår vad du gör.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #84 skrivet: 25 mars 2017, 07:58:51 »
Ok.
Men vi har haft minus några gånger senaste veckorna och jag har inte märkt att pumpen betett sig konstigt eller att vi inte haft någon värme.

Hur skulle det blir bättre att spärra VP redan vid -3 istället för -10?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #85 skrivet: 25 mars 2017, 10:15:23 »
EcoAir stoppar när VPin når 48 grader, oavsett hur allt annat ser ut och vilka inställningar du har i övrigt. Den är alltså tillåten att gå men stoppar därför att det är för varmt vatten.

Nedre elpatronen kan bara aktiveras när EcoAir är spärrad, dvs när utetemperaturen är lägre än 'Min utetemp'. Det spelar alltså ingen roll att EcoAir stannar därför att VPin är för varm. Nedre elpatronen är fortfarande spärrad.

Om du har övre elpatronen avstängd eller på väldigt låg effekt (som du har nu) händer följande:
När det är -5 ute blir börvärdet för framledningen 50 grader med din huskurva och justering. Diffen VPin/ut ligger då på 3-4 grader, dvs det är max vad EcoAir orkar värma. Om framledningens börvärde är 50 så blir börvärdet på nedre tanken 55. EcoAir startar när nedre tanken är 50 grader. VPin är då ca 46-47 grader. Den börjar värma vattnet som passerar så VPin/ut blir typ 46/50, 47/51, 48/52 och då stannar EcoAir eftersom VPin är 48. Nedre tanken är då i bästa fall 51. I och med att EcoAir stannar så cirkulerar vattnet rakt igenom utan att värmas, 48/48. När det något kallare vattnet cirkulerar in i toppen av nedre tanken så sjunker tempen där ganska snabbt till samma som VPin, och eftersom radiatorpumpen går så skickas samma temp ut till radiatorerna, och returen därifrån är några grader lägre, så VPin sjunker och därmed också VPut och tempen i tanken. Temperaturen i nedre tanken sjunker ganska snabbt ner lägre än 50 grader och alltså borde EcoAir starta, men det är 10 min startfördröjning så tempen fortsätter att sjunka.
Efter 10 min startar EcoAir och då är tempen i nedre tanken nere på typ 40 grader. Framledningen är inte i närheten av vad huskurvan säger att den ska vara eftersom tempen i tanken är för låg. EcoAir börjar jobba upp tempen igen men kommer inte heller nu få upp tempen i nedre tanken högre än sist, så framledningen når aldrig ikapp och det blir gradvis kallare i huset.

Om du har övre elpatronen på typ 6 kW så kommer den värma övre tanken och göra att framledningen hålls uppe men EcoAir kommer starta, stoppa, starta, stoppa därför att VPin hela tiden kommer nå 48 grader så fort den kör igång.

Ett tecken på att du har för höga värden på huskurva och justering är att innetempen ligger högre än ditt börvärde. Jag skulle sänka justeringen nu när det är plusgrader tills huset får svårt att hålla värmen och sen när det blir minus till hösten så höjer du kurvan istället om det behövs.

Att sätta Min utetemp på -3 löser ingenting utom att det hindrar VPn från att starta-stoppa i onödan när det blir kallt. Steg 1 är alltid att hitta rätt kurva och sen justerar man Min utetemp efter det.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #86 skrivet: 25 mars 2017, 17:04:45 »
Oj det var ett långt svar. Men det uppskattar vi :)
Får väl avvakta tills hösten innan jag börjar justera då. Men justeringen skulle jag väl kunna ändra då.
Menar du "justering" under husinställningar( som enligt mina bilder är på 7 i dagsläget) ?

Har ju redan ändrat min tempen till -3.
Men vad skulle jag då möjligtvis ställa justeringen till ?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #87 skrivet: 26 mars 2017, 00:30:45 »
Min utetemp spelar bara roll när det blir kallare än det.

Sänk justeringen ett par grader och se vad som händer.

Det andra du måste ha koll på är VPin/ut. Du har inte visat upp några värden på det när kompressorn varit igång några minuter.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #88 skrivet: 26 mars 2017, 01:23:38 »
Hej.
SÃ¥g frÃ¥gan om ctc Ecoel etc.  orkar inte läsa igenom alla svar, men rent generellt sÃ¥ funkar Ecoelpannan v3 som tillverkades fram till runt 2012/2013 även med nya pumpar ur 400 serien  med en kommandotolk. Man kan även docka en ny ecoair till en v2 och tom en v1, fast dÃ¥ fastkondenserar man den och kör via den inbyggda ecologic. Det som är viktigt dÃ¥ är att koppla laddpumpen via  värmepumpen, sÃ¥ även med v3 och ny 400, eftersom denna har annan avfrostning, man spärrar ocksÃ¥ inbyggda elpatronen frmaförallt i v2 och v1.  ApropÃ¥ termostater, sÃ¥ shuntar pannan ut  rätt temp och termostaterna bör stÃ¥ fullt öppna samtidigt som  pannan har sÃ¥ lÃ¥g framledning som möjligt.  Rumstermostaten skall sitta i rätt utrymme dvs där det är som kallast, för den stegar ner och reglerar snabbare vid vindpÃ¥verkan. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Ahlgren88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl 1800 i nyköpt villa
« Svar #89 skrivet: 26 mars 2017, 09:41:23 »
Kollade VP in/ut igår och då (vid ca 5-6grader ute) diffade det ca 5-6 grader mellan in och ut.

Imorse när utetempen låg på ca 0 grader så diffade det ca 4grader. Se bifogad bild.

Sänkte även justeringen till 5 nu.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!