Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Husvagnselement" vid VP-install?  (läst 1843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M585

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
"Husvagnselement" vid VP-install?
« skrivet: 23 oktober 2007, 23:20:13 »
Hej
Har efter tveksamma offerter bestämt att göra det till ett GDS-projekt. Vore tacksam för synpunkter angående den tänkta installationen. Har lite ovanliga radiatorer (bif. bild) 22mm kopparrör med aluminium "kylplåt", löper under varje fönster i hela sin bredd. En en-rörsslinga för varje plan, ingen möjlighet att reglera mer än on/off. Nu börjar man höra harklingar hos tilltänkta installatörer.

Hade planer som följer. En 8kw bergvärmepump med innetempgivare i källarvåning, 4st 22:or i nedervåning,4st 21 på övervåning, total effekt drygt 10kw vid Dt30 + det de gamla förmår. Inkopplade på bef.22mm rör med 2st 45-böjar upp till radiatorkoppel för 1-rörsystem. Strypventiler på resp. slinga för att kunna reglera temp över/undervåning, volymtank(200l ?). Installatörerna börjar prata om att kopplen stryper för mycket, men vad jag kan läsa så kan man klämma ut 5kw på en 22 slinga, eller har jag missat något. Alltså 4st radiatorer med koppel per slinga.

Kommer detta att fungera eller fryser jag i vinter??

Hälsn.
Anders
Konvertering av högtempsystem med volymtank och nya radiatorer. 8kw-pump 8st nya radiatorer ca 10kw effekt. Sutteräng på 2x115kvm, kallt i källardel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 730
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!