Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka uteluftsvärmepump med frÃ¥nluft  (läst 3625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Docka uteluftsvärmepump med frånluft
« skrivet: 08 maj 2004, 15:55:56 »
Hej,

Jag undrar vad forumet har för åsikt om möjligheten / klokheten i att docka en uteluft/vatten värmepump med en frånluftsvärmepump. ???

Bakgrunden är att jag idag har en frånluftsvärmepump (både från och tilluft) som har gått sönder efter 14 år. För att nå en ändå större besparing i framtiden så har jag har tagit in offerter för både luft/vatten och bergvärmepumpar.

Enligt en av offerterna så skulle besparingen på bergvärme bli 15410 KWh och med luft/vatten 13690 KWh. Det ser inte ut som besparingen med bergvärme skulle betala mellanskillnaden i investering ens på 10år.

Om jag installerar bergvärme eller luft/vatten värmepump så måste jag ju ordna med något FTX-aggregat för att ta hand om ventilationen.

Det var då jag kom på att man kanske kan docka en luft/vatten värmepump med en ny frånluftsvärmepump (Nibe 410P). Då slipper jag ju alla problem med ventilationen. :)

NÃ¥gra synpunkter/ideer?

CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

admin

  • Gäst
admin
Re:Docka uteluftsvärmepump med frånluft
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2004, 19:14:46 »
Ett annat alternativ är Comfortzones (annonsör i forumet) nya frånluftsvärmepump, den tar värme ur frånluften ändå ned till -15 grader, ger 5 kW i uteffekt och har varvtalsreglerad kompressor.

Om du skulle köpa den så måste du göra något åt tilluften, antingen sätta in ventiler i fönsterkarmar eller väggar, eller så sätta in någon form av mekanisk värmeväxlare. Det billigaste borde bli direkt tilluft via friskluftsventiler.

Har sett att det finns friskluftsventiler som tar in friskluften bakom radiatorerna, detta lär borga för att det inte skall bli kalldrag.

Att köpa både en ny frånluftsvärmepump och en uteluftvärmepump borde bli en ganska dyr lösning, men det funkar säkert...

Utloggad besserwisser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Re:Docka uteluftsvärmepump med frånluft
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2004, 21:09:25 »
vill bara påpeka att det finns ganska många alternativ , även från tillverkare som inte annonserar på forumet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Docka uteluftsvärmepump med frånluft
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2004, 09:44:49 »
vill bara påpeka att det finns ganska många alternativ , även från tillverkare som inte annonserar på forumet.

Tack för att du är på hugget, Besserwisser!

Jag skriver (annonsör i forumet) just för att den jag "samtalar med" skall ha möjligheten att väga in sin egen bedömning av mitt eventuella "jävförhållande" när han/hon läser mina rekommendationer. Det kanske du inte har förstått, eller? Det är svårt för mig att göra alla till lages, hur jag än gör kommer jag förmodligen att beskyllas för att framhålla vissa tillverkare, leverantörer eller fabrikat p.g.a. otillbörliga ekonomiska uppgörelser. Det är jag beredd att ta!

Jag vet själv vad jag kan stå för... Vet du?

Citera
vill bara påpeka att det finns ganska många alternativ , även från tillverkare som inte annonserar på forumet.

Kan du t.ex. räkna upp vilka dessa skulle vara som kan konkurrera med Comfortzone.

Frågeställaren funderar på att köpa både en frånluftsvärmepump och en luft/vattenvärmepump. Alternativt en bergvärmepump samt ett FTX- aggregat.

Om du kan redogöra för några alternativ som är bättre så skall jag offentligt be om ursäkt.

Förutom det kommer säkert fredrikO att bli tacksam, och det är just det som är meningen med detta forum.

Hoppas att du inte tar illa upp Besserwisser, det är inte min mening, jag vill bara försöka bevisa att jag inte rekommenderar något som jag inte anser vara bättre eller jämförbart med vad frågeställaren själv överväger.

Sen kan ju även jag förbise vissa självklara alternativ som kan vara väl så bra, därför väntar jag med spänning på ditt svar... ;)

Utloggad stefan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Docka uteluftsvärmepump med frånluft
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2004, 19:01:11 »
Hej.
Jag kan inte mycket om frånluftspumpar eftersom jag bor i ett gammalt hus men blev lite nyfiken,

NÃ¥gon sa:
"Ett annat alternativ är Comfortzones (annonsör i forumet) nya frånluftsvärmepump, den tar värme ur frånluften ändå ned till -15 grader, ger 5 kW i uteffekt och har varvtalsreglerad kompressor."

Jag har inbillat mig att en frånluftspump tar värme ur ventilationsluften från huset..

I så fall fungerar denna pumpen ner till minus 15 grader i TV-rummet, då är det en perfekt lösning för alla som bor i en igloo...

Mvh Stefan

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Docka uteluftsvärmepump med frånluft
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2004, 13:21:21 »
Det finns en IVT lösning som kan vara värd att titta närmare på

kompaktkollektor som gräves ned i mark och en frånluftmodul.
DÃ¥ kan du köra en greenline C/E   samt HT+ modellerna
upp till 11kw.

Anläggningen använder både frånluften och markkollektorn vid värmedrift. och när pumpen står still så återladdas kompaktkollektorn med frånluftmodulen.
Anläggningarna dimensioneras för 100% täckning, anledningen till det är att man vill få pumpen att stanna även vintertid för att ladda kompaktkollektorn.

Även IVT495 twin kan köras på samma sätt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!