Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: är detta fel tänkt ? Kan nÃ¥gon förklara.  (läst 11930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #30 skrivet: 26 oktober 2010, 20:54:24 »
Snälla Sobris... kan inte du förklara för mig hur mycket mer det sliter på en kompressor som hela tiden måste hålla maximalt tryck alt den som håller lägre tryck? eller varför jag får ut 35 ºC på vattnet när jag kör in 30 ºC i växlaren alt 53 ºC när jag kör in 50 ºC med samma utetemp och samma flöde?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #31 skrivet: 26 oktober 2010, 23:19:49 »
@ purjo_: Växelventilen har inget som helst att göra med flytande kondensering.
Växelventilens uppgift är att styra om VB-flödet att arbeta mot en mindre volym,
men med en högre sluttemperatur. Själva värmepumpen vet inget om detta alls
Den fortsätter att jobba upp temperaturen precis som vanligt. Den temperatur man
får ut ur en "vanlig" VP med vilken styrning som helst är bara beroende av hur länge
man låter den gå och vilken last den har. Så länge lasten är mindre än vad VP förmår
lämna så ökar temperaturen tills något villkor i styrningen säger stopp. Om däremot
lasten överstiger vad VP förmår lämna så avstannar temperaturökningen p.g.a. detta
istället.

@ Carl N: Just nu verkar det bara vara jag och Roland som förstår vad "flytande
kondensering" innebär.

@ Nisse-Gurra: Du får nog förtydliga din fråga lite...

Grunddiskussionen rörde ju frågan om det var en vettig tanke att stoppa undan billig energi
om man kan, för att använda vid ett senare tillfälle samma dygn när energin var dyrare.
Svaret på den frågan har väl hela tiden varit; Ja, det är vettigt!

Se'n kom det in någon som talade om vilka väldiga tankar och vilka höga temperaturer man
behövde för att energin skulle räcka HELA natten när det är som kallast. Detta krav ingick inte
i den ursprungliga frågeställningen. Den bistra sanningen när det gäller L/VVP som jobbar
direkt mot värmesystemet är ju att den ofta inte räcker till själv riktigt kalla nätter. Tillskott
måste sättas in och då ofta i form av elpatron.

Motiveringen att skaffa en tank och hur stor den i så fall skall vara är en helt separat historia.
I fallet att man aldrig har överskott av energi som behöver sparas så behövs förstås ingen
ack.tank överhuvud taget.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #32 skrivet: 27 oktober 2010, 06:49:02 »
@ purjo_: Växelventilen har inget som helst att göra med flytande kondensering.
Växelventilens uppgift är att styra om VB-flödet att arbeta mot en mindre volym,
men med en högre sluttemperatur.

Nej, växelventilen är ingen absolut förutsättning för flytande kond. Men, de flesta konstuktörer använder dem för att kunna växla mellan att värma varmvatten till en hög, fast, temepratur och radiatorerna till en lägre, variabel temperatur.
OM det nu är så att det går lika bra att värma till en högre temp - Varför har nästan inga VP-tillverkare den konstruktionen? Varför värmer inte alla en tank med inbyggd VV-b och shuntar ut till radiatorerna? Det är ju en enklare konstruktion med färre prylar som krånglar och kostar pengar...

Citera
Själva värmepumpen vet inget om detta alls Den fortsätter att jobba upp temperaturen precis som vanligt.

Jo, men temperaturen i kondensorn är beroende av temperaturen på värmebäraren. Den blir inte 70 grader direkt...
Högre temp på kondensorn/kylmediat gör att det blir högre tryck och pumpen får svårare att plocka ut energin - Det både sliter mer på pumpen och ger sämre verkningsgrad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #33 skrivet: 27 oktober 2010, 07:17:03 »
frågan är om flytande kondensering är flum eller inte?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #34 skrivet: 27 oktober 2010, 07:31:53 »
Självklart fungerar "variabel kondenseringstemperatur" som det är tänkt.
Om t ex huset för tillfället behöver 40 ºC framledning så kommer VP värma radiatorvattnet från ca 37 ºC upp till ca 42 ºC (beroende på inställningarna) och sen när Kompressorn vilar så sjunker radiatorvattnets temperatur ner mot 37 ºC.
Jag bifogar en typisk templogg för en anläggning med "variabel kondenseringstemperatur" som bevis för mitt påstående.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #35 skrivet: 27 oktober 2010, 07:44:02 »
Den största frågan är hur mycket längre grejjorna håller?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #36 skrivet: 27 oktober 2010, 07:50:50 »
Den största frågan är hur mycket längre grejjorna håller?

Jo, det skulle vara intressant att veta exakt hur mycket mer extremt höga/låga temperaturer sliter på prylarna... Frågan i den här tråden var om man kunde tjäna pengar på att lagra energi som tillverkas på dan då det (förmodligen) är högre utetemperatur.

Behöver ni fler 'bevis' på att flytande kondensering fungerar så kan även jag bidra:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #37 skrivet: 27 oktober 2010, 09:25:38 »
Den största frågan är hur mycket längre grejjorna håller?

Förvisso....

jämfört med slitaget för VP att "stånka" upp hetgasen till fullt vid varje driftcycle.

Fast man får ju inte tappa bort den stora förtjänsten med flytande kondensering. Nämligen en bättre verkningsgrad jämfört med fast kondensering (på nästan 30% i mitt fall enligt Copeland's diagram och min mätare)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #38 skrivet: 27 oktober 2010, 09:31:56 »
Flikar in med en detalj här:
Har läst i pressen att elbolagen siktar på nya modeller med timavläsningar resp dygnstariffer, där då så klart dagsförbrukningen kostar mycket mer än kvälls och nattförbrukning, vilket naturligtvis kolliderar med idén att ladda under dygnets varma timmar.
Kan vara bra att hålla ett öga på vad som kan komma i energisvägen innan man ev funderar på laddrift under dagen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #39 skrivet: 27 oktober 2010, 09:37:59 »
Flikar in med en detalj här:
Har läst i pressen att elbolagen siktar på nya modeller med timavläsningar resp dygnstariffer, där då så klart dagsförbrukningen kostar mycket mer än kvälls och nattförbrukning, vilket naturligtvis kolliderar med idén att ladda under dygnets varma timmar.
Kan vara bra att hålla ett öga på vad som kan komma i energisvägen innan man ev funderar på laddrift under dagen.


Äntligen...

kan Sorbis få användning av sin välisolerade 5m3 tank. Men det har tagit nästan 25 meter inlägg att komma hit!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: är detta fel tänkt ? Kan någon förklara.
« Svar #40 skrivet: 27 oktober 2010, 11:52:49 »
Det spelar förstås ingen roll vad det är för förutsättningar som ger oss den billiga
energin som skall lagras:
- lägre elpris på natten
- högre COP på L/VVP på dagen
- solfångare
- vedeldning
- o.s.v.

Om man har möjligheten så är det alltid en bra idé att försöka lagra billig energi.

Jag har aldrig påstått att det är bäst att låta VP gå till maxtemp. i varje körning
det är bara vissa som lägger det i min mun... Jag har heller aldrig sagt att man
skall ha 5 kubikmeter ack.tank. Även om den som har 18 kubikmeter betonggolv
i praktiken har motsvarande 9 kubikmeter vattenackumulator (som i och för sig
cyklas i ett snävare temperaturintervall)

Ang. flytande och fast kondensering vill jag bara få er att förstå att det är pumpens
STYRNING som får den att uppföra sig på ena eller andra sättet. Att man kör VP
direktkopplat mot husets värmesystem tvingar ju fram en styrning som låter VP
pendla så snävt som möjligt runt den önskade framledningstemperaturen. Det finns
helt enkelt ingen annan möjlighet.

Med en tank (stor eller liten) kan vi istället skaffa energi när den är som billigast
och spara till det tillfälle på dygnet den behövs.

Det kan även vara så att vi har effektunderskott, speciellt kalla nätter och när stora
volymer varmvatten efterfrågas. Detta i kombination med en L/VVP som går dåligt när det
är kallt eller överhuvudtaget en värmekälla som inte klarar effekttoppar på egen hand
så agerar tanken effektutjämnare. den tar smällen när den kommer och sedan får
värmekällan kämpa ikapp energiuttaget så gott det går.

Jag slutar även detta inlägg med kommentaren att den som inte har något överskott
att lagra och inte heller någon brist på effekt, behöver förstås ingen tank.



Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!