Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan jag fÃ¥ ner antalet starter?  (läst 1745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Kan jag få ner antalet starter?
« skrivet: 20 december 2012, 08:45:46 »
Jag installerade en begagnad Nibe Fighter 1210 8,5kW, i somras. Huset står för närvarande obebott så jag håller bara frostfritt inomhus. Det följde med en innegivare också, så den håller temperaturen väldigt jämt och fint (+6) oberoende av yttertemp. Pumpen drar ca 12kWh vid -5 grader utomhus och ca27kWh vid -20. Inget att klaga på.
Men jag har ca 30 pumpstarter per dygn. Kanske för den håller innetemperaturen är så jämn.
Jag undrar om det är för mycket (sliter det på kompressorn?).
Jag skulle kunna tolerera att innetempen pendlade 4-5 grader för att få längre gångtider och färre starter. Men kan man ställa in det? Och förlorar jag något i andra änden?
Det finns många inställningar i serviceläget, men jag är osäker på flera av dom.
Jag är inte rädd för att prova, men det känns klokast att fråga här först

140kvm timmerkåk, tilläggsisolerad 10cm, 40cm kutterspån på vinden, tvåglasfönster.
170m aktiv borra
Vid -10 utetemp har; KB in.+4 KB ut+1, diff VB ut-in 4-5 grader.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan jag få ner antalet starter?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2012, 23:09:26 »
Hej!
För att få färre starter kan man pillra med VP-°min i meny 9b.
Default är 60, du kan testa med att sätta upp detta värde till 100 och se om det ger färre starter.
Sen om du ökar detta värde så bör man även öka TS-°min till minst 5 x VP-°min.

Eftersom du har timmerkåk så kommer inte innetemp variera särskilt mycket, själv är jag nöjd med max ca 20 starter/dygn och det borde inte vara nått problem för dig heller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan jag få ner antalet starter?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2012, 00:10:08 »
Vad har du för värde på rum-komp. Ju högre värde, max 6, desto snabbare reagerar vp:n på förändring av innetempen. Prova ställ ner det värdet.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad kornman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag få ner antalet starter?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2013, 19:44:16 »
Tack för tipsen.
Att ställa upp VP-°min i meny 9b, från 60 till 90, minskade antalet starter från ca 30/dygn till ca 20/dygn.
Rum-komp stod på 3 och en sänkning till 1 gav tyvärr ingen skillnad i antalet starter.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!