Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EHPT-20X-YM9A/B flöde i radiatorer vid VV-laddning?  (läst 2357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Försöker skapa mig en bild av EHPT-20X-YM9A.
Funderar på en MITSUBISHI W50 PACKAGE + ECODAN

Har jag rätt om jag tolkar det som att flödet upphör helt i värmesystemet vid vv-laddning? Känns inte som om det fungerar så med andra system. Om det är så känns det som om man borde sätta dit en "volymtank" med en extra cirkulationspump som garanterar cirkulation i värmesystemet.


http://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-w50-package-ecodan
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: EHPT-20X-YM9A/B flöde i radiatorer vid VV-laddning?
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2014, 15:58:45 »
Det är nog rätt standard för värmepumpar. Antingen värmer du varmvatten eller radiatorer.

Sen finns det möjlighet att installera extra elpatron på Mitsubishin, har jag hört, om man får panik vid tanken på att köra antingen eller... :)

/Oxford
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EHPT-20X-YM9A/B flöde i radiatorer vid VV-laddning?
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2014, 11:48:18 »
Tja, de flesta har två cirkulationspumpar så att vattnet i radiatorkretsen cirkulerar även om värmepumpen för tillfället värmer varmvatten. Tittar man på bland annat Bosch/IVT exempelvis CC160/CM200 så cirkulerar vattnet hela tiden. På Mitsubishin skulle jag behöva en extern cirk.pump. och en extra tank för att i mitt tycke få en acceptabel lösning. Det finns ett sådant systemförslag i manualen. Detta förändrar prisbilden från "väldigt prisvärd" till "ungefär som alla andra".

EDIT:Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 05 oktober 2014, 19:13:53 av Lmf »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: EHPT-20X-YM9A/B flöde i radiatorer vid VV-laddning?
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2014, 11:54:49 »
Vad är problemet med att vattnet inte cirkulerar under VV-tillverkningen? Det tillförs ju ingen värme till värmesystemet under tiden, så radiatorerna kommer ju att svalna lite oavsett...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EHPT-20X-YM9A/B flöde i radiatorer vid VV-laddning?
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2014, 13:44:22 »
Möjligen är det som "purjo__" skriver att det kanske inte spelar någon större roll. Sen kan man ju fundera på varför flertalet tillverkare väljer det dyrare alternativet om det nu är meningslöst.

Har fÃ¥tt för mig att jag borde fÃ¥, Ã¥tminstone i viss utsträckning, jämnare temperatur i systemet om det cirkulerar även vid vv-tillverkning. Möjligen är den i systemet (eller andra energilagrande strukturer längs systemets väg) lagrade energin försumbar ur komfortsynpunkt.  Eller sÃ¥ är det sÃ¥ att en större volym med ständigt cirkulerande vatten vore att föredraga. Förvisso är det ju bara att koppla in en tank och en pump om man nu skulle vilja.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: EHPT-20X-YM9A/B flöde i radiatorer vid VV-laddning?
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2014, 15:44:35 »
IVT'n har ingen tank, utan bara en by-pass så att vattnet kan cirkulera. Jag tror inte det påverkar avsvalningshastigheten nämnvärt, utan största fördelen är att den uppmätta framledningstemperaturen hela tiden är korrekt. Stoppar man cirkulationen så kan man inte lita på värdet förr än man har låtit vattnet cirkulera igen nån minut.
Sen är ju huset ganska trögt, så en kvart-halvtimme utan energitillförsel i radiatorvattnet märks inte.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!