Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenproblem med ctc ecoheat 8.5  (läst 2625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matrix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Varmvattenproblem med ctc ecoheat 8.5
« skrivet: 29 juni 2009, 21:16:47 »
Hej

Jag har problem med att få tillräckligt med varmvatten till dusch och bad med min panna. Sedan maj har jag inte haft min elpatron inkopplad utan kört endast med värmepumpen.

Det som jag tycker är mycket märkligt är att den nedre delen av pannan under sommardrift pendlar mellan 50-55 grader men den övre delen endast kommer upp i 48grader. Om man skulle duscha sjunker den övre delen till 40-43grader medans den nedre ligger på ca 50.

När den gick på vinterdrift var problemet större eftersom nedre delen då sjunker till 35-40 grader innan den startar kompressorn vilket fick till följd att dusch vattnet hamnade mest omkring 35-40 grader.

Jag tycker att det är märkligt att den övre delen aldrig kommer över 48 grader och jag tycker dessutom att den nedre delen tappar temperaturen i en hisnande fart (från 55grader till 50 på ca 10 minuter). Under denna tid går inget varmvatten ut till varken element eller kranar.

Är det någon som har någon ide´om vad som skulle kunna vara galet? Jag kan väl nämna att ctc och jag inte är helt överens om hur det skall fungera... enligt ctc är det omöjligt att köra utan eltillskott. Anledningen till att jag från början stängde av eltillskottet var att vi gjorde av med 3 månaders beräknad elförbrukning under 1 månad då vi inte var hemma och hade temperaturen i huset ställd till 19 grader under april månad. Jag misstänker att den shuntade vatten från övre delen under denna tid vilket värmdes av eltillskott.


Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Varmvattenproblem med ctc ecoheat 8.5
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2009, 23:31:48 »
Hej

Jag har problem med att få tillräckligt med varmvatten till dusch och bad med min panna. Sedan maj har jag inte haft min elpatron inkopplad utan kört endast med värmepumpen.

Det som jag tycker är mycket märkligt är att den nedre delen av pannan under sommardrift pendlar mellan 50-55 grader men den övre delen endast kommer upp i 48grader. Om man skulle duscha sjunker den övre delen till 40-43grader medans den nedre ligger på ca 50.

När den gick på vinterdrift var problemet större eftersom nedre delen då sjunker till 35-40 grader innan den startar kompressorn vilket fick till följd att dusch vattnet hamnade mest omkring 35-40 grader.

Jag tycker att det är märkligt att den övre delen aldrig kommer över 48 grader och jag tycker dessutom att den nedre delen tappar temperaturen i en hisnande fart (från 55grader till 50 på ca 10 minuter). Under denna tid går inget varmvatten ut till varken element eller kranar.

Är det någon som har någon ide´om vad som skulle kunna vara galet? Jag kan väl nämna att ctc och jag inte är helt överens om hur det skall fungera... enligt ctc är det omöjligt att köra utan eltillskott. Anledningen till att jag från början stängde av eltillskottet var att vi gjorde av med 3 månaders beräknad elförbrukning under 1 månad då vi inte var hemma och hade temperaturen i huset ställd till 19 grader under april månad. Jag misstänker att den shuntade vatten från övre delen under denna tid vilket värmdes av eltillskott.



jaa detta problem är ganska vanlingt. kompressorn är för stor för den vatten volym du har. kompessorn värmer den undre delen utav tanken som är ca 150liter.
vp-givaren sitter mitt i den tanken...  ca 75liter som skiktas sen startar pumpen igen.

hur många starter har du per dygn? och drifttid på kompressorn per dygn?
jag antar att du har ganska mÃ¥nga starter även nu sommar tid.  med tanke pÃ¥ att pumpen startar efter 10min utan att du tappar nÃ¥ge VV och ingen värme till radiatorer.'
de är onormalt ettpargrader kan sjunka rätt så fort men inte 10grader.
 svÃ¥rt att veta när vi inte har nÃ¥gon driftinformation pÃ¥ anläggningen.!?

och det är inte omöjligt att köra utan eltillskott. (jag kör ALDRIG med eltillskott)
räcker inte VV med bara kompressorn så är det bättre att sätta en el-beredare i serie efter pumpen.
men först ska du köra med funktionen extra VV.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad matrix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem med ctc ecoheat 8.5
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2009, 07:29:17 »
Hej

Kompressorn går ca 2 timmar och gör ca 25 starter per dygn. Jag tycker det är lite skumt att värmen bara försvinner ur pannan fastän inga pumpar går. Under vinterdrift rasade temperaturen väldigt fort i nedre delen, snabbare än vad den övre tanken hann värmas upp vilket resulterade i att duschvattnet hade en temp strax över 40 grader, det gick inte ut någon värme till radiatorerna under denna tid heller.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Varmvattenproblem med ctc ecoheat 8.5
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2009, 09:53:01 »
Hej

Kompressorn går ca 2 timmar och gör ca 25 starter per dygn. Jag tycker det är lite skumt att värmen bara försvinner ur pannan fastän inga pumpar går. Under vinterdrift rasade temperaturen väldigt fort i nedre delen, snabbare än vad den övre tanken hann värmas upp vilket resulterade i att duschvattnet hade en temp strax över 40 grader, det gick inte ut någon värme till radiatorerna under denna tid heller.

jag vet inte hur mycket varmvatten ni gör av med men jag tycker de lÃ¥ter lite mycket. ( vÃ¥r pump gÃ¥r ca50min Ã¥   3 starter.)
testa att ändra Diff start/stopp till 7-10grader. så kanske den får upp mer värme i övre tank delen.(bara en teori)
vilket läge står VB cp på?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad matrix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproblem med ctc ecoheat 8.5
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2009, 19:22:41 »
Hej

Tänkte bara berätta att Ctc kommer byta ut pannan, hopppas det blir bättre efter den nya är på plats.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!