Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En slö Diplomat  (läst 9271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: En slö Diplomat
« Svar #15 skrivet: 02 mars 2005, 15:28:28 »
Fotölj ska det va  8)
jag är nog störig bra om du har 6 grader också, absolut fel om du får till 9 grader i tempdiff.... Då avger radiatorerna så lite värme (kalla i botten) så då måste du höja värmekurvan det motverkar ev vinster med "optimalt" delta t (tempskillnad).
Dessutom vid lågt flöde har rad. "långt" bort en tendens att bli ändå kallare!!!

Vi vill ha rapport  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hellerby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En slö Diplomat
« Svar #16 skrivet: 02 mars 2005, 15:57:57 »
Angående din ursprungliga fråga, Tri-X.

Du skriver att du hade hoppats att din Diplomat-8:a borde kunna ge mer än 44 grader i framledningstemperatur vid -20 grader. Om man jämför med min Diplomat-10:a så lyckas den pressa upp framledningen till 49 grader vid -18 grader. Jag har ett hus på 130 kvadratmeter samt en lika varm uppvärmd källare på ca 100 kvadratmeter. Om man kompenserar för din något mindre VP samt din något kallare utetemp låter det väl ganska rimligt att det skiljer 5 grader i framledningstemp (49 resp 44), eller hur?

/AH

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: En slö Diplomat
« Svar #17 skrivet: 02 mars 2005, 16:44:10 »
Vad han har för typ och storlek på radiatorer spelar nog större roll. Dessutom spelar utetemperaturen ingen roll så länge effekten räcker till att upprätthålla den önskade rumstemperaturen. Det är storleken på radiatorerna värmeavgivande yta i förhållande till VPns uteffekt som bestämmer hur varma dom kan bli i förhållande till rumstemperaturen, dvs framledningstemperaturen. Sen kan det vara -50 eller +10 ute. Utetemperaturen tillsammans med husets isolering bestämmer däremot hur hög effekt man behöver från pumpen för att inte frysa...
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En slö Diplomat
« Svar #18 skrivet: 03 mars 2005, 07:52:52 »
Nu har jag kollat lite. När jag ändrade från trean till ettan på cirkpumpen så fick jag en tempdiff på 6 grader. Hade 3 grader förr. Den positiva effekten blev att den maximala framledningstempen som vp klarar av ökade från 40 till 42 grader. Alltså klarade jag mig utan tillskott i natt trots -18 ;D Det negativa var att rumstempen sjönk med nästan en grad. >:( Om jag kompenserar med att öka rumsvärdet med en grad så ökar framledningstempen med 3 grader. Och då är jag tillbaka på ruta ett igen ???
Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: En slö Diplomat
« Svar #19 skrivet: 03 mars 2005, 12:03:05 »
Ingen stor skillnad men det hävdas att 3 grader är för lite 6 skua nog va rätt optimalt.
Men jag tror det blir liten skillnad framledningen stiger och returern sjunker så det tar ut sig. Men som du själv märkt styren mäter bara på framledningen så den tror det levererats ut mera värme än i går.
Det måste då kompenseras med en liiite högre värmekurva osså vips är man på ruta ett!!!
Men du har ju en rejäl pump som jag ser det... sen kanske 6 graders tempdiff är liiite effektivare. men jag är inte övertygad!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En slö Diplomat
« Svar #20 skrivet: 03 mars 2005, 12:13:39 »

Klart att det blir effektivare!!! Så måste jag ju tänka efter alla nattliga besök i pannrummet. Jag ska nog så småning om kunna övertyga även dig ;) ;) ;)
Men du har ju en rejäl pump som jag ser det... sen kanske 6 graders tempdiff är liiite effektivare. men jag är inte övertygad!
Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!