Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Storlekar pÃ¥ Luft/vatten  (läst 18187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #15 skrivet: 11 december 2006, 14:14:47 »
Japp, tack för det. Kan du definiera "riktigt kallt" bara så är jag supernöjd sen.. 8)

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #16 skrivet: 12 december 2006, 23:19:50 »
Japp, tack för det. Kan du definiera "riktigt kallt" bara så är jag supernöjd sen.. 8)

Jag tycker det är riktigt kallt vid -20 grader det är vid den temperaturen Nibe F2020/14kw stannar, så visst finns stora luftvatten vp... Och ned till -20 ger den ett cop på 2.0... Men köldmediumet är 404 i denna maskin. Men spelar det egentligen någon som helst roll vad soppan är?? Verkar som en del tycker att det är viktigt, själv tycker jag det är totalt ointressant bara det funkar.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #17 skrivet: 12 december 2006, 23:52:33 »
Jag tror nog att soppan spelar en del roll. Samma soppa kan inte vara optimal för alla applikationer och temperaturer.

Däremot är det nog mer marknadsföring än verklig besparing om pumpen stannar vid -10°, -15° eller-20°. COP är ingen höjdare vid någon av dessa temperaturer, särkilt inte som radiatortempen måste vara ganska hög då.

Tur att det sällan är under -10° i södra Sverige. I norra skall man nog satsa på markvärme.

En favoritlänk:

temperatur.nu

Här lär du dig hur kallt det är hos dig!

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #18 skrivet: 13 december 2006, 07:57:40 »
Att det finns stora luft/vatten pumpar är det väl ingen tvekan om? Nibe, Airwell, Acqua InVerter(med två utedelar), mfl har ju pumpar som kommer upp i 12Kwh eller högre...

Självklart spelar "soppan" roll, annars hade det väl bara funnits en variant av den?

Som glad amatör undrar man ju genast vad det är för skillnad på R404 och R410... :-\
« Senast ändrad: 13 december 2006, 08:19:40 av ojva »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #19 skrivet: 13 december 2006, 09:47:16 »
skillnader soppa förenklat: om vi antar att vi vill hålla oss på ca 2 bars(e) tryck för att ha lite marginaler på förångningssidan så ska vi ha så stor skillnad som möjligt mellan förångningstempraturen (ute-batteriet)och utetempraturen för att vi ska kunna hämta värme.
om soppan håller samma temp som uteluften kan vi inte hämta någon värme,eller hur??

lite ungefärliga förångningstempraturer på olika soppor vid 2 bar(e)för att ni ska förstå:
R22=-14 ºC
R134a=+1 ºC
R404A=-20 ºC
R407C=-11 ºC
R410A=-28 ºC

då förstår ni varför man inte har värmepumpar (L/V)med R134A i.
samt varför inte en R407C-pump mår så bra vid -20 ºC(ligger farligt nära o-tryck vid dessa tempraturer)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #20 skrivet: 13 december 2006, 11:55:11 »
Jo, men andra ändan då. Jag har inte orkat läsa på, men 407 måste väl ha fördelar framför 410 vid andra driftspunkter, som kanske är vanligare i södra Sverige?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #21 skrivet: 13 december 2006, 19:39:17 »
Jo, men andra ändan då. Jag har inte orkat läsa på, men 407 måste väl ha fördelar framför 410 vid andra driftspunkter, som kanske är vanligare i södra Sverige?
ja visst är det så!
Hej ojva!
freon är ett företagsnamn på en firma som tillverkar köldmedie. idag använder svensson freon som ett namn på förbjudna köldmedier(CFC:er). vilket inte är rätt.
R410A är bättre lämpad för att hämta värme med vid mycket kall utetempratur p.g.a lägre förångningstempratur (kalla sidan)vid samma tryck, nackdelen är att man kräver högre tryck på kondenseringsidan(varma) också vilket kräver högre kompressor effekt.
sammantaget kan man säga att R410a har ingen fördel över R407c innan det blivit riktigt kallt. (de flesta R407c-pumparna har automatiskt stopp de kallaste dagarna inbyggt)
hoppas du blev klokare.

MVH ACE
snarare tvärt om!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #22 skrivet: 13 december 2006, 19:43:35 »
Hur menar du nu?  Sc:,h
Är R410A alltid bättre än R407C eller tvärtom, förutom då det är riktigt kallt?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #23 skrivet: 13 december 2006, 20:07:08 »
Hur menar du nu?  Sc:,h
Är R410A alltid bättre än R407C eller tvärtom, förutom då det är riktigt kallt?
R407C är vid allt utom riktigt kallt väder bättre energimässigt. JA.
ex.om vi ska trycköka från -10 ºC till +50 ºC med kompressorn krävs enligt följande:
R407C Pabs från 3.14 bar till 19.6 bar + glide = ca 18,7 bars tryckhöjning.
R410A Pabs frÃ¥n 5,76 bar till 30,3 bar           = ca 24,5 bars tryckhöjning.
alltså man behöver tillföra mer kompressoreffekt för att uppnå samma sak med R410A.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #24 skrivet: 13 december 2006, 20:19:19 »
Nu börjar det bli kul. Börjar få bekräftat vad jag misstänkt och fatta varför mina panasonic l/l har 401 och min ctc 407.

Hur står sig då 404 som sitter i Nibe 2020?

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #25 skrivet: 13 december 2006, 20:31:11 »
Så, om ditt ressonemang stämmer, så är enda anledningen för tillverkare att köra med R410A att den kan gå längre ner i minusgraderna och då ha bättre effekt?
Vid vilken temperatur är brytpunkten, alltså då R410A blir effektivare? Är det när inte R407 klarar kallare?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #26 skrivet: 13 december 2006, 20:39:46 »
samma betingelser som ovan.
R404A Pabs från 4,4 bar till 23,8 bar = ca 19,8 bar tryckhöjning

OJVA
nån direkt brytpunkt finns inte rent energimässigt, detta är mer kyltekniskt. man kan inte ha för låga tryck på förångarsidan/suggassidan. hetgastempraturer rusar mm ,vilket leder till för tidiga dödsfall (kompressorn inte svärmor) ;) ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #27 skrivet: 13 december 2006, 20:47:51 »
Jag som nu inte är så insatt i det här undrar ju då...om man inte tar hänsyn till om det är en on/off pump eller en inverter och såna saker.
Är det då så att en pump anpassad och avsedd för R407 borde ge en bättre års besparing än en pump anpassad och avsedd för R410, om de i övrigt är identiska?


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #28 skrivet: 13 december 2006, 20:53:57 »
om alla bodde där det aldrig är kallare än -10 till -15 ºC sÃ¥ är svaret ja.                               
ock det är en pump som hämtar värme ur uteluften.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #29 skrivet: 13 december 2006, 20:54:14 »
Jag börjar misstänka att 407 är ganska bra och 410/404 bara används för att kunna skriva i broschyr att pumpen går långt ner (då den har dåligt COP).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!