Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med val av offert  (läst 10372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alakazim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med val av offert
« skrivet: 09 september 2011, 08:38:43 »
Hej
 Vi har precis köpt ett trähus pÃ¥ 1,5 vÃ¥ningar samt med källare. 128 kvm uppvärmd yta idag och ytterligare 56 kvm i källaren som vi i framtiden har tänkt att inreda. När vi köpte huset satt det en oljepanna frÃ¥n 1970 där och vi har inga planer pÃ¥ att försöka köra igÃ¥ng den utan vi byter till bergvärme direkt. Förbrukningen hos tidigare ägare var 2,5 kubik olja men det var en ensamtstÃ¥ende gammal kvinna som bodde där sÃ¥ hon förbrukade förmodligen varken värme eller varmvatten särskilt mycket.

Vi har tagit in två offerter hittills som båda känns rimliga:

IVT Greenline HT C9
160 meter borrhål
6 meter foderrör ingår
Installation inom 4 veckor
Bortforsling av oljepannan och oljetanken ingår
Grävning till huset och återställning ingår
Med rumslägesgivare
123500:- med ROT

Nibe F1245-8
170 meter borrhål
6 meter foderrör ingår
Installationstid 1-8 veckor (om vi ska gå vidare med dem vill jag ha en mer exakt tid)
Bortforsling av oljepannan och oljetanken ingår
Grävning till huset och återställning ingår
Med rumslägesgivare och effektvakt
118500:-


Vi har varken varmvatten eller uppvärmning idag så det är lite bråttom med att välja så att de kör igång snart. Båda lovade att ställa dit värmepumpen någon vecka från beställning så att vi kan köra på elpatronen tills borrhålet är anslutet. Vi flyttar in i huset om tre veckor.

IVT-firman vet jag är väldigt bra och de gjorde ett jättebra jobb hos mina föräldrar samt att jag känner några som jobbar där. Jag tvivlar inte det minsta på att de gör ett bra jobb.

Nibe-firman är för mig okänd men har funnits i 50 år så helt dåliga kan de inte vara. En kollegas svärmor hade använt dem och så vitt kollegan kunde bedömma hade de gjort ett bra jobb.

Vilken ska jag välja? Priset är inte det jag bryr mig mest om utan det är hur bra firman är att göra med och hur bra jobb de gör. Hur stor skillnad gör 10 meter extra borrdjup? Vilken är bäst av de båda pumparna?

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #1 skrivet: 09 september 2011, 08:53:49 »
Kan inte bedöma vilken offert som är bäst för dig, men har ändå några funderingar.

Ingår el-arbeten?

Hur mycket är ROT-avdragen?
Du kanske vill göra mer ROT-arbeten på huset under hösten och då är det bra att veta hur mycket av dina avdrag du "förbrukat".
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Alakazim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #2 skrivet: 09 september 2011, 09:02:19 »
Kan inte bedöma vilken offert som är bäst för dig, men har ändå några funderingar.

Ingår el-arbeten?

Hur mycket är ROT-avdragen?
Du kanske vill göra mer ROT-arbeten på huset under hösten och då är det bra att veta hur mycket av dina avdrag du "förbrukat".

Jag glömde skriva något om elarbeten. I IVT-offerten ingår allt elarbete och i Nibe-offerten vill de ha trefas fram till en arbetsbrytare i pannrummet. Har en vän som är elektriker så det kan han fixa åt oss sa han.

ROT låg strax över 20 000 på båda. Tänkte på det också men vi skriver det här jobbet på min sambo och andra jobb i huset på mig så borde vi klara oss.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #3 skrivet: 09 september 2011, 09:03:12 »
Hur ser radiatorsystemet ut (vattenvolym, effekt)? Vilken framledningstemp behövs när det är som kallast?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #4 skrivet: 09 september 2011, 09:12:15 »
Pumparna känns lite smÃ¥.  Om du har ett behov pÃ¥ 60w/m2 vid Dut sÃ¥ behöver du 11 kw typ.

Du borde dÃ¥ ( i mitt tycke) ha en maskin som ger dig 11 kw  vid 55-60 graders kondensering.
Niben ger dig kanske 7 kw om du har tur, resten blir spets.
Vill du ha elspets?
Som Purjo säger  hur ser ditt system ut?
Har du ett 80-60 system sÃ¥ har du ett tillgängligt flöde pÃ¥ cirka 0,13-0,14 l per sekund.  dÃ¥ fÃ¥r du bara in en 6 kw maskin  sedan stressar du pÃ¥ flödena i systemet och ändrar flödesbalansen.

Vill du ha en större maskin då så får du ha en flödesutjämning av något slag.

Vad sa installatörerna att du hade för typ av radiatorsystem?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #5 skrivet: 09 september 2011, 09:35:08 »
Storleken på huset är nästan exakt som mitt och samma oljeförbrukning också.
Om huset är byggt 1970? så är det samma ålder också.
Jag har det svalare i biytan (53 m2) och hos mig räcker min värmepump (motvarar en 1226-6 idag) ner till -18 ºC.
Spontant tycker jag dina offererade värmepumpar ska räcka till för att hålla hela huset varmt utan problem.

Om du väljer IVT-firman så kan du antagligen förhandla till dig 10 m borra till.
Välj den firma du har störst förtroende för.
« Senast ändrad: 09 september 2011, 09:38:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alakazim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #6 skrivet: 09 september 2011, 09:40:43 »
Nu börjar frågorna bli lite svåra för mig, jag är bara lekman ;) Förklara frågorna så ska jag försöka svara. Jag har absolut ingen aning om vilken framledningstemperatur som behövs när det är som kallast, styrs inte det till största del av isoleringen?

Det sitter såna där djupa stora gamla radiatorer i hela huset med minst en i varje rum. Om jag räknar rätt nu när jag sitter på jobbet så är det totalt 12 stycken varav tre är bara 3-400 mm breda och resten över en meter. Hur får ni fram effektkravet? Båda firmorna kom oberoende fram till storleken men de kanske vill sälja med hjälp av lägre priser? Planen är att till våren tilläggsisolera vinden och börja byta fönster. De gamla ytterdörrarna var riktigt dåliga så nya fräscha är beställda och det borde påverka också.

Huset är från 1928 men vad vi ser på avlopp/vattenledningar/elledningar/stil på parketten så gjordes en helrenovering i början på 70-talet. Olje tanken är 7 år äldre än oljepannan men jag vet inte vad det betyder, om pannan är bytt eller om tanken var begagnad.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #7 skrivet: 09 september 2011, 09:51:54 »
OK my bad.
Ditt system är gammalt och byggdes för högre temperaturer och lägre flöden.  VP vill ha det omvända.  FrÃ¥ga installatörerna hur dem tänkt lösa det?   Nu har jag ju inte sett huset sÃ¥ jag kan ju ha fel i mina generaliseringar.  effektbehovet finns det schabloner för, ditt hus ska i en sÃ¥n beräkning vilja ha runt 70w per kvm  inte 60 som jag sa.

Jag tänker även att du ska ha 21 grader överallt  och göra av med runt 5000kwh i VV.

De förbrukningssiffror du angett, struntar jag helt i, eftersom dem inte är dina.
En större maskin med flödesutjämning, blir dyrare nu, men billigare sedan. Har du inte plats för flödesutjämningen( det är en tank på kanske 300l) så kan du titta på CTC, dem har den inbyggd.
Annars sÃ¥ skulle jag gÃ¥ pÃ¥ IVT av de förslag du nämnt. 

Lycka Till med allt *vinkar*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #8 skrivet: 09 september 2011, 10:14:53 »
Lite förklaring av framledningstemperaturen:
1)
För att bibehålla en jämn inomhustemperatur så skall radiatorerna tillsammans avge lika stor effekt som 'försvinner' från huset när det är kallt ute.
En radiators effektavgivning bestäms i princip av två saker: Storleken på radiatorn och temperaturen på vattnet i förhållande till rumstemperaturen (sen finns det lite variationer beroende på formen, konvektionsplåtar eller inte, enkla, dubbla eller trippla paneler, etc).
En stor radiator behöver inte lika varmt vatten som en liten för att avge en viss effekt.

Om ditt hus behöver 10kW när det är som kallast behöver man alltså skicka ut så varmt vatten att dina radiatorer avger 10kW.

2)
Många gamla radiatorsystem från oljeepoken är så kallade 80/60-system, dvs som behöver 80 grader som mest men med ganska lågt flöde så att returen blir ca 60 grader. En normal värmepump brukar bara klara av att producera 55-60 grader och dessutom behöver dom högre flöde än dessa gamla system så om man bara 'jackar på' VP'n så får man problem.

Lösningen på temperaturproblemet är att man byter ut några radiatorer mot modernare och större för att öka effektavgivningen. Eventuellt kan man sätta in nån fläktkonvektor. Flödesproblemet löser man genom att sätta in en tekniktank som separerar flödet genom VP'n från flödet genom radiatorerna.

Om du är osäker på vilken framledningstemp som behövs så kan du kanske se det på styrningen av det befintliga systemet. Det kanske sitter en shunt med motor och nån styrlåda där man ställer in en värmekurva?
« Senast ändrad: 09 september 2011, 10:17:13 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Alakazim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #9 skrivet: 09 september 2011, 10:26:32 »
OK my bad.
Ditt system är gammalt och byggdes för högre temperaturer och lägre flöden.  VP vill ha det omvända.  FrÃ¥ga installatörerna hur dem tänkt lösa det?   Nu har jag ju inte sett huset sÃ¥ jag kan ju ha fel i mina generaliseringar.  effektbehovet finns det schabloner för, ditt hus ska i en sÃ¥n beräkning vilja ha runt 70w per kvm  inte 60 som jag sa.

Jag tänker även att du ska ha 21 grader överallt  och göra av med runt 5000kwh i VV.

De förbrukningssiffror du angett, struntar jag helt i, eftersom dem inte är dina.
En större maskin med flödesutjämning, blir dyrare nu, men billigare sedan. Har du inte plats för flödesutjämningen( det är en tank på kanske 300l) så kan du titta på CTC, dem har den inbyggd.
Annars sÃ¥ skulle jag gÃ¥ pÃ¥ IVT av de förslag du nämnt. 

Lycka Till med allt *vinkar*

Nu hänger jag med. Jag jobbar som tekniker så det är lite pinsamt för mig att erkänna hur lite jag vet om hur uppvärming fungerar, jag har koll på all teori men saknar all praktisk erfarenhet.

Vad innebär det att det är anpassat för höga temperaturer och höga flöden? Är det för dåligt genomlopp i radiatorerna eller är det utformningen av ledningarna? Alla ledningar har vi i framtiden tänkt att byta ut eftersom att många ändå är dumt dragna men radiatorerna hade vi egentligen velat behålla.

Siffror på 60-70 W/kvm känns bekant från energideklarationen, nu ligger ju hotmail nere annars kunde jag kollat det. Är flödesutjämningen en akumulatortank som ser till att det finns mer vatten i systemet?

Varför just IVT? Kan inget om någon av dom men vi hade en IVT 490 i bostadrätten vi bodde i förut och den var lättanvänd, men det vore ju fel av mig att välja något enbart för att jag är van vid det. Vilken är tystast? IVT skriver i broschyren att deras är 3dB tystare än konkurrenterna men i faktabladen från båda är Niben 6 dB tystare. 6 dB är en jäkla skillnad även om den står i pannrummet.

Tack för all hjälp hittills!

Svar till Purjo__:
Då är jag med på hur man räknar, dvs 70*128 ~= 9 kW.

Byta ut några av radiatorerna är inga problem, räcker det för att lösa problemet? Pannan idag är en Thermia från 1970 och det enda jag såg på den som jag tänkte på är flera rattar. Radiatorerna ser ut ungefär som den här modellen:
http://annalexing.blogg.se/images/2008/element_1208708586_6098145.jpg

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #10 skrivet: 09 september 2011, 10:46:53 »
Är flödesutjämningen en akumulatortank som ser till att det finns mer vatten i systemet?
Nja... Tanken ser till att det blir två separata system. VP'n värmer vattnet i tanken med sin egen cirkpump och fastställda flöde. Radiatorerna hämtar vatten med en egen pump och sitt eget flöde.
Mer volym får man som bonus...

Citera
Varför just IVT? Kan inget om någon av dom men vi hade en IVT 490 i bostadrätten vi bodde i förut och den var lättanvänd, men det vore ju fel av mig att välja något enbart för att jag är van vid det. Vilken är tystast? IVT skriver i broschyren att deras är 3dB tystare än konkurrenterna men i faktabladen från båda är Niben 6 dB tystare. 6 dB är en jäkla skillnad även om den står i pannrummet.
I praktiken är det inte så stor skillnad på de stora tillverkarnas prylar. Det viktigaste är att man hittar en installatör som gör ett bra jobb.

Citera
Byta ut några av radiatorerna är inga problem, räcker det för att lösa problemet?
För att avgöra det måste nån komma dit och räkna på flödesbehov och effekter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #11 skrivet: 09 september 2011, 11:31:35 »
I dag är det vanligt att en bergvärme pump lämnar 65 grader men det blir naturligtvis nackdelar att behöva sÃ¥ hög framledning ökat slitage och sämre cop  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alakazim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #12 skrivet: 09 september 2011, 11:32:01 »
Nja... Tanken ser till att det blir två separata system. VP'n värmer vattnet i tanken med sin egen cirkpump och fastställda flöde. Radiatorerna hämtar vatten med en egen pump och sitt eget flöde.
Mer volym får man som bonus...
Okej, är det någonting som jag seriöst borde titta närmare på? Ringde säljaren på IVT och den här pumpen har 65 C i framledningstemperatur och han sa att det skulle gå bra med vårat system, han var runt i hela huset och kollade. Säljaren från Nibe kollade bara pannrummet så IVT-firman känns lite seriösare. Nu när jag ringde IVT så sa han det att jag kommer behöva en radiator i pannrummet nu när pannan är borta och han lägger till det i offerten och priset. Jag har läst om det tidigare men glömde helt bort det nu när vi tog hem offerterna.
I praktiken är det inte så stor skillnad på de stora tillverkarnas prylar. Det viktigaste är att man hittar en installatör som gör ett bra jobb.
IVT-installatören kommer att göra ett bra jobb men det kan säkert den andra göra också, men magkänslan pekade på att IVT-firman var lite seriösare. Det kan säkert ha att göra med att IVT-firman har en riktig säljare och Nibe-firman är det chefen/ägaren som kom ut. En säljare är ju tränad på att ge ett seriöst och ordentligt intryck.
För att avgöra det måste nån komma dit och räkna på flödesbehov och effekter.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #13 skrivet: 09 september 2011, 11:50:33 »
Generellt så ska du passa dig för säljare :)

Fråga honom om han vet vilket tillgängligt flöde du har i systemet ;)
Kan han inte svara, njaaaaaaa
Har han besiktigat så ska han ha koll på detta. *vinkar*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #14 skrivet: 09 september 2011, 12:50:45 »
Min erfarenhet är att gamla system som är avsedda för självcirkulation funkar bra med värmepump. Är det såna där grova ledningar så kommer du inte behöva bekymra dig om flöden eller vattenmängd i systemet.

Om du vill kan du rätt enkelt räkna fram hur mycket effekt dina radiatorer kan göra av med genom att jämföra med liknande som säljs på Ringaby.
http://www.rinkabyror.se/showcat.aspx?catid=774
Leta reda på de som stämmer bäst med dina och läs av Watt vid DT30 ºC och plussa ihop så får du fram en bra siffra på hur mycket effekt dina radiatorer kan göra av med.
« Senast ändrad: 09 september 2011, 12:52:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!