Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fÃ¥tt in ett par offerter , vad tror ni som varit med ett tag ?  (läst 4693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sukker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hej ni som har varit med ett tag!

vi ( jag och sambon) har tröttnat lite på veden under vintern, så vi har börjat så smått tagit in offerter för bergvärme och behöver lite assistans att se vad som verkar vettigt och inte , så vi hoppas på er hjälp under närmaste tiden.

Våra förutsättningarna är följande.

plats: västernorrland / sundsvall

värme: idag vedpanna 35 kw med 2000l acc, 80 vacumrörs solfångare samt en luft/luft värmepump i vardagsrum. allt vattenburet inkl golvvärme i hall 14 m2 och badrum 12 m2.

två vuxna och två barn på c:a 200m2 uppvärmt och 80m2 källare när orken att bila ur kommer.

Jag har snöat in på ecozenithen p.g.a solfångarna och styrningen och hoppas kanske någon med den installerad kan berätta lite om den i drift och vad du/de fick slanta upp.

offert 1:

Värmepump med erforderliga tillbehör
cTc Ecopart 408
Trygghetsförsäkring för värmepump 6 år (10 år)
EcoZenit I 550 förberedd för solfångare
Rörinstallation med erforderliga rör och rördelar
Expansionskärl och cirkulationspump
Schakt för yttre energiledningar samt återfyllnad
Håltagning i yttervägg för inkommande energiledningar
Energiborrhål till 180 meter, kaxcontainer
Rördrivning till berg upp till 6 m, därutöver 560kr/m
Genomgång och slutbesiktning av anläggningen
Totalpris inkl installation och moms 178 250 kronor
Totalpris efter rotavdrag 144 088 kronor

offert två:

denna offert var inte med ( extern tank ) för solfångarna trots att jag bad om det säkerligen två eller tre ggr .

1 St Thermia diplomat 10
1 st borrhål 200m med 6m foderrör
1 st påfyllnadskoppel för borrhål
schakt mellan borrhål - husvägg med grovplanering
håltagning i husvägg
kondensisolering av kalla sidan ( ?? )
Div rörmatningar och ventiler
Arbete med installation
idriftagning och intrimmning
1st container för borrkax
förberedd för vidaredragning ( till källaren )
garanti : tre år på hela pumpen , 10 år på beredaren , 12 år trygghetsförsäkring varav de första 6 är kostnadsfria.

Rör fodring utöver 650 kr/m

Pris inkl moms
139 658 ( före ROT )
( arbete 41 897 kr / 2 efter ROT ) = 20 948 kr
Totalt efter ROT 118 710 Kr

Vi inväntar två offerter till , en från IVT och en till från Thermia eller deras representanter/installatörer

Vad tror ni om detta så långt ? bra mindre bra?

/Sukker

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Hej
Gissningsvis kan int eThermiaåterförsäljharen något om solfångare.
Jag har dÃ¥ligt koll pÃ¥ Thermia, men ctc funkar bra. har du möjlighet sÃ¥ behå´ll vedpannan,  du kan lätt  elda med ved när du känner för det, behÃ¥ll anläggningen som den är och välj ecologic extended  och ecopart. 
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad är det för typ av varmvattenberedare i acktanken?
Har du slingor där så kan denna användas för solvärmt varmvatten under sommaren och kopplas då in före värmepumpens VVB (I Thermia-fallet).
Annars är säkert EcoZenith bra om du vill docka solpaneler + befintlig panna mot anläggningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Suune

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Men, hur mycket kan man spara per år med solfångare? Om man räknar enligt schablon med en energiåtgång för varmvatten på ca 5000kW per år och COP 3 på VP'n så kostar varmvatten knappt 2000:- per år utan solpaneler. Om solpanelerna fixar varmvattnet på sommaren så sparar man in 1000:- per år plus några drifttimmar på kompressorn. Är det värt att lägga ner minst 25 000 extra på anläggningen för det?
Thermiaofferten tycker jag är dyr, så du borde kunna få fler offerter på en 'standardlösning' som är 10-15 000:- billigare

Utloggad Sukker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men, hur mycket kan man spara per år med solfångare? Om man räknar enligt schablon med en energiåtgång för varmvatten på ca 5000kW per år och COP 3 på VP'n så kostar varmvatten knappt 2000:- per år utan solpaneler. Om solpanelerna fixar varmvattnet på sommaren så sparar man in 1000:- per år plus några drifttimmar på kompressorn. Är det värt att lägga ner minst 25 000 extra på anläggningen för det?
Thermiaofferten tycker jag är dyr, så du borde kunna få fler offerter på en 'standardlösning' som är 10-15 000:- billigare

Hur mycket man kan spara har väll inte varit det primära för oss ... DÃ¥ kan man kika gärna sluta snusa , köra 2wd , sluta upp med rödvinet mm mm ...... Men för oss sÃ¥ slipper vi elda frÃ¥n april till oktober sÃ¥ det väger ganska tungt i det hela! Men solfÃ¥ngarna är pÃ¥ plats och jag är inte sÃ¥ sugen pÃ¥ o ta ner dom !  Men tack för svaren och jag tror det fÃ¥r bli cTc som det ser ut nu. Väntar dock pÃ¥ ännu en Thermia offert under veckan. SÃ¥ vi hoppas pÃ¥ det bästa och om det blir ecozenithen sÃ¥ ska den bli ruggigt rolig att testa pÃ¥!!!!

/sukker

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Men, hur mycket kan man spara per år med solfångare? Om man räknar enligt schablon med en energiåtgång för varmvatten på ca 5000kW per år och COP 3 på VP'n så kostar varmvatten knappt 2000:- per år utan solpaneler. Om solpanelerna fixar varmvattnet på sommaren så sparar man in 1000:- per år plus några drifttimmar på kompressorn. Är det värt att lägga ner minst 25 000 extra på anläggningen för det?
Thermiaofferten tycker jag är dyr, så du borde kunna få fler offerter på en 'standardlösning' som är 10-15 000:- billigare

Tycker det var ett bra svar!
Jag skulle ta ner solfångarna och sälja dom!!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har man solfångarna redan och tycker att det är kul att producera sin egen energi 'gratis' så skall man så klart behålla dom. Dock skulle iallafall jag ha funderat en gång till om det innebär att jag måste lägga på minst 25000:- på VP'ns pris för att få det att funka..
Men, eftersom du redan har en acktank så borde det inte vara några större problem att koppla en VP' till den och få den att samverka med solpanelerna. Det borde vilken hyfsat duglig röris som helst klara av.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Klart solen ska vara kvar  tummenupp Det bör gÃ¥ att koppla vp mot tanken och lÃ¥ta befintlig shunt styrning eller en ny styrning som styrs frÃ¥n vp reglera framledningen när solen skiner. Vid vp drift ska naturligtvis shunten stÃ¥ helt öppen. Har acktanken slingor kan man förvärma vv där hela Ã¥ret och under sommaren kommer inte vp behöva starta. Det finns en färdig docknings lösning till Nibe 1245 men hittar den inte pÃ¥ Nibes sida  och det bör inte kosta sÃ¥ mycket extra mot en standard installation men kan ju ev ge längre livslängd pÃ¥ vp i och med bra gÃ¥ngtider med tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!