Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TÃ¥l hÃ¥len ny effektivare 10kW VP  (läst 3227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad harrry

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tål hålen ny effektivare 10kW VP
« skrivet: 02 oktober 2011, 21:57:04 »
Tål mina två borrhål en ny 10kW VP med bättre COP eller måste jag gå ner i effekt för att inte Brine in ska bli för lågt?
Vill inte borra mer eller gräva jordkabel!
Borrhålens djup är inte dokumenterad. VP installatören hade inga noteringar och säljaren av fastigheten uppgav muntligen att det skulle vara 2x112m borrat, men ...?

Loggar temp med Richards logger sedan jan 2005.

Kompressorn i min Auto-Term A10 (10kW) installerad 1997 har stannat efter att ha försämrats stegvis (Brine pump har gått torr några ggr pga läckande påfyllningskran). Överväger nu mellan Nibe 1145-10 eller 1245-8.

Mellan jan 2005 och okt 2007 fungerade Auto-Term korrekt och levererade ca 10kW. Vintrarna 2005-2007 var milda jämfört med de två senaste.

Brine in har som längst en gång varit -0.5C efter knappt 2 dygns jobbande i slutet på feb 2006. Några gånger har den varit nere i -0.25C efter ett dygns arbetande i feb och mars. En veckas kontinuerlig poolvärmning i maj resulterade i 0C Brine in. Elpatronerna var urkopplade före okt 2007. Efter kompressorskadan gick Brine in aldrig under +3C då den kanske bara tog ut halva effekten ur borrorna (ev ena kolven läckande).

Totalförbrukning för fastigheten var 25000kWh 2007. Har nog en hög hushållsförbrukning. Förbrukade ca 8500kWh under maj-sept, varav bla poolpumpen 2700kWh och 3 andra cirkpumpar vardera 280kWh. Efterföljande år har totalförbrukningen stigit pga sjunkande verkningsgrad i VP och ökande odokumenterad elpatron användning och kallare vintrar 2008: 29500/8900, 2009: 28400/12600, 2010: 31200/13800kWh (total/VP). Fom jan 2008 mäts VP förbrukning med slavmätare men tyvärr ingen mätning på elpatronerna. Elpatronen i ack tanken har kopplats in manuellt vilket gjort att de varit inkopplade onödigt länge och även lurat VP'n att stänga av om effektbehovet varit under 6kW.

VP jobbar mot en 750liter ack tank (rest från att huset ursprungligen hade vedpanna) vid generering av både radiator och VV (både VP rad och VP VV till samma tank). Vintertid flytande kondensering och under pooltid fast kondensering med golvvärme bortshuntad. VV förvärms i två slingor i acktank, passerar 6m ingjuten i betonggolv till 100l el-VV beredare vägg-i-vägg med kök och mest använd dusch.
Uppnår driftmoderna i VP genom att snedställa VV temp. Förre ägare körde fast kondensering året runt och reglerade golvvärmeslingorna med styrdon och rumstermostater.

Huset ligger på Värmdö nära havsvik. 160m2 entreplan med golvvärme i gjuten platta. Byggt 1991, välisolerat och temperaturtrögt (~350mm lättbetongväggar och ~500mm leca under plattan. 80m2 källare varav 2 svalare gästsovrum med radiatorer och icke prioriterad värme. 30m2 vidbyggt garage med golvvärme vars temp i februari kan få gå ner till ca 8C. 4x8m pool som värms till ca 27-28C från mitten på maj till mitten på sept.
Installerade ett tätt pooltak förra hösten vilket gjort att solen i sommar fixat ~90% av pool uppvärmningen under juni-juli. Men i gengäld kommer vi med ny VP värma några veckor längre under hösten. Har i år mellan 15/5 och 18/9 förbrukat 9936kWh enbart direktverkande el.

Det blev mycket text då jag inte har bra koll på effektuttag ur borrorna under en kall vinter.
Tänkte i separat tråd diskutera ack tankens vara/inte vara/alternativ i den nya VP installationen.

Harry
Nibe bergvärme, Använder Richards logger

Utloggad harrry

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tål hålen ny effektivare 10kW VP
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2011, 22:45:46 »
Rättning: Alternativen som i 1:a hand övervägs är Nibe 1x45-10 eller 1x45-8. Placering av VV beredaren är en separat frågeställning.

Harry
Nibe bergvärme, Använder Richards logger

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tål hålen ny effektivare 10kW VP
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2011, 23:51:39 »
Jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle fungera med de siffror du har angivit.

Kör på säger jag. Med lite tur får du 2nd oppinion från någon annan också
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tål hålen ny effektivare 10kW VP
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2011, 07:03:13 »
Borde inte vara några problem, du verkar ju inte ha behövts just nåt eltillskott när din nuvarande värmepump fungerade, så energiuttaget ur hålet kommer bara att bli marginellt högre, sååå mycket bättre COP är det inte på en modern maskin att det bör göra några större skillnader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tål hålen ny effektivare 10kW VP
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2011, 09:09:19 »
Min bedömning är att det inte skall vara några problem. Det saknas uppgift om vad det är för temperaturdifferens mellan in- och utgående köldbärare men med rimliga värden skulle en ökning av effektuttaget med 15-20 % betyda -2 grader på KBin. Det var vanligt förr att man dimensionerade för den temperaturen i mellersta Sverige så det skall inte vara något problem.

För lÃ¥g köldbärartemperatur kan betyda olika saker. I en del sällsynta fall  finns det en teknisk gräns. Berget är tätt, borrhÃ¥let fryser igen nÃ¥gonstans varpÃ¥ slangen kläms ihop och allt slutar fungera. I övriga fall handlar det om att det inte är lönsamt med för lÃ¥g köldbärartemperatur. Det är pÃ¥ sikt billigare att borra djupare när man ändÃ¥ har borriggen pÃ¥ plats. I det här fallet är det befintliga hÃ¥l. DÃ¥ är alternativet att borra djupare inte aktuellt. I sÃ¥dana fall är det bättre att finna sig i att ingÃ¥ende köldbärartemperatur blir nÃ¥gon eller nÃ¥gra grader lägre med en effektivare pump.

En annan sak är att pumpar med typbeteckningen 10 kW inte behöver ge 10 kW. Det är alltså inte säkert att en ny 10 kW pump är jämförbar med en gammal 10 kW pump. Det verkar ha gått lite inflation i siffrorna, kanske beroende på att effekten numer ofta anges för en golvvärmeapplikation.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tål hålen ny effektivare 10kW VP
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2011, 15:51:31 »
Det kommer nog att bli bra.
Det finns väl en risk att borrhålen inte får vila under sommaren om du kör hårt med poolvärmning. I så fall riskerar de kanske att bli kallare för varje år.
Hur är det med din ventilation, Ã¥tervinner du värmen i  frÃ¥nluften? Det är ju en möjlighet annars.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad harrry

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tål hålen ny effektivare 10kW VP
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2011, 19:15:47 »
Tack för synpunkterna. Det blir nog en "10kW" VP.

När VP fungerade var efter några timmars drift:
Brine diff: ca: 2.9ºC
VB diff mot ack: ca 6ºC med pump Grundfos 25-60 i läge3.

Frånluften går till de frusna kråkorna. Antar att återvinning från frånluft kräver vatten rör. Det finns inga lämpliga genomföringar i plattan mellan våningsplanen med golvvärme slingor överallt. Drar mej för att gå igenom ytterväggen.

Nibe bergvärme, Använder Richards logger

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tål hålen ny effektivare 10kW VP
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2011, 20:42:06 »
Du får väl köra rejält med frikyla då. Eller något billigt luft vatten till poolen om det skulle bli problem.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!