0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
750l med två varmvattenslingor och solslinga.
Tvåstegsvärmning av tappvarmvatten.Om man använder en ack tank med en botten respektive toppslinga slinga så skulle man ganska enkelt kunna förbättra verkningsgraden på VP anläggningen genom låta ett delflöde av radiatorframledningstemperaturen cirkulera genom den nedre 1/4 delen av tanken. Då kommer förvärmningsslingan för varmvatten att förvärma tappvarmvattnet till en temperatur som motsvarar ca radiatorframledningstemperaturen. Toppvärmningsslingan toppar sedan temperaturen så att man får önskad temperatur. Den övre3/4 delen värms som vanligt med växelventilen och värmepumpen som normal varmvattenladdning.Vinsten blir att ca mer än hälften av varmvattnet värms med värmepumpen vid en betydligt lägre kondenseringstemperatur, tex 40 grader istället för 55 grader, vilket innebär att värmefaktorn ökar från ca 2,7 till 3,7 för värmning av den "kallare" delen av tappvarmvattenvärmningen. Förbrukar man 5000 kWh varmvatten så skulle elbesparingen bli ca 250 kWh per år. Inte så mycket men det är i praktiken bara frågan om några meter 15 rör och en strypventil som ligger parrallelt med radiatorkretsens element. Känns som tilläggsinvesteringen har 2-3 års återbetalningstid.PerJ
Jag tar min tank med 2 VV slingor som ligger kopplade i serie för att från början har KV in sen värme den första slingan upp vattnet till ca 30 grader då passerar vattnet in i nästa som tar tankens topp temp som ligger på mellan 50-55 grader. Det som händer först är att temp givare som sitter i nedre delen kyls ner ganska fort till 40 grader men fortfarande har jag hög temp i övre delen. 1...Efter att tappat ca 100 l VV från tanken har även temp ut sjunkit till ca 40 grader. Då har jag 35 grader i   botten vid givaren. Samtidigt har VP programmet känt av att den skall köra VV. Det gör den vid 40 gr på   givaren i nedre delen. VP har då på sin retur ca 35 grader och med 12-13 graders diff har jag 48 grader   framledn från VP. 2...Efter ca 20 min har VP retur och därmed nedre givaren kommit upp till 45 grader. Sen fortsätter den    till 48- 49 grader givartemp. 3...Det slutar med botten på 47 grader och topp av tank med 54-55 grader vid övre givare men i topp av tank    VP max temp på 57-58 grader.
Läst tråden igen,Du säger att du har lite problem med att få tillräkligt varmt vatten. Det tror jag mestadels beror på att poolsingan jobbar åt fel hål. Det kalla inkommande poolvattnet roffar åt sig det varmaste vattnet på toppen i ackumulatorn.Jag skulle nog koppla om detta innan jag installerade en spetsvvb.Sen skulle jag också justera flödet så att när jag laddar varmvatten har ganska stor temperaturhöjning över VP, kanske så mycket som 13-15 grader. Detta för att inte förstöra temperaturen på toppen i ackumulatorn vid varmvattenladdning.Dessutom så kommer det att bli så att vid stora VV tappningar kommer poolvärmningen först att avta, sedan kommer till och med poolväxlaren att gå backlänges och ta värme från poolen för att göra varmvatten.PerJ
När det gäller ackumulatorer så ska man alltid jobba med temperaturen, varmast längst upp, kallast längst ned. Normalt ska man ha så låga flöden som möjligt för att inte förstöra skickningen.En väl skicktad tank kan ha temperatursprång på 30 grader på 3-4 centimeters höjdskillnad.
Flöde 380l/h FörångnT..1,3 SuggasT 18,3  Vätskeledn T 29,3 HetgasT 94,5 Vp ReturT 27,8 Diff temp 20,5 Framl T 48,3...............2,0...............18,0......................32,2..............98,9................29,6...............21,3............50,9Flöde 460l/h 8,5-8,4 kW värme...............1,7...............18,3......................33,1..............98,9.................31,4...............17,4............48,8...............2,2...............18,5......................34,9.............101,6................33,2...............16,9............50,1Flöde 720l/h 8,3-7,2 kW värme...............1,7...............18,8......................36,0..............99,5.................34,9...............17,4............48,8...............2,5...............18,8......................38,6.............101,9................37,1...............16,9............50,1...............3,3...............19,0......................41,4.............106,1................39,7...............10,6............50,3...............3,7...............19,2......................42,6.............107,7................40,9...............10,6............51,5...............4,1...............19,4......................44,6.............110,2................43,7...............10,3............54,0...............4,7...............19,6......................47,5.............114,5................45,7...............10,7............56,4...............4,9...............20,0......................48,0.............116,8................46,6...............10,1............56,7Efter det var det VP stopp alltså givare i mitten visade 50 grad stopp temp.
Nästa år investerar jag i en pale'ns värmeväxlare till poolen. det gör poolvärmefunktinen mycke bättre än nu.Måste spara på mina utgifter. En sak i sänder. I år klart bost värme konvektering. Nästa år poolvärme otimering.Kanske även sen återvinning av frånluft med VVX från bostad och poolhus.
Returtemperaturen kommer då bara sakta att stiga beroende på hur temperaturprofilen i acken var innan man började att ladda den, man ska bara pumpa igenom ackens volym genom VP en gång per laddcykel.
320l med stor diff Förångn T...1,3 gr Suggas T ...16,5 vätskel T. .30 gr HetgasT ..98,9 retur .28,5 diff 24,3 framl 52,8gr.................1,3 gr..................16,3.................29,6gr.............98,9 .........27,7.......23,9..........51,6gr.................2,2 gr..................16,5.................34,6gr............101,9.........31,0.......22,5..........53,5gr.................2,4 gr..................16,3.................35,1gr............101,9 ........31,2.......25,5...........56,7gr
Martin X menar du att man ska ha en varmvattenblandare på VP returen ? Om man blandar vatten ifrån mitten och botten så att man alltid matar VP returen med den temperatur som ger önskad topp tempertur i tanken på VP framledning till tanken.
Har man bara VP som värmer ser jag ingen nytta med blandningsventilen, varför ska man värma vattnet varmare än man behöver för att sedan spä ut?
De flesta rekomenderar att tappvarmvattentemperaturen ska vara minst 50 grader vid tappstället för att minimera risken far bakterietillväxt och legionella. Det var anledningen till att jag inte tyckte det behövdes. Men ur ett VP-drift perspektiv så har du rätt, då hade det varit annu bättre att skicka ut 20 gradigt vatten till duschen! PerJ
Är det en vanlig termostatisk blandningsventil för VVB, ställbar mellan 30-65grad som är tänkt att användas?Vilken temp bör den isåfall ställas på?Intressanta inlägg...
Körde nu varierande flöde hela tiden från 320l/h-850l/h. Det började med förångn på -0,5 sen steg det till 1,5-2, suggas hela tiden 16,5 grader. Ända tills högsta flödes hast var retur temp kring 30-32 grader och diff 20-25. Sista delen skiftade flödet till 750-850l/h. Då minskade jag diff till 10-11 grader under tiden höjdes retur temp upp till min stopp temp retur på 51 grader. Sen fick jag stopp och avläste värdena. Det tog 1h 16 min. sen var min tank i topp 53-54 grader och botten 52,5 grader.Min teori är nu att med flöde på framlednings temp max 54-55 grader ger mig olika körningar beroende på hur mycket VV jag vill ladda.350-400l/h topp temp på 52 botten temp på 46gr. ....30 min vv laddning ger tank 1/3 full med 52-54 gr VV.350-550l/h ..................... 52gr.......................48gr  ....40-50 min ger mig halva tanken full med VV.350-750l/h.......................52gr.......................50-51gr..80-90min: då fick jag 100% full tank med VV.
PerJ CitatNär det gäller flödet som du kalkylerar med så tänk på VP ger betydligt lägre effekt när det är kallt ute, så minflödet ska troligen va betydlgit lägre.
Jag har nu modifierat min tank ritning så att jag har VP retur på två nivåer. För att få detta att fungera krävs det då en extra växelventil på returen ifrån tanken ?Lars