Författare Ämne: Intrimmning av IVT Greenline E11.  (läst 3488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vpmas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intrimmning av IVT Greenline E11.
« skrivet: 24 mars 2016, 14:51:29 »
Fråga till Rickard, eller annan expert.
Såg följande i ett av dina inlägg från 2015.

En väl optimerad värmepump kan gå 20-30% mer ekonomiskt än en som är dåligt intrimmad, så för ekonomins skulle är det viktigaste att du som anläggningsägare har full koll på prylarna och kan ställa in dem rätt, eller att du har en kunnig installatör som tar sitt ansvar på ett sätt som gör att anläggningen presterar optimalt. (mycket ovanligt).

Är inte säker på hur bra inställd min anläggning är.
Var pÃ¥ forumet  hittar jag information som kan hjälpa mig?

2-plans hus på 254 m2, plus oinredd, full källare på 130 m2 (temp. 11- 14 C. året runt).
   Fasad: PlÃ¥t med tilläggsisolering.  2-glas fönster.  ByggÃ¥r 1939.
Tidigare värmesystem: ved, olja/ radiatorer.
Nuvarande: bergvärme/radiatorer. Total årlig elförbrukning: ca 15500 kW.

2 st. 100 m. borrhål.
Värmepump: IVT Greenline E11, installerad i källaren, december 2000.
    Avgiven effekt vid 0/35C: 11.2 kW.  Vid 0/50: 10.9 kW. Tillskott:El kassett 6 kW.
Varmvattenberedare: 200 liter.

Tack!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intrimmning av IVT Greenline E11.
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2016, 15:22:01 »
Går det mycket eltillskott för dig?
(Tror inte det med dina låga totala elförbrukning)
Du har troligen en värmepump som mer eller mindre klarar att värma huset utan hjälp av elpatron, borrdjupet för den effekten är kanske lite i minsta laget, men det var vanligt att man borrade lite mindre förr i tiden.

Det viktigaste för en bra verkningsgrad är att man har koll på flödena i systemet och att man har en korrekt kurvjustering.
Koll på flödena i systemet och kurvjusteringen kan man få genom att:
Köra värmepumpen kontinuerligt så att den "maxar ut" i framledningstemp med alla termostater fullt öppna.
Difftemperaturen mellan fram och returledning skall då helst ligga på ca 7-10 grader.
Över de enskilda radiatorerna skall du ha samma deltaT.
Har du vissa radiatorer där deltaT mellan inkommande och utgående rörledning är större eller mindre än 7-10 grader så kan det vara en god ide att justera grundflödet över dessa.
En grundjustering finns som regel om man plockar loss termostaterna helt, men det kan variera beroende på systemets ålder, för mer exakt beskrivning på hur du gör det kan vi behöva bilder på dina termostater/koppel.
Har du t.ex. radiatorer med alldeles för högt flöde så kommer du att tappa i verkningsgrad då vattnet så att säga går tillbaks till värmepumpen utan att ha lämnat av just någon energi.
I vissa fall kan man hitta radiatorer som är kopplade fel väg med dålig uteffekt som följd...

Vissa radiatorer kanske har för dåligt flöde, och det är inte heller bra.

Ett så välbalanserat system som möjligt, och en kurva som gör att du har lagom vamt inne oberoende av utetemperatur är grunden i en väl fungerande och ekonomisk anläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Intrimmning av IVT Greenline E11.
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2016, 16:44:42 »
Citera
Har du t.ex. radiatorer med alldeles för högt flöde så kommer du att tappa i verkningsgrad då vattnet så att säga går tillbaks till värmepumpen utan att ha lämnat av just någon energi.

Hm..Tankevurpa? högt flöde (och litet delta) ger väl ifrån sig mer energi än lågt flöde (och stort delta) helt beroende på radiatorns och omgivningens temperaturer. Däremot ska den förstås strypas så VP får kallare retur eller hur?
« Senast ändrad: 24 mars 2016, 16:47:10 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intrimmning av IVT Greenline E11.
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2016, 17:02:22 »
Nja, om man har kortslutning i några radiatorer så måste man strypa på andra för att deltaT skall bli lagom över kondensorn, Gör man det så krävs högre kurva än om man har ett balanserat flöde i hela systemet med så likvärdig deltaT som möjligt över alla radiatorer.
Sen kan man förstås behöva strypa eller öppna lite mer i vissa rum om det blir för varmt eller kallt med alla flöden i balans.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Intrimmning av IVT Greenline E11.
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2016, 17:44:31 »
Nja, om man har kortslutning i några radiatorer så måste man strypa på andra för att deltaT skall bli lagom över kondensorn,

?? Fattar nada,  i min världsbild (att balansera 2-rörssystem): om man stryper nÃ¥gra andra raddar sÃ¥ gÃ¥r ännu mer genom den kortslutna och de övriga..
« Senast ändrad: 24 mars 2016, 17:54:17 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intrimmning av IVT Greenline E11.
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2016, 18:00:32 »
Om man har t.ex. 10 graders deltaT över alla radiatorer så får man 10 graders deltaT över kondensorn om kompressorn går kontinuerligt.
Vi antar nu att kurvan är ställd så att börvärdet är 50 grader.

Sen kortsluter vi flödet över tre radiatorer så att de bara har 3 graders deltaT, för att nå önskade 10 graders deltaT över kondensorn måste vi strypa på x antal radiatorer så att de får en högre deltaT, t.ex. 13 graders deltaT.
Det som då händer är att det blir för kallt i dessa rum, vi måste öka kurvan så att temperaturen i rummen med strypta radiatorer blir OK igen, och det kostar i sämre COP.
Det optimala är alltså att radiatorerna är dimensionerade så att man kan ha ett balanserat flöde med så lika deltaT som möjligt på alla radiatorer, och att det då blir lagom varmt i alla rum.
Så snart man får en obalans, dåligt dimensionerade radiatorer, eller feljusterade grundflöden så resulterar det i att vi måste öka kurvan för att det kallaste rummet skall bli tillräckligt varmt.
Högre kurva kostar i sämre COP.

Ett felaktigt grundflöde på en enda radiator kan kosta 10% sämre COP hur lätt som helst.
« Senast ändrad: 24 mars 2016, 18:04:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Intrimmning av IVT Greenline E11.
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2016, 18:09:22 »
Lägger mig map inställning av delta över kondensorn, reagerade mest på att du skrev
Citera
radiatorer med alldeles för högt flöde ......... då vattnet så att säga går tillbaks till värmepumpen utan att ha lämnat av just någon energi.
vilket knappast kan vara korrekt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intrimmning av IVT Greenline E11.
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2016, 18:14:03 »
Nej, det var inte korrekt, eller i alla fall går det att missförstå.
Skulle skrivit - utan att vattnet hunnit kylas av.
Sen kan man väl diskutera om vattnet lämnat av energi/volym eller ej.
Klart är dock att radiatorn ger högre effekt med större flöde.
« Senast ändrad: 24 mars 2016, 18:56:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Intrimmning av IVT Greenline E11.
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2016, 19:33:36 »
Tack för lånet av tråden, lämnar över till dig vpmas.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Intrimmning av IVT Greenline E11.
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2016, 10:01:21 »
Och när du har en bra grundinställning enligt Rickards beskrivning kan du börja fundera på hur ofta pumpen startar.

Min Greenline C7 från 2002 visade sig starta 30-35 gånger per dygn (vid runt 0 grader ute) vilket jag tyckte var väl mycket.
I original har IVT (i alla fall min pump) en kopplingsdifferens på 5 grader på värmekurvan (meny 1.4 i REGO 600) och varmvattnet (meny 2.4 i REGO 600). Genom att öka dessa till 10 grader har min pump minskat antal starter till 17-18 per dygn.

Värmekomfortmässigt märks mycket litet skillnad (normalt inget alls) mellan 5 och 10 graders kopplingsdifferens.
Dock började jag få larm "Pressostat hög" någon gång då och då vilket troligen berodde på att varmvattnet blev för varmt straxt innan varmvattenproduktionen blev klar. Detta löste jag genom att sänka varmvattentemperaturen (meny 2.3 i REGO 600). I mitt fall räckte det med en sänkning på en halv grad för att larmet skulle försvinna.
En annan (positiv) effekt av denna ändring blev att vid minus 8-12 grader ute orkar pumpen aldrig höja temperaturen på elementvattnet så mycket att pumpen stängs av. Resultatet blir att pumpen går kontinuerligt under en längre tid och då kör fram varmare vatten än vad utetemperaturen kräver och då ökar innetemperaturen någon grad över inställt värde. Det är väldigt bra för sjunker temperaturen ytterligare till tex minus 15 (tex på natten) så orkar pumpen inte hålla innetemperaturen (med kompressorn) och då har jag en grads marginal innan det blir "för kallt" inne.

Denna effekt utnyttjar jag till att ha eltillskottet helt avstängt och det har fungerat bra så i 14 år nu.

Per L   
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!