Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 26 mars 2016, 10:01:21 »

Och när du har en bra grundinställning enligt Rickards beskrivning kan du börja fundera på hur ofta pumpen startar.

Min Greenline C7 från 2002 visade sig starta 30-35 gånger per dygn (vid runt 0 grader ute) vilket jag tyckte var väl mycket.
I original har IVT (i alla fall min pump) en kopplingsdifferens på 5 grader på värmekurvan (meny 1.4 i REGO 600) och varmvattnet (meny 2.4 i REGO 600). Genom att öka dessa till 10 grader har min pump minskat antal starter till 17-18 per dygn.

Värmekomfortmässigt märks mycket litet skillnad (normalt inget alls) mellan 5 och 10 graders kopplingsdifferens.
Dock började jag få larm "Pressostat hög" någon gång då och då vilket troligen berodde på att varmvattnet blev för varmt straxt innan varmvattenproduktionen blev klar. Detta löste jag genom att sänka varmvattentemperaturen (meny 2.3 i REGO 600). I mitt fall räckte det med en sänkning på en halv grad för att larmet skulle försvinna.
En annan (positiv) effekt av denna ändring blev att vid minus 8-12 grader ute orkar pumpen aldrig höja temperaturen på elementvattnet så mycket att pumpen stängs av. Resultatet blir att pumpen går kontinuerligt under en längre tid och då kör fram varmare vatten än vad utetemperaturen kräver och då ökar innetemperaturen någon grad över inställt värde. Det är väldigt bra för sjunker temperaturen ytterligare till tex minus 15 (tex på natten) så orkar pumpen inte hålla innetemperaturen (med kompressorn) och då har jag en grads marginal innan det blir "för kallt" inne.

Denna effekt utnyttjar jag till att ha eltillskottet helt avstängt och det har fungerat bra så i 14 år nu.

Per L   
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 mars 2016, 19:33:36 »

Tack för lånet av tråden, lämnar över till dig vpmas.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2016, 18:14:03 »

Nej, det var inte korrekt, eller i alla fall går det att missförstå.
Skulle skrivit - utan att vattnet hunnit kylas av.
Sen kan man väl diskutera om vattnet lämnat av energi/volym eller ej.
Klart är dock att radiatorn ger högre effekt med större flöde.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 mars 2016, 18:09:22 »

Lägger mig map inställning av delta över kondensorn, reagerade mest på att du skrev
Citera
radiatorer med alldeles för högt flöde ......... då vattnet så att säga går tillbaks till värmepumpen utan att ha lämnat av just någon energi.
vilket knappast kan vara korrekt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2016, 18:00:32 »

Om man har t.ex. 10 graders deltaT över alla radiatorer så får man 10 graders deltaT över kondensorn om kompressorn går kontinuerligt.
Vi antar nu att kurvan är ställd så att börvärdet är 50 grader.

Sen kortsluter vi flödet över tre radiatorer så att de bara har 3 graders deltaT, för att nå önskade 10 graders deltaT över kondensorn måste vi strypa på x antal radiatorer så att de får en högre deltaT, t.ex. 13 graders deltaT.
Det som då händer är att det blir för kallt i dessa rum, vi måste öka kurvan så att temperaturen i rummen med strypta radiatorer blir OK igen, och det kostar i sämre COP.
Det optimala är alltså att radiatorerna är dimensionerade så att man kan ha ett balanserat flöde med så lika deltaT som möjligt på alla radiatorer, och att det då blir lagom varmt i alla rum.
Så snart man får en obalans, dåligt dimensionerade radiatorer, eller feljusterade grundflöden så resulterar det i att vi måste öka kurvan för att det kallaste rummet skall bli tillräckligt varmt.
Högre kurva kostar i sämre COP.

Ett felaktigt grundflöde på en enda radiator kan kosta 10% sämre COP hur lätt som helst.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 mars 2016, 17:44:31 »

Nja, om man har kortslutning i några radiatorer så måste man strypa på andra för att deltaT skall bli lagom över kondensorn,

?? Fattar nada,  i min världsbild (att balansera 2-rörssystem): om man stryper några andra raddar så går ännu mer genom den kortslutna och de övriga..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2016, 17:02:22 »

Nja, om man har kortslutning i några radiatorer så måste man strypa på andra för att deltaT skall bli lagom över kondensorn, Gör man det så krävs högre kurva än om man har ett balanserat flöde i hela systemet med så likvärdig deltaT som möjligt över alla radiatorer.
Sen kan man förstås behöva strypa eller öppna lite mer i vissa rum om det blir för varmt eller kallt med alla flöden i balans.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 mars 2016, 16:44:42 »

Citera
Har du t.ex. radiatorer med alldeles för högt flöde så kommer du att tappa i verkningsgrad då vattnet så att säga går tillbaks till värmepumpen utan att ha lämnat av just någon energi.

Hm..Tankevurpa? högt flöde (och litet delta) ger väl ifrån sig mer energi än lågt flöde (och stort delta) helt beroende på radiatorns och omgivningens temperaturer. Däremot ska den förstås strypas så VP får kallare retur eller hur?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2016, 15:22:01 »

Går det mycket eltillskott för dig?
(Tror inte det med dina låga totala elförbrukning)
Du har troligen en värmepump som mer eller mindre klarar att värma huset utan hjälp av elpatron, borrdjupet för den effekten är kanske lite i minsta laget, men det var vanligt att man borrade lite mindre förr i tiden.

Det viktigaste för en bra verkningsgrad är att man har koll på flödena i systemet och att man har en korrekt kurvjustering.
Koll på flödena i systemet och kurvjusteringen kan man få genom att:
Köra värmepumpen kontinuerligt så att den "maxar ut" i framledningstemp med alla termostater fullt öppna.
Difftemperaturen mellan fram och returledning skall då helst ligga på ca 7-10 grader.
Över de enskilda radiatorerna skall du ha samma deltaT.
Har du vissa radiatorer där deltaT mellan inkommande och utgående rörledning är större eller mindre än 7-10 grader så kan det vara en god ide att justera grundflödet över dessa.
En grundjustering finns som regel om man plockar loss termostaterna helt, men det kan variera beroende på systemets ålder, för mer exakt beskrivning på hur du gör det kan vi behöva bilder på dina termostater/koppel.
Har du t.ex. radiatorer med alldeles för högt flöde så kommer du att tappa i verkningsgrad då vattnet så att säga går tillbaks till värmepumpen utan att ha lämnat av just någon energi.
I vissa fall kan man hitta radiatorer som är kopplade fel väg med dålig uteffekt som följd...

Vissa radiatorer kanske har för dåligt flöde, och det är inte heller bra.

Ett så välbalanserat system som möjligt, och en kurva som gör att du har lagom vamt inne oberoende av utetemperatur är grunden i en väl fungerande och ekonomisk anläggning.
Skrivet av: vpmas
« skrivet: 24 mars 2016, 14:51:29 »

Fråga till Rickard, eller annan expert.
Såg följande i ett av dina inlägg från 2015.

En väl optimerad värmepump kan gå 20-30% mer ekonomiskt än en som är dåligt intrimmad, så för ekonomins skulle är det viktigaste att du som anläggningsägare har full koll på prylarna och kan ställa in dem rätt, eller att du har en kunnig installatör som tar sitt ansvar på ett sätt som gör att anläggningen presterar optimalt. (mycket ovanligt).

Är inte säker på hur bra inställd min anläggning är.
Var på forumet  hittar jag information som kan hjälpa mig?

2-plans hus på 254 m2, plus oinredd, full källare på 130 m2 (temp. 11- 14 C. året runt).
   Fasad: Plåt med tilläggsisolering.  2-glas fönster.  Byggår 1939.
Tidigare värmesystem: ved, olja/ radiatorer.
Nuvarande: bergvärme/radiatorer. Total årlig elförbrukning: ca 15500 kW.

2 st. 100 m. borrhål.
Värmepump: IVT Greenline E11, installerad i källaren, december 2000.
    Avgiven effekt vid 0/35C: 11.2 kW.  Vid 0/50: 10.9 kW. Tillskott:El kassett 6 kW.
Varmvattenberedare: 200 liter.

Tack!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!