Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med CTC Ecoair  (läst 8879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrKassler

  • Nyfiken
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problem med CTC Ecoair
« skrivet: 24 december 2010, 10:29:54 »
Hej!
Mina svärföräldrar har en CTC anläggning som varnar för hög hetgastemp och slår av. Efter nollställning av larmet funkar den igen några timmar tills larmet kommer igen. Som jag förstått det har larmet med själva värmepumpsdelen att göra och anläggningen bör kunna rulla med enbart eldrift tills en reparatör kan titta på den?

Då är bara frågan hur vi ska få anläggningen att gå på ren eldrift?
Någon som kan förklara i vilken meny och hur man gör?

Tacksam för svar såhär på julafton!
/C
Thermia Villa 75, 125m aktiv borra. Ytonghus på 160 m2 i två plan byggt -56.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Problem med CTC Ecoair
« Svar #1 skrivet: 24 december 2010, 10:54:51 »
Hej ,

 När det gäller hetgastempen kan det bero pÃ¥ en massa saker.
För att fÃ¥ anäggningen att gÃ¥ bara pÃ¥ el sÃ¥ gÃ¥r du in i menyn /avancerat/iställningar/produkt.Sedan ändrar du produkt till Ecoel o  inte värmepump alt sÃ¥ gör du bara ecoairen ej tillÃ¥ten i menyn.
« Senast ändrad: 26 december 2010, 09:15:05 av Rickard »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair
« Svar #2 skrivet: 24 december 2010, 12:39:34 »
stannar inte laddpumpen då och vp fryser
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair
« Svar #3 skrivet: 24 december 2010, 12:46:44 »
Man ska inte ändra produkt till EcoEl, man ska bara se till att spärra värmepumpen i inställningsmenyn.

Man får absolut inte låta värmepumpen stå strömlös. Kolla i aktuell driftinfo, att laddpumpen går, när du spärrat pumpen.

erp
« Senast ändrad: 24 december 2010, 13:25:02 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair
« Svar #4 skrivet: 26 december 2010, 15:10:54 »
Klart att man kan stänga av Ecoairen, men bara om man tömmer den på vatten vid samma tillfälle, kontrollera alltid först att den går att tömma, helst på insidan för att slippa vatten på utsidan som fryser, efter den är helt tom så kan man koppla bort den via menyen.
Lycka till.

//Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair
« Svar #5 skrivet: 26 december 2010, 15:27:56 »
Det finns väl ingen anledning att tömma pumpen, bara för att man väntar på en reparatör. Det är bara att spärra den i menyn. Laddpumpen kommer fortfarande att gå, och se till att inte pumpen fryser, och pannan går över i ren eldrift.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair
« Svar #6 skrivet: 26 december 2010, 18:56:56 »
Min laddpump går inte om jag kopplar bort ecoair i menyn.
//Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair
« Svar #7 skrivet: 26 december 2010, 21:13:54 »
Jaså? Det gör min som tur är, annars fryser ju pumpen kanske sönder vid minusgrader.
Om inte laddpumpen går vid minusgrader, när pumpen spärras i menyn, ska du nog ta ett samtal med CTC!

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair
« Svar #8 skrivet: 27 december 2010, 09:41:04 »
Min laddpump går inte om jag kopplar bort ecoair i menyn.
//Gigja

du får INTE koppla bort Ecoair som produkt!!! endast SPÄRRA värmepumpen men detta är dock onödigt då pannan i samband med larm går över till "felsäkert-läge" och då är den nedre patronen tillåten att ersätta värmepumpen!!
SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair
« Svar #9 skrivet: 28 december 2010, 18:35:20 »
Min laddpump går inte om jag kopplar bort ecoair i menyn.
//Gigja

du får INTE koppla bort Ecoair som produkt!!! endast SPÄRRA värmepumpen men detta är dock onödigt då pannan i samband med larm går över till "felsäkert-läge" och då är den nedre patronen tillåten att ersätta värmepumpen!!
SvenE

Läs hela svaret innan du kommenterar...
//Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med CTC Ecoair
« Svar #10 skrivet: 28 december 2010, 18:51:07 »
Min laddpump går inte om jag kopplar bort ecoair i menyn.
//Gigja

du får INTE koppla bort Ecoair som produkt!!! endast SPÄRRA värmepumpen men detta är dock onödigt då pannan i samband med larm går över till "felsäkert-läge" och då är den nedre patronen tillåten att ersätta värmepumpen!!
SvenE

Läs hela svaret innan du kommenterar...
//Gigja

vidhåller trots att jag även innan kommentar LÄSTE hela svaret fortfarande att du INTE skall koppla bort detta i väntan på tekniker då du tar bort möjligheter till att felsöka för honom och tjänar i praktiken ingenting då värmeförlusten i vp'n är försumbar så länge rör är ordentligt isolerade... så detta kan mest stryka under det den eminenta erp redan sa
Det finns väl ingen anledning att tömma pumpen, bara för att man väntar på en reparatör. Det är bara att spärra den i menyn. Laddpumpen kommer fortfarande att gå, och se till att inte pumpen fryser, och pannan går över i ren eldrift.

erp

SvenE
« Senast ändrad: 28 december 2010, 18:52:41 av SvenE »
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!