Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoEl 1550 + internetstyrning  (läst 4036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TMOG

  • Gäst
TMOG
EcoEl 1550 + internetstyrning
« skrivet: 01 maj 2014, 08:22:59 »
Hej,
Är det någon som har erfarenhet av att läsa av/styra via bredband. Jag har ett fritidshus och är sugen på att kunna övervaka huset innetemperatur samt att höja värmen inför de helger jag åker dit
/TMOG

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoEl 1550 + internetstyrning
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2014, 18:05:16 »
Går det överhuvudtaget att göra på ett någorlunda enkelt sätt?

Har du frågat CTC om detta?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: EcoEl 1550 + internetstyrning
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2014, 18:23:32 »
Det finns ju en del externa fjärrstyrningsprylar som kan loggar/mäta tempraturer och styra saker via relän. Med en sån skulle man kunna lura VP'ns tempgivare (om det inte finns nån fjärrstyrningsingång på den) att det är varmare ute än vad det egentligen är när man inte är i huset.
Vad har du för internetanslutning i stugan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoEl 1550 + internetstyrning
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2014, 22:45:43 »
Om man ska styra värmen i huset så att man först har grundvärme och sen höjer innan man åker dit, så måste man väl ändra huskurvan? Det låter mer komplicerat och riskabelt att försöka lura EcoEl genom att manipulera input från tempgivarna. Då kan man ju hamna i ett läge att VPn är tillåten att gå trots att det blir för kallt ute så att huset börjar frysa.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: EcoEl 1550 + internetstyrning
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2014, 23:00:36 »
Då får man väl lura innegivaren istället... Finns det ingen ingång på styret för att aktivera semesterläge, sänka kurvan, eller nåt liknande?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoEl 1550 + internetstyrning
« Svar #5 skrivet: 01 maj 2014, 23:27:36 »
Då får man väl lura innegivaren istället... Finns det ingen ingång på styret för att aktivera semesterläge, sänka kurvan, eller nåt liknande?

Jo, det gör det.
Man ansluter en slutande kontakt mot position 10 och 11 på plinten.
När kontakten är sluten är nattsänkning aktiverad.
Enligt manualen kan man koppla in en fjärrstyrd brytare på plinten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: EcoEl 1550 + internetstyrning
« Svar #6 skrivet: 01 maj 2014, 23:35:36 »
Dåså. Då är det bara att hitta nån fjärrstyrd hårdvara som kan mäta tempen och styra ett relä...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoEl 1550 + internetstyrning
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2014, 09:25:32 »
Semesterläge finns. Problemet är väl möjligen att det är skillnad på att tillfälligt sänka innetemperaturen några få grader, och att försöka göra tvärtom, men det kanske går? Alltså att man har låg innetemp som normalläge och att semesterläge innebär att temperaturen höjs rejält.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: EcoEl 1550 + internetstyrning
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2014, 10:03:57 »
Dåså. Då är det bara att hitta nån fjärrstyrd hårdvara som kan mäta tempen och styra ett relä...

Rickards Logger i solutförande? Blir det så mkt billigare med ngt annat? På köpet kan man mäta hur mkt man vill.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!