Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felaktigt kopplad kombiberedare?  (läst 75679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #15 skrivet: 04 augusti 2009, 12:46:53 »
Phuu... då är det i sin ordning....om kallvattnet går till 3:a på tanken. Från tankens 2:a ska den till VP 3.

Men jag begriper inte varför de har kopplat kallvattnet till värmepumpen, för där är det så "rörigt" än då.

(Ser nu att du svarat medan jag skrev ovanstående, men 6:an känns heller inte rätt)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #16 skrivet: 04 augusti 2009, 12:50:07 »
Det kromade röret som går mellan inkommande KV och framledningen, är inte det säkehetsventilens utlopp?
Om ej, var har "skvallerröret" från säkerhetsventilen dragits?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #17 skrivet: 04 augusti 2009, 12:55:52 »
I den övre bilden där jag skrivit ut "Ingående kallvatten" går det kromade röret (som går ut till vänster i bild) ner till avloppsbrunnen och vrider man på ratten i bild kommer det ut vatten där, antar att det är säkerhetsventilens utlopp...?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #18 skrivet: 04 augusti 2009, 12:59:15 »
Japp, det är säkerhetsventilens utlopp, så då är det lungt, och den andra ledningen är påfyllningen till radiatorkretsen, så det är också helt ok.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #19 skrivet: 04 augusti 2009, 13:01:36 »
När du säger "påfyllningen till radiatorkretsen" menar du då det kromade röret som går vidare till höger där jag skrivit "Denna går till framledning radiator"?
Det sitter en ventil där som är stängd, verkar det vettigt?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #20 skrivet: 04 augusti 2009, 13:03:11 »
Det är vettigt, den skall bara öppnas för att fylla på tryck i radiatorkretsen om du får för lågt tryck på expansionskärlets tryckmanometer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #21 skrivet: 04 augusti 2009, 13:07:43 »
Det markerade röret som går uppåt, bör vara kallvatten in.

Men då det finns ett avstick på röret, så blir frågan. Vart tar det vägen?
« Senast ändrad: 21 augusti 2011, 09:19:13 av Rickard »

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #22 skrivet: 04 augusti 2009, 13:14:34 »
Det röret går ner i kombiberedaren på kallvatten och sedan hit på VP:

det är det röret som är till höger som går uppåt.

Avsticket går till en vattenutkastare utomhus.
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #23 skrivet: 04 augusti 2009, 13:45:09 »
Då är det nog i sin ordning.

Antar att anslutning 2 på tank och varmvatten är kopplad som anges på bifogad bild.

Har du en 9:a med 3 800 kompressortimmar och 220 tillsatstimmar, så verkar det som den inte fungerar som den ska.

Genom att du kör kallvatten till tanken även på sommaren, så triggas nog värmesystemet att gå igång......beroende på var GT1 är monterad.

Kan vara så att du har hög förbrukning, som t.ex. att du inte har någon återvinning på ventilation. Men det förklarar inte att grannen har 5 000 kWh lägre förbrukning. 5 000 kWh bör vara 15 000 kWh avgiven värmeenergi från värmepumpen.....och det förklarar man inte bort under en fikapaus.

Gissar att något är fel i värmepumpen.
« Senast ändrad: 21 augusti 2011, 09:18:27 av Rickard »

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #24 skrivet: 04 augusti 2009, 14:03:15 »
Den som du satt "VV" på går till 2:an på kombiberedaren, dvs Varmvatten.
Den som du satt "2" på går ut i huset till alla vattenkranar

Vad kan vara fel i pumpen och hur kan man felsöka det?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #25 skrivet: 04 augusti 2009, 14:05:37 »
Så här ska det vara kopplat enligt manualen, det verkar samma som enligt det första inlägget eller?

Sen ska IVT_C byggas om lite också?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #26 skrivet: 04 augusti 2009, 14:08:44 »
Ja det är samma som jag tittat på tidigare.

Ska göra en dykning in i pumpen med och se om ombyggnaden är rätt gjord då. :)
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #27 skrivet: 04 augusti 2009, 14:22:27 »
Den som du satt "VV" på går till 2:an på kombiberedaren, dvs Varmvatten.
Den som du satt "2" på går ut i huset till alla vattenkranar

Aha...same same but different...ja jag hade ju 50% chans att pricka rätt.

Citera
Vad kan vara fel i pumpen och hur kan man felsöka det?

Gör en felanmälan till IVT.

Utloggad IVT-Danne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #28 skrivet: 04 augusti 2009, 14:28:37 »
Ok

Kollade bägge cirkulationspumparna (?) som sitter inne i VP och bägge var ställda på högsta läget, drog ner dem till minsta. Klokt/korkat?
IVT Greenline HT+ C9 & IVT Kombiberedare 200 FC, 190 meter aktivt borrhål.

Nybyggd 2-planvilla (2008) utanför Sundsvall. Boytan 200 kvm + 50 kvm garage. Bottenvåning + garage har golvvärme. Övervåning har vattenradiatorer förutom ett badrum som har elgolvvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Felaktigt kopplad kombiberedare?
« Svar #29 skrivet: 04 augusti 2009, 14:29:10 »

Har du en 9:a med 3 800 kompressortimmar och 220 tillsatstimmar, så verkar det som den inte fungerar som den ska.

Relationen mellan kompressortimmar och tillsatstimmar verkar helt normal tycker jag.  

Vad som inte är normalt är att det behövs värmekurva 4.5 i ett nybyggt välisolerat hus. Det är ju mer än vad jag kör med i mitt gamla hus med väggar som i princip saknar isolering. Det verkar väldigt konstigt med radiatorer som kräver så hög framledningstemperatur i kombination med golvvärme där kurva 2 verkar rimlig. Hur ser radiatorerna ut? Om de är så snålt dimensionerade att de verkligen behöver kurva 4.5 är det läge att byta dem. Troligare är väl att de är fel injusterade.

Det är ocksÃ¥ konstigt att cirkulationspump och reglercentral drar över 100 Watt. Vad stÃ¥r pumpen i för läge och vad har den för märkeffekt.  

Om jag har räknat rätt skulle det gÃ¥ 10 000 kWh/Ã¥r  värme till varmvattnet. Det tycker jag verkar mycket.  

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!