Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dum frÃ¥ga !  (läst 3674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
Dum fråga !
« skrivet: 15 mars 2006, 23:51:58 »
Med risk för att blotta min okunnighet .... men skit samma  :o

Min pump är en aning underdimensionerad och gÃ¥r istortsett kontinuerligt (med avslagen TS) , den kommer under kalla perioder sällan eller aldrig  upp i börvärde pÃ¥ framledningen.
Är det så att även när pumpen s a s är för liten och därmed hamnar lite lågt i framledningstemp så har den iallafall bra verkningsgrad .?
Jo jag inser att underskott i längden betyder sjunkande innnetemp, och det fixar jag som regel med lite ved i pannan ... som höjer tempen ... som sänker verkningsgraden ...

Så i längden spelar det kanske ingen roll ?
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dum fråga !
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2006, 00:03:37 »


Vad har du för framledningstemp?

Om du kampleterar med tex en fläktradiator eller efektivare radiatorer så kan du sänka framledningstemperaturen o därigenom få högre effekt på pumpen och bättre cop.
Då behöver du inte elda lika mycke ;)
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Dum fråga !
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2006, 00:12:21 »
Måste börja logga ! men radiatorerna är både stora och många så det får räcka , däremot har jag isolering i taket på andravåningen som är under all kritik .... måste bli skärpning där! Pumpen håller huset varmt till -10 sådär .... sen krävs nån form av spetsning ofta lite ved eller en gnutta TS el ... så det är inget problem egentligen var bara lite principfundering.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dum fråga !
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2006, 00:27:01 »
Då verkar den ju vara väldimensionerad.

 Thumbsup
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Dum fråga !
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2006, 23:03:19 »
Nu är det minus 10 och det verkar innebära att framledningstempen är 42-45 grader så jag gissar att jag kanske har en medeltemp på framledniingen på 40 grader under perioden okt - april . -1 grad in på kb idag.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dum fråga !
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2006, 04:04:41 »
Billigaste sättet att spetsa är med en elektrisk fläktradiator eller en cupevärmare som du kör igång när det blir för kallt inne (om du inte vill elda förstås) , det ger inte högre framledningstemp (=sämre COP), och det kostar inte mer än att låta elpatronen stödvärma radiatorkretsen. Dessutom så värmer du på detta sätt bara de centrala delarna av fastigheten, ekonomidel och garage (om sådant finns) får klara sig med lite lägre temp dessa dagar, men det brukar gå bra.

Ett litet tips...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!