Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?  (läst 26235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
Hej,
Jag har en Aqua inverter 6,4kw. I går installerade jag en templogger för att bättre kunna se vad som händer. Aquan har en något bristfällig display.. det enda man kan utläsa är vilken retur temp systemet har samt hur varm det är i vvb..

Nu är det ca 0 grader här och den högsta framlednings tempen jag lyckas klämma ur maskinen är ca 32 grader och det räcker inte långt.
Jag har provat att ändra i princip alla parametrar som går utan resultat.. det går helt enkelt inte.

Frågan är hur hög framledning kan man förvänta sig av en maskin med 410 gas?
Jag har försökt att hitta svar här på forumet. Det ser ut som de flesta LV pumpar klarar ca 50 graders framl utan att spetsa.
Det vore ju kanon men hur jag än labbar med motorchunt på eller av, kurvor, ändrad cirkpumphastighet,etc etc så händer inget. Jo föresten, det blir lite sämre..

Som det är nu måste spetsen gå in redan runt nollan för att vi inte skall frysa ihjäl här.

Är det nÃ¥n här som har nÃ¥gra ideer om hur man kan fÃ¥ upp värmen? 
« Senast ändrad: 19 januari 2009, 21:38:15 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2009, 08:54:43 »
Aquan ska givetsvis prestera betydligt bättre än så här. Över 50 grader ska väl alla r410 maskiner klara.
Jag tycker att du ska kontakta installatören och be honom felsöka/åtgärda eventellt problem. Du har väl någon garanti om installationen köptes med pumpen. Eller har du installerat själv?

Annars kommer nog snart någon Aqua-kunnig med förslag...

Mvh Thomas

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2009, 12:32:43 »
Pratade med Värmeutveckling idag  de säger att alla maskiner har stora problem när det är hög luftfuktighet och runt noll (SkÃ¥ne).. för dÃ¥ mÃ¥ste dom frosta av hela tiden och dÃ¥ hinner det inte bli varmt i systemet.. Enl Rickard sÃ¥ blir det bättre vid lägre temp och torrt i luften... tycker ändÃ¥ det känns klent.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2009, 12:51:04 »
Vad är det för skitsnack, jag bor i Blekinge och här kör pumpen vattnet till 55º från sommar och ner till minus 8-10 grader på vintern, och det gör den om det är fuktigt eller ej. Visserligen blir det mer avfrostning vid hög luftfuktighet, men det tar max 2 minuter för pumpen här att frosta av en gång i timmen och då blir det som mest 30-35 liter vatten under ett dygn.

Just nu är det -1º här och i morse var det +1º, pumpen har hela dygnet hållit 50-55º i pannan utan hjälp av någon elpatron. Den kör varje körning till 55º nu.

//Ronnie
« Senast ändrad: 07 januari 2009, 13:01:09 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2009, 13:28:02 »
Hur varm framledning din pump klarar av beror ju till stor del på hur mycket effekt som huset kräver. Det kan vara så att din balanspunkt ligger redan vid 0 grader, dvs pumpen genererar lika mycket energi som huset förbrukar vid 0 (eller varmare eftersom du inte tycker att värmen räcker till.) Min pump klarar att värma huset till -2 grader sen behöver jag stötta med elpatron, då kan pumpen producera 42-gradigt vatten.

Men temperaturen på vattnet är inte det viktiga, det viktiga är hur mycket energi du kan "tillverka" med pumpen. Stora radiatorer kräver mindre varmt vatten men avger lika mycket energi som mindre radiatorer som i sin tur kräver varmare vatten så varje hus är unikt.

Hur stort hus har du och hur mycket energi har gått åt tidigare. Kanske är pumpen för liten?
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2009, 13:49:04 »
Hej!
Jag har samma typ av maskin och tror tyvärr att den lilla Acquan inte orkar mer...

Maskinen kanske ger ifrån sig 5 kW (kanske ännu mindre pga. alla avfrostningar) vid 0 grader ute och det räcker nog inte till ditt hus. Jag antar att den värmer vv till 50 grader utan problem vid 0 grader så den ger nog hetgastemperaturer som den ska (för mig värmer den vv vid -10 utan problem.) När den värmer radiatorvattnet räcker den helt enkelt inte till. Då jag har alla (14 st) radiatorer öppna har jag också problem i mitt lilla hus att få upp högre framledningstemperaturer då det är kallare (framledningstemp. ca 32 grader vid -10-15 ute). Då jag eldar i braskaminen då det är kallt och en del av radiatorerna är stängda, så pumpen jobbar mot en mindre volym kan jag dock komma upp i betydligt högre framledningstemperaturer.
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2009, 13:54:57 »
Jo, jag tror också att pumpen är för liten..men då tycker man att Värmeutveckling skulle ha talat om det innan man installerade en för liten pump... Mitt hus är från 1890,135 m2, halvdåligt isolerat, enkla panelraddar (men stora och många)Tidigare ägare gjorde av med ca 34500kwh inkl HH-el. Idag ligger vi på ca 17000kwh ink HH.el.
Innan installation kollade killarna på radiatorerna och ansåg att dessa skulle funka.

Men men, Jag skall snacka med killarna i eftermiddag så får vi se vad de kan hitta på.

Och det stämmer som Asa skriver, den kan fixa 50 graders varmvatten vid 0 grader utan problem



« Senast ändrad: 07 januari 2009, 13:57:34 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2009, 14:16:06 »
Jo, jag tror också att pumpen är för liten..men då tycker man att Värmeutveckling skulle ha talat om det innan man installerade en för liten pump... Mitt hus är från 1890,135 m2, halvdåligt isolerat, enkla panelraddar (men stora och många)Tidigare ägare gjorde av med ca 34500kwh inkl HH-el. Idag ligger vi på ca 17000kwh ink HH.el.
Innan installation kollade killarna på radiatorerna och ansåg att dessa skulle funka.

Men men, Jag skall snacka med killarna i eftermiddag så får vi se vad de kan hitta på.

Och det stämmer som Asa skriver, den kan fixa 50 graders varmvatten vid 0 grader utan problem

Ok, man kan nog tycka att de ska tala om en hel del...Med tanke på din tidigare förbrukning borde du nog haft en större pump, men din besparing är ju ändå ganska bra. Min tidigare förbrukning (inkl. hh-el) låg på ca 24000 kWh, nu 12000 kWh (+braskamin både nu och tidigare). Utan braskamin hade jag inte klarat mig utan tillskott. Nu kör jag bara med värmepumpen, så jag är ändå ganska nöjd trots att den inte riktigt räcker till då det är riktigt kallt. Det får man nog räkna med då man väljer en l/v-pump oavsett fabrikat.
/A

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2009, 14:38:17 »
Att man fått en för klen pump är ju en sak, men att börja yra om att alla pumpar har problem med fuktigheten vid nollgradigt och inte klarar mer än strax över 30 grader är bara att försöka snacka bort problemen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2009, 15:09:01 »
HÃ¥ller med...

Kanske får man hyfsa språket:

-För klent system (= elpatronen/primära värmekällan klarar inte att hålla värmen. Har inte hört talas om detta faktiskt)

-För klen VP. (= Besparingen blev mindre än vad ägaren trodde när han köpte systemet.) Man får dock anta att priset var därefter. (Om han inte blev lurad förstås)

Dessutom som ägare till LL och LV måste jag säga:

-Avfrostning av LL är en smärtsam historia som kan ta tid och stjäl nyttig värmeproduktions-tid från pumpen.

-Avfrostning av LV (R407) är ju som när en blöt hund ruskar av sig vattnet i en minut. Sedan full fart på värmeproduktionen igen
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2009, 15:23:19 »
Hej larryd

Man blir en aning upprörd över vissa leverantörer, som inte kan förklara vad problemet är, utan ska börja med diverse slingrande.
Det går ju faktiskt att förklara för kunden vad som verkligen är problemet.

Hade han dragit förklaringen som du skrivit, hade man ju fått förtroende för honom och kanske till och med fått ordning grejorna.
Börjar man skylla på annat, får ju inte kunden klart för sig vad som är fel.

Ska försöka hålla igen lite.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2009, 15:33:10 »
Tycker inte att du behöver hålla igen...

Du skriver sansade och kloka inlägg tycker jag. Jag försökte bara understryka vad du sade.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2009, 16:20:25 »
är inte aqua en inverter   dÃ¥ kan man överdimensionera lite, det gör ju inget   förutom att anläggningen blir dyrare men det är upp till kunden
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2009, 17:23:55 »
Aqua inverter är som namnet anger en inverter. Och visst den går att överdimensionera men då hade det blivit ganska mycket dyrare och då hade jag nog valt annan maskin. Men enlig leverantören skulle denna pump klara mitt hus utan problem..

Vad besparingen anbelangar så har vi gjort en bra besparing tycker jag (34500kwh ink hh. innan pumpen mot 17000kwh nu) .. pumpen kostade med installation och bortforsling av panna ca 70000.-
Det är inte där skon klämmer utan att maskinen inte hänger med så fort det blir lite kallt. Jag kan kanske leva med det också men jag ville kolla med er om det finns bot?? Samt vad anledningen till den låga framtempen beror på.
Självklart kan man isolera bättre och det är pÃ¥ gÃ¥ng när vi skall byta taket till vÃ¥ren  :) Tror jag skall byta nÃ¥gra radiatorer ocksÃ¥.

Mätte bostads ytan, den hade ökat sen sist... Vi har numera 165m2. tidigare 130.  Vi har visserligen konverterat garaget till sovrum.. men det är bara 15 m2..  :o

 
« Senast ändrad: 07 januari 2009, 18:07:33 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2009, 21:04:41 »
Aqua inverter är som namnet anger en inverter. Och visst den går att överdimensionera men då hade det blivit ganska mycket dyrare och då hade jag nog valt annan maskin. Men enlig leverantören skulle denna pump klara mitt hus utan problem..

Vad besparingen anbelangar så har vi gjort en bra besparing tycker jag (34500kwh ink hh. innan pumpen mot 17000kwh nu) .. pumpen kostade med installation och bortforsling av panna ca 70000.-
Det är inte där skon klämmer utan att maskinen inte hänger med så fort det blir lite kallt. Jag kan kanske leva med det också men jag ville kolla med er om det finns bot?? Samt vad anledningen till den låga framtempen beror på.
Självklart kan man isolera bättre och det är pÃ¥ gÃ¥ng när vi skall byta taket till vÃ¥ren  :) Tror jag skall byta nÃ¥gra radiatorer ocksÃ¥.

Mätte bostads ytan, den hade ökat sen sist... Vi har numera 165m2. tidigare 130.  Vi har visserligen konverterat garaget till sovrum.. men det är bara 15 m2..  :o
 
Hej igen!
Jag förstår inte hur Kaj (leverantören) har tänkt om han tror den minsta Acquan med bara en utedel skulle klara ditt hus utan tillskott. (Pga underdimensioneringen orkar pumpen uppenbarligen inte ge ifrån sig högre framledningstemperatur.) Tror han det inte kan bli kallare än +5 i skåne? Han hade väl även din gamla elförbrukning att gå efter? Sc:,h

Vårat hus är 80 m2 + 80 m2 källare (större delen bostadsyta nu) med ganska bra isolering, min elförbrukning (se tidigare inlägg) var ju betydligt lägre än din. Jag blev ganska införstådd med att denna pump inte kan räcka helt då det blir kallare, även om den klarade förra vintern (som knappt var en vinter) utan större problem. Kaj har föreslagit att man kompletterar med en l/l-pump. Alternativt kan man väl bygga om Acquan med en kraftigare utedel (Fujitsu, enligt inlägg under Acqua-tråden). Man borde väl också kunna komplettera din maskin med ytterligare än utedel men det kanske är dyrare och mer komplicerat...
/A


 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!