Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter  (läst 11052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #30 skrivet: 30 augusti 2012, 12:06:47 »
extra kostnad
alt 1. = 0
alt 2. = 4250 (ökade besparingen räknas ej hem på 10 år men borrhålet lever ju mycket längre än så förstås)
alt 3. = 2550 (besparingen är sämre men tillskottet är halverat.)
alt 4. = 6800 (tillskottet är ca en tredjedel) 

Alternativ 2 är ett smart val på lång sikt. Man väljer att spara in på värmepumpen nu men har långsiktigt ett lite bättre borrhål. Det är en fördel om man under värmepumpens livslängd inte har för avsikt att öka temperaturen, bygga ut eller värma upp ej tidigare uppvärmda ytor. Ett fast elpris kan vara en idé. Kan man tänka sig att sänka temperaturen något när det är riktigt kallt ute ja då blir detta ett bra alternativ.

Alternativ 4 kostar 2550 kr mer än alternativ 2 och ger samma fördelar samt att spetsen är en tredjedel. Detta kan vara bra om man har rörligt elpris och vill ha en ökad flexibilitet för det fall man skulle öka energiuttaget jämfört med innan investeringen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #31 skrivet: 30 augusti 2012, 12:08:11 »
Du räknar bara på investeringskostnaden och drivenergin. En sak som sällan vägs in i kalkylerna är den längre förväntade livslängden på en större VP med arbetstank.
Problemet är väl att det är svårt att omsätta i pengar...

Nja, jag räknar på investeringen och besparingen, inte drivenergin - även om det mer eller mindre är samma sak.
Troligtvis håller en värmepump som arbetar mot arbetstank längre, vilket jag också nämner, men som flera redan sagt så är det ju avsevärt mer spekulativt att räkna med vad som skall hända 15-25 år framåt i tiden.
En arbetstank kan kanske ge 1-3% lägre drivenergi dessutom (60-180 kWh/år), tack vare att den inte behöver arbeta med lika stor övertemp i slutet av driftsperioderna, så visst finns det fördelar med arbetstank.
Nackdelarna är:

Dyrare investering
1. Fler saker som kan krångla, och som på sikt kräver reninvesteringar (vilket troligen gör att en längre livslängd på just kompressorn äts upp av andra reinvesteringar i cirkpump/volymtank)
2. Kräver större utrymme, vilket t.ex. gjorde att vi inte ansåg det vara värt en tank, jag har hellre mer plats i förrådet.
3. Kräver att du gör upphandlingen av anläggningen från en installatör som vet vad han håller på med, det blir lite mer komplicerat än en vanlig standardinstallation helt enkelt.

Sammantaget anser jag inte att det är värt pengarna, kravet på utrymme, eller risken för fel på "extraprodukterna" att få en besparing som är i intervallet 0-500 kWh/år.
Andra gör en annan bedömning, och de kan mycket väl ha rätt, det vet vi om sisÃ¥där 20 Ã¥r.  ;)

Som en kommentar till Rinnans senaste inlägg kan man ju även anföra att de mycket väl vill elda även fortsättningsvis när det blir kallt ute, och då skulle de ju teoretiskt kunna köpa en 6 kW värmepump, borra 150 meter, och komma ännu billigare undan.
Skulle det knipa, (börja gå eltillskott) med 8 eller 10 kW värmepumparna så kan man ju faktiskt i normalfallet - i ett så stort hus, dra ned temperaturen i t.ex garage, förråd, gästrum och så vidare för att slippa de där förhatliga tiotals timmarna när det går eltillskott.
Allt beror ju på vad köparen är ute efter, så billig investering som möjligt, eller en så komplett och heltäckande anläggning som möjligt, även om det kostar avsevärt mer/sparad kWh att spara de sista 300 kWh/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #32 skrivet: 30 augusti 2012, 12:13:09 »
Citera
Kan man tänka sig att sänka temperaturen något när det är riktigt kallt ute ja då blir detta ett bra alternativ.

Så gör jag för att undvika tillskott, sniket visst, men jag kallar det hellre "sport", jag sänker värmen i garage och förråd när det blir kallare än -28 grader ute...
Det brukar bli 0-10 dygn/Ã¥r.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #33 skrivet: 30 augusti 2012, 12:22:28 »
Jag håller med i det mesta jag läser.

Mitt förhållningssätt är dock ganska brett. Jag köper inte en värmepump till mig. Jag köper en värmepump till mitt hus.
JAG kan sänka temperatur och JAG kan elda.
Men då förutsätter jag JAG i kalkylerna. Hörde om en kille i min ålder som nyligen gick bort. Frun bor kvar i huset och hur blir det då med JAGet i kalkylen. Jag är ute efter att tänka efter lite mer före. Typ en gubbe och tant bor i ett hus. Dom lär sälja eller gå bort inom 5-15 år och väljer att köra värsta snik-stuket då dom ju inte längre använder varelse badkar, källare eller övervåning. Men det är ju så tråkigt för barnfamiljen dom säljer till. ÄVEN om dom, eller mäklaren, lyckas "lura" barnfamiljen att det ju fungerar jättebra. Tyvärr har jag ett par sådana exempel i min bekantskapskrets.

Och här tycker jag det är en stor skillnad mellan lite olika saker. En person har en värmepump och finner att det går att spara ett gäng sköna kronor genom att sänka tempen vid DUT. Eller att dra på en brasa när det blir superkallt ute. Självklart!! Vem gör inte det. Men att ha det som en faktor vid investering. Mjaaaae där skiljer i alla fall jag mig från många andra.

Det är inte fel på spets och man måste inte dimensionera 100%. Det är inte det jag säger :)
Även om det hela tiden lÃ¥ter sÃ¥  a:gl
« Senast ändrad: 30 augusti 2012, 12:24:55 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #34 skrivet: 30 augusti 2012, 12:35:59 »
Vi har nog rätt lika uppfattningar, men långt ifrån alla har de där sista 10 000 - 40 000 kronorna som krävs för att få till en riktigt bra anläggning - och det måste man ha respekt för.
Och för de som får vända på varje krona kanske det är vettigare att snåla lite med investeringen för att det alls skall kunna bli av.
Långsiktigt spar dom ju oerhört mycket på att faktiskt investera, och även samhällsekonomiskt är det vettigt att folk i så stor utsträckning som möjligt faktiskt tar beslutet att investera, även om 20 000 kronor billigare investering leder till 500 kWh högre energiförbrukning årligen - jämför med vad en högre investering skulle gjort.
Inte alla får låna det som krävs.
För vissa finns det ju dessutom (som för min bror) annat som begränsar möjligheterna, i hans fall var det frågan om jordvärme, max 325 meter gick ned, eller bergvärme.
I den kalkylen blev det 20 000 kr dyrare att borra, och då var valet lätt för honom, han köpte en 5 kW värmepump, fast han skulle behövt en 7-8 kW värmepump.
Förbrukningen gick från nära 40 000 kWh/år till ca 16-17 000 kWh/år (inkl hushållsel) och han behöver tillskott från ca -15 grader.

Dessutom, räknar man med ränta på insatt kaptial så krävs det att man sparar typ 800 kr extra/år för att det skall vara värt en extra investering på 20 000 kr, bara för att det skall bli kostnadsneutralt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #35 skrivet: 30 augusti 2012, 12:50:07 »
Så är det!

Men en person som mest troligt väljer alt 2 får en ökad investeringskostnad om ca 2500kr för alternativ 4. Om man tittar på det lilla perspektivet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #36 skrivet: 30 augusti 2012, 13:22:16 »
Konstigt vilka skillnader det är före samt efter rot för i stort sett samma jobb trots att det lär finnas en schablon att följa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Razze1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s / SE
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #37 skrivet: 23 september 2012, 22:26:18 »
Hej igen
I en av offerterna finns med ett förslag på sk. Arbetstank om 120liter. Men en tanke....... Kan jag inte använda min befintliga varmvattenberedare, Nibe Compac Cu, med en volym om 200L i stället och genom det spara lite??
Sutterängvilla i Västerås byggd 1996 275m2 varav 160m2 övervåning, 115m2 undervåning. Vattenburen golvvärme, Elektrostandard ES480 frånluftsvärmepump. Elförbrukning 24000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!