Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Larm "Utlöst lÃ¥gtryckspressostat E2x.RLP"  (läst 10994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, jag kan ju motvilligt börja med att erkänna att jag är långt ifrån kunnig på området...

I natt började vår IVT HEE11 larma för "Utlöst lågtryckspressostat E21.RLP" .
Återställer jag larmet går den igång igen och går då mellan en halvtimme till två timmar innan larmet kommer igen.

Den har gått fint och utan larm i ca. ett år nu sedan senaste kontroll.

Vi har golvvärme och separat ack.tank och 180 liter VVB. Vi kör poolvärme också men den stängde jag av inatt eftersom jag ville få tyst på larmet och trodde det berodde på poolen.

Nu har jag ställt in den på endast tillskott el så den får gå så.

Jag får ju tag på installatörer på måndag men skulle gärna vilja ha igång den igen innan poolen blir alltför kall eftersom döttrarna ska ha poolparty imorgon.
Jag har inte kollat nivåer på köldmedium eftersom jag inte vet var jag tittar men i det lilla expansionskärlet (plastbubblan) är det halvfullt som det alltid har varit.

NÃ¥gon tanke?

Mvh, Anders

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #1 skrivet: 13 september 2014, 19:39:20 »
Kolla filtren dels det som bör sitta på returen före vp men framförallt det som troligtvis sitter i en frigolit låda på brine ledningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #2 skrivet: 13 september 2014, 19:42:06 »
Ok tack , kan man öppna det utan att det rinner ut en massa?
Måste det luftas eller nåt sen?

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #3 skrivet: 13 september 2014, 20:16:57 »
Ok tack , kan man öppna det utan att det rinner ut en massa?
Måste det luftas eller nåt sen?

Hittade filtret och tvättade ur det. Det var en del flagor i det men inte så mycket...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #4 skrivet: 14 september 2014, 08:58:58 »
Kolla temperaturerna på köldbäraren då kompressorn går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #5 skrivet: 14 september 2014, 10:50:01 »
Jag har kört den på el-drift nu över natten för att slippa larm och få varmvatten. Jag rensade filtret igår men det hjälpte inte, den gick ungefär 30 minuter så lade den av igen.

Jag startade den igen nu för att få värdena på köldbäraren. Jag tror den var på +2/+6 grader då på natten när den började bråka... Jag kollar igen när den pumpat runt en stund.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #6 skrivet: 14 september 2014, 11:03:47 »
Nu gick den bara knappa 15 minuter innan den stannade. Det var dÃ¥ 10,2 °C in och 24,6 °C ut sÃ¥ knappast "representativa" värden...  :-\

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #7 skrivet: 14 september 2014, 11:10:12 »
Bifoga gärna en bild på din värmepump, som även visar påfyllnadskärlets röranslutning och placering.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #8 skrivet: 14 september 2014, 11:11:00 »
Låter inte som problem med köldbärarflödet, såvida inte cirkpumpen får för sig att stanna helt plötsligt?

Det finns ett synglas (bakom fronten allra längs ner i mitten), kolla hur det ser ut när kompressorn startar och går en stund.
Det brukar bubbla i början men efter ett par minuter ska det bli klart (utan bubblor).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #9 skrivet: 14 september 2014, 11:29:46 »
Nu gick den bara knappa 15 minuter innan den stannade. Det var dÃ¥ 10,2 °C in och 24,6 °C ut sÃ¥ knappast "representativa" värden...  :-\

Har du garanti/försäkring på den? I så fall kanske det är bäst att avvakta till reparatör kommer. Annars kan du testa att köra cirkulationspumpen utan att kompressorn går. Det går väl att starta den i menyn? Kolla temperaturerna, ganska snart skall båda visa samma värden och det är ju temperaturen i borrhålet. Lyssna om cirkulationspumpen spinner som den ska utan missljud, skvalp eller gurgel som om det är luft i systemet. Du kan även lossa centrumskruven på cirkulationspumpen och känna på motoraxeln att den går att snurra utan motstånd.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #10 skrivet: 14 september 2014, 11:44:16 »
Ja, det är garanti kvar så jag tänker inte mecka så mycket själv... I titt-glaset är det först lite små bubblor men sen "fastnar" en större bubbla som ligger i kanten och den var kvar tills ca. 3 minuter när den stannade igen... Det verkar som om den börjar gå kortare och kortare period när jag startar den igen...
Cirk.pump låter normalt och har ett jämnt ljud utan kavitation eller "bubbel".

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #11 skrivet: 14 september 2014, 11:59:09 »
Jag gissar att du har luft i rören ovanför beredaren.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #12 skrivet: 14 september 2014, 14:09:00 »
Jag gissar att du har luft i rören ovanför beredaren.

Ok, det är ju inte helt uppenbart var man luftar det... På det nedre röret där filtret sitter finns locken för påfyllning men ingen luftning, sen finns en "pinne" som ser ut att ha en övertrycksventil ovanför expansionstanken...

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Larm "Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP"
« Svar #13 skrivet: 15 september 2014, 10:40:12 »
Nu har IVT teknikern varit här och det är tydligen cirkulationspumpen för köldbäraren som inte fungerar som den ska och ska nu bytas...

Han började med att kontrollera filtret som jag hade rensat så det var i alla fall en korrekt första åtgärd tydligen! :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!