Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: tilläggsisolering av vind..  (läst 21708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
tilläggsisolering av vind..
« skrivet: 05 september 2006, 18:33:36 »
Hejsan !
Vi skall tilläggsisolera vår vind med 30 cm lösull hade vi tänkt.( blir då totalt 50 cm isolering där uppe ). Jag har fått en offert på detta av en kille som kommer hit och sprutar upp det på vinden. Priset är 13000:- och jag hade tänkt höra här på forumet om det är ett bra pris ?

Har försökt att räkna på vad det skulle kosta att göra det själv, typ köpa lösull på Silvan och låna deras spruta, för de lånar tydligen ut en sådan ifall man köper lösull av dem.

Vinden är pÃ¥ ungefär 110 m2 och killen offererade med Isover Insul Safe. Förlängning av luftspalter och förlängning av sarg runt lucka + annat  ingÃ¥r EJ i offerten..

Alltså: är det en bra offert och var hamnar man ungefär ifall man gör det själv ?

"Silvan varianten" kostar ungefär 9 -10000:- och då får man göra det själv ( är vad jag kommit fram till )..

Tacksam för svar !
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #1 skrivet: 05 september 2006, 18:48:15 »
13000:- är väl ett OK pris, men det svÃ¥ra är inte att spruta ut ullen utan att fixa till luftspalterna vidtakfoten, det är trÃ¥ngt, mörkt och djäkligt och smÃ¥ vassa spikar sticker ner genom sponten över hela vinden.  huvuddunk

Jag satte dit vindavledare av papp som jag köpte på Bejers för en tusenlapp. Ullen köpte jag på byggmax, ca 90m2 195mm på rulle och lade ut själv, kostade ca 5000:-
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #2 skrivet: 05 september 2006, 23:02:45 »
13000:- är väl ett OK pris, men det svÃ¥ra är inte att spruta ut ullen utan att fixa till luftspalterna vidtakfoten, det är trÃ¥ngt, mörkt och djäkligt och smÃ¥ vassa spikar sticker ner genom sponten över hela vinden.  huvuddunk

Jag satte dit vindavledare av papp som jag köpte på Bejers för en tusenlapp. Ullen köpte jag på byggmax, ca 90m2 195mm på rulle och lade ut själv, kostade ca 5000:-


Hejsan !

Ja, jag har också sneglat på byggmax, men eftersom vi bara har 20 cm i dag på vinden så behöver jag nästan det dubbla som du har köpt och då är vi uppe i 10000:- med den lösningen också.

FrÃ¥gan är ifall det värt 3000:- att göra det själv, det blir mÃ¥nga 20 kg säckar som skall släpas hem, det blir faktiskt pallvis med säck. Ã… andra sidan kanske man kan fÃ¥ bättre pris ifall man köper sÃ¥ mÃ¥nga säckar sÃ¥ att besparingen blir större än de 3000:- som jag har räknat med i nuläget.. 

Jag skall kolla på Fresks också, tror att de säljer precis den lösull som jag fått offererat.

Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #3 skrivet: 06 september 2006, 08:47:15 »
13000:- är väl ett OK pris, men det svÃ¥ra är inte att spruta ut ullen utan att fixa till luftspalterna vidtakfoten, det är trÃ¥ngt, mörkt och djäkligt och smÃ¥ vassa spikar sticker ner genom sponten över hela vinden.  huvuddunk

Jag satte dit vindavledare av papp som jag köpte på Bejers för en tusenlapp. Ullen köpte jag på byggmax, ca 90m2 195mm på rulle och lade ut själv, kostade ca 5000:-


Hej hopp! Vad är vindavledare för något? OCh hur fixar man luftspalterna?

Mvh//Jocke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #4 skrivet: 06 september 2006, 08:53:06 »
13000:- är väl ett OK pris, men det svÃ¥ra är inte att spruta ut ullen utan att fixa till luftspalterna vidtakfoten, det är trÃ¥ngt, mörkt och djäkligt och smÃ¥ vassa spikar sticker ner genom sponten över hela vinden.  huvuddunk

Jag satte dit vindavledare av papp som jag köpte på Bejers för en tusenlapp. Ullen köpte jag på byggmax, ca 90m2 195mm på rulle och lade ut själv, kostade ca 5000:-


Hej hopp! Vad är vindavledare för något? OCh hur fixar man luftspalterna?

Mvh//Jocke

Kolla lite pÃ¥ denna länk, och har du samma takvinkel och undersidan av taket fri frÃ¥n spik är det bara att grattulera.  ;)

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=21577
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #5 skrivet: 06 september 2006, 09:36:18 »
13000:- är väl ett OK pris, men det svÃ¥ra är inte att spruta ut ullen utan att fixa till luftspalterna vidtakfoten, det är trÃ¥ngt, mörkt och djäkligt och smÃ¥ vassa spikar sticker ner genom sponten över hela vinden.  huvuddunk

Jag satte dit vindavledare av papp som jag köpte på Bejers för en tusenlapp. Ullen köpte jag på byggmax, ca 90m2 195mm på rulle och lade ut själv, kostade ca 5000:-


Hej hopp! Vad är vindavledare för något? OCh hur fixar man luftspalterna?

Mvh//Jocke

Kolla lite pÃ¥ denna länk, och har du samma takvinkel och undersidan av taket fri frÃ¥n spik är det bara att grattulera.  ;)

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=21577

Vindavdelare av wellpapp?? jag trodde man skulle använda sig av massonit men nån träläkt eller träregel som distans mot yttertaket.
Är det verkligen så smart, jag menar, när fukten kommer så brukar ju papp "slå sig" dvs tappa formen.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #6 skrivet: 06 september 2006, 09:53:54 »
Vindavdelare av wellpapp?? jag trodde man skulle använda sig av massonit men nån träläkt eller träregel som distans mot yttertaket.
Är det verkligen så smart, jag menar, när fukten kommer så brukar ju papp "slå sig" dvs tappa formen.

Distanserna är gjorda av frigolit och pappen hålls på plats av isoleringen, de funkar bra i mitt hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #7 skrivet: 06 september 2006, 10:13:52 »
 
Kolla lite pÃ¥ denna länk, och har du samma takvinkel och undersidan av taket fri frÃ¥n spik är det bara att grattulera.  ;)

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=21577
[/quote]

Snacka om svar på tal! Tack! *vinkar*

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #8 skrivet: 06 september 2006, 10:16:01 »

Distanserna är gjorda av frigolit och pappen hålls på plats av isoleringen, de funkar bra i mitt hus.

Då ska det nog funka bra med wellpapp :) framför allt så är det är billigare än massonit.
Bra att veta när det blir dags för dret-jobbet där uppe på vinden.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #9 skrivet: 06 september 2006, 11:04:32 »
Mina luftspalter vid takfoten är fylda med spÃ¥n  >:(
Ingen som har nått tips vad man ska göra åt det...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #10 skrivet: 06 september 2006, 11:55:08 »
Mina luftspalter vid takfoten är fylda med spÃ¥n  >:(
Ingen som har nått tips vad man ska göra åt det...

Jag hade två fack där torv-isoleringen hade rasat ner och låg emot yttertaket. Jag tog helt enkelt en spisraka, en sådan som man har till att raka ur askan ur kaminen, och drog upp det på plats igen. Kanske inte funkar för dig? Hur stora är luftspalterna?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #11 skrivet: 06 september 2006, 12:16:43 »
Mina luftspalter vid takfoten är fylda med spÃ¥n  >:(
Ingen som har nått tips vad man ska göra åt det...

försök att rensa bort spånet på nått sätt (peta, skrapa, tryckluft, dammsugare etc)
Skulle inte det gå så kan du göra nya hål under tegelpannan och använda dig av en sk mögelstopper.
Dessa kan även användas med fördel uppe i nock för utvädring av luften om gavelventiler saknas.

http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=536923388&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-311049&dept_id=SE-311
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #12 skrivet: 21 september 2006, 13:15:09 »
Jag har snetak på övervåningen.ovanför på vinden ligger isoleringen packad mellan yttertak o innertak.
Det är någon typ av tjärpapp på insidan av innertaket motisoleringen
Tar man bort isolering så lär det ju bli kallt inne eller va tror ni..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #13 skrivet: 21 september 2006, 13:48:18 »
Att fundera på är den ökade fuktkondenseringen som kan bli följden av för bra isolation.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: tilläggsisolering av vind..
« Svar #14 skrivet: 21 september 2006, 21:33:56 »
Att fundera på är den ökade fuktkondenseringen som kan bli följden av för bra isolation.

Vad menar du, är det något man kan kolla upp i innertakets konstruktion ?
Hur vet man hur mycket tilläggsisolering som huset tål ?

De som har lämnat offert till mig har inte sagt något om detta. Den förste som var hit och kikade sa iofs något om att mer än 50 cm bör man nog inte ha i ett hus från 1977, men jag vet inte om det var något han sa bara för att jag frågade efter 30 cm tillägg.. De säger ju olika alla sådana där isolersnubbar, känns inte seriöst.. Så, vad gäller ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!