Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ger solgÃ¥ngarna pÃ¥ vintern?  (läst 13517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad ger solgångarna på vintern?
« skrivet: 25 april 2015, 21:28:00 »
Har pratat med några olika säljare av solfångarna och frågat om man kan få någon verklig nytta av solfångare även på vintertid.
Dom verkar vara överens om att det går, frågan är vad verkligheten säger?

Det skulle då enligt dom behövas ca 120 rör i söderläge eller 160 rör i öst/väst-läge, för att värma upp ca 1 kubik acktank till t.ex. 70 grader. Ackumulatortankarna ska helst vara flera mindre (t.ex. 500 liters) för att kunna stänga av dom som inte värms upp av solen, auto öppning med t.ex. magnetventiler som går på temp i föregående tank. Det skulle kunna täcka ca 15-20% av värmebehovet även vintertid (dom dagar solen visar sig alltså.
Sommartid skulle det inte vara problem med alla paneler som tar emot värme, inte ens om man inte förbrukar varmvatten under ett par veckor enligt säljare. 2,5-3 kubik ack-tankar + ett exp.kärl på strax över 100 liter skulle lösa det, + att det förångas i rören när acktankarna är helt uppvärmda.

Jag skulle vilja få lite info om er som har solfångare, hur ser det ut vintertid?
För min del är erfarenhet från södra sverige intressantast, men andra kan säkert vara intresserade av erfarenheter från övriga sverige också.

Jag har redan läst otaliga trådar där folk säger att det inte går, och andra säger att det går, så dom diskusionerna behöver vi inte ta här igen. Jag är alltså ute efter verklig info från er som har solfångare och har kollat på temperaturer vintertid.

Ligger snön kvar eller smälter den snabbare på solfångarna än övriga taket?
Vad får ni för temperaturer på era paneler vintertid? och vad händer i ack-tankarna?
Ni som svarar får väldigt gärna skriva åt vilket håll solfångarna är placerade samt lutningen.

Det är alltså optimering för vintermånaderna som är intressanta, på sommaren får man ändå värme så det räcker, framförallt om man har så pass många rör på taket/väggen. Jag tänker detta som ett sätt att få billigare värme om man t.ex. har pellets som övrigt värmesystem.
Ekonomiskt borde det bli en liten besparing i pengar per år, men man sparar även in på jobbet att bära säckar med pellets, eller fylla på med storsäck. Det blir även mindre aska att krångla med.

Alternativt så sätter man inne värmepump istället för polletten, och då behöver inte den vara lika stor, eller det kan gå mer sällan vlket sparar både el och kompressorn i värmepumpen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #1 skrivet: 26 april 2015, 10:54:12 »
Jag har inga solfångare, men skulle jag försöka få nån värme på vintern så tror jag man behöver ha en större lutning än vad ett normalt tak kan erbjuda, dvs solfångarna på en ställning på taket med ca 70° lutning.
Fördelen med detta är också att snön inte lägger sig lika lätt på en sån panel.
Nackdelen är att det blir fult, men för en riktig energijägare är det kanske inte så viktigt?

Man kan ju också tänka sig att ha den på väggen, då blir det även lättare att täcka en del av panelerna på sommaren, för har du så det ger nått på vintern så kokar det på sommaren om du inte täcker dom.
« Senast ändrad: 26 april 2015, 10:56:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #2 skrivet: 26 april 2015, 12:14:45 »
Jag skulle vilja få lite info om er som har solfångare, hur ser det ut vintertid?

Jag har redan läst otaliga trådar där folk säger att det inte går, och andra säger att det går, så dom diskusionerna behöver vi inte ta här igen. Jag är alltså ute efter verklig info från er som har solfångare och har kollat på temperaturer vintertid.

Ligger snön kvar eller smälter den snabbare på solfångarna än övriga taket?
Vad får ni för temperaturer på era paneler vintertid?
Ni som svarar får väldigt gärna skriva åt vilket håll solfångarna är placerade samt lutningen.

Jag har luftsolfångare, inte riktigt det du undrar över.

Mina sitter på direkt på väggen och ger inte en enda kwh innan mitten på Mars, grannens hus skymmer den lågt stående solen. Sen fullkomligt sprutar den in värme då solen lyser, har inte kontrollerat när det avtar på hösten dontknow

Snösmältningen som du undrar över borde inte vara speciellt mycket snabbare än övriga tak, möjligen när det friläggs en liten yta på solfångaren som det först börjar smälta undan, snabbt!

I ditt fall tror jag du ska överväga en Luft/vattenpump som klarar av att underlätta livet även när det inte finns sol, det kan ju gå månader innan solen visar sig överhuvudtaget.
Sen tror jag det är mycket lönsammare med LVVP totalt sätt, fast det var ju inte frågan!


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #3 skrivet: 26 april 2015, 22:29:30 »
Jag har inga solfångare, men skulle jag försöka få nån värme på vintern så tror jag man behöver ha en större lutning än vad ett normalt tak kan erbjuda, dvs solfångarna på en ställning på taket med ca 70° lutning.
Fördelen med detta är också att snön inte lägger sig lika lätt på en sån panel.
Nackdelen är att det blir fult, men för en riktig energijägare är det kanske inte så viktigt?

Man kan ju också tänka sig att ha den på väggen, då blir det även lättare att täcka en del av panelerna på sommaren, för har du så det ger nått på vintern så kokar det på sommaren om du inte täcker dom.

Ang kokning på sommaren så påstår dom att det inte blir något problem om man sätter in 500 liter extra acktank, men framförallt så stänger pumparna av när det blir för varmt i tankarna och därefter blir medlet i rören förångade och det ska enligt säljaren göra att man unte behöver plocka ut effekt från systemet även på dom varmaste sommardagarna.
Det är kanske skillnad på olika typer av rör om du hört om rör som inte klarar av sånt? Innan han sa det så trodde jag också att man behövde täcka över paneler om man hade för många utan att förbruka massa effekt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #4 skrivet: 27 april 2015, 07:57:30 »
Jag tror definitivt på väggmontering (Utvinklade 20-30°) om man vill ha in någon energi på vintern, då är dom i alla fall garanterat snöfria, och så ger dom inte fullt lika mycket överskott på sommaren.
Har du plats att montera dem på vägg?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #5 skrivet: 27 april 2015, 10:16:43 »
Jag har med 85 graders lutning mot en vägg. De ger bra i februari mars Kan återkomma med loggning.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #6 skrivet: 27 april 2015, 18:44:38 »
Min anläggning matar först golvvärmen från ca 20 grader på sommaren och 24 grader på vintern sedan om den når 50 grader går den över på tappvattnet men kWh är en sammanräkning.
Som ni kan se är solfångare ganska kass November till Januari

Juni 500 kWh
Juli 450 KWh
Augusti 400 kWh
Septembet 330 kWh
Oktobet 70 kWh
November 30 kWh
December 20 kWh
Januari 30 kWh
Februari 100 kWh
Mars 330 kWh

CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #7 skrivet: 27 april 2015, 19:47:17 »
Om du vill ha lite mer statistik så finns Kårkulla (solfångaren i Viby)
http://www.karkulla.se/statistiksolvarme.html

Plana solfångare har den egenskapen att de sällan klarar att leverera höga tempar vilket gör att de inte kokar så lätt (förutsatt att yta och tank är optimerade) men 90grader på sommaren skall inte vara några problem.
Vaccuumrör kan komma upp en bit till så där finns risken för kokning.

Plan startar både tidigare på dagen och tidigare på året men vaccuum rör ger mer när de väl kommit igång så på årsbasis blir utfallet ganska lika.

en sida som kan vara av intresse där man jämför plana och vaccuumrör
http://chuck-wright.com/logger/tabs.php?loggerids[]=485E700680A6C389&tab=0

Visserligen i USA och inte lika stora system (men de kostar lika mycket monterade på taket)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #8 skrivet: 27 april 2015, 20:44:29 »
Om ni gör jämförelser med USA så kom ihåg att deras nordliga gräns slutar ungefär på samma breddgrader som sydligaste Tyskland och ner till samma breddgrad som sydliga Algeriet. Så jämförelserna blir lätt lite haltande.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #9 skrivet: 27 april 2015, 21:01:25 »
Ang kokning på sommaren så påstår dom att det inte blir något problem om man sätter in 500 liter extra acktank, men framförallt så stänger pumparna av när det blir för varmt i tankarna och därefter blir medlet i rören förångade och det ska enligt säljaren göra att man unte behöver plocka ut effekt från systemet även på dom varmaste sommardagarna.
Det är kanske skillnad på olika typer av rör om du hört om rör som inte klarar av sånt? Innan han sa det så trodde jag också att man behövde täcka över paneler om man hade för många utan att förbruka massa effekt.
Jag antar att du menar partiell förångning. En del av vätskan i solfångarna förångas och trycker ner resten av vätskan i expansionskärlet.
Om man inte gör detta finns risken att glykolen blir så varm att den sönderdelas och bildar salter som bildar beläggningar i solfångarna och försämrar värmeöverföringen.
Bättre att dimensionera systemet så kokning undviks.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #10 skrivet: 04 maj 2015, 06:53:04 »
Om mitt system på vintern : 1) kul att dom går men värmemässigt ointressant.
2) den kalla Ã¥rstiden blir tankarna inte särskilt varma  pga 1) samt det lilla som görs .dÃ¥ det mesta gÃ¥r rakt ut i huset. Jag har varvtalstyrning pÃ¥  systemet för att  öka tempen dÃ¥ jag inte har golvärme överallt = högre temp till priset av lägre flöde/överföring.

Jo plana solfÃ¥ngare kokar  även de sommartid.

Ett  alternativ om man bygger en större solvärmeanläggning sskt om man har värmepump är att använda ett marklager som dump för överskottsvärme sommartid  . Detta lager görs stort och utan isolering  i rund eller kubisk form pÃ¥ 50-100 m3 och kan sen avvändas en bit in pÃ¥ hösten för att mata vämepumen med ett delflöde. Brine in 7-10C man lägger slang sÃ¥ här :
www.swedgeo.se/upload/SGI.../Tre%20nya%20installationstekniker.pdf
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2015, 08:06:14 »
Sent svar kanske, men solfångare rätt monterade, dvs vägg, ger ett hyfsat utbyte även vintertid, solens strålar är lika effektiva på en panel oavsett utetemp, dock är soltimmarna väldigt få. Att dimensionera ett solsystem som ger rejält med energi även i januari då soltimmarna är lätt räknade är ekonomiskt vansinne, och vad göra av energin som kommer i överflöd på sommaren?, bättre då att dimensionera för ditt behov höst/vår och en skaplig tank som buffrar eventuellt överskott.
SÃ¥ ser min anläggning ut, är dessutom i symbios med bergvärmepump och även vedeldning som jag nyttjar ibland när det är riktigt kallt ute :)  Funkar klockrent med en väldigt lÃ¥g energiförbrukning för mitt hus.
Det viktigaste är att du bor i ett läge där solen har fri tillgång till dina paneler, gärna högt och i söderläge utan träd och annat som skymmer, då gör paneler nytta även på vintern, plus att du har passiv uppvärmning av huset.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #12 skrivet: 08 juni 2015, 22:04:47 »
Hej

Solfångare ger inte mycket vintertid. Jag har haft solfångare (plana) sedan 2005, nästan i rakt sydläge och med 45 graders lutning. Jag har överdimensionerad yta i förhållande till tankvolymen och har fått jobba en del med reglerutrustningen för att slippa överhettning. Jag har en SYR-ventil som släpper ut hetvatten när det blir för varmt, jag måste ha det så eftersom min anläggning bygger för höga tryck när den går i stagnation (>200 C, 14 bar).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #13 skrivet: 11 september 2015, 22:16:06 »
http://bilagor.provisa.se/pdf/energispecial_2007_low.pdf    Tycker nog att de jobbar bra fortfarande, hÃ¥ller inte järnkoll pÃ¥ "kilowattena" längre eftersom de funkar bra. De är monterade pÃ¥ garagetaket i skuggan bakom husets taknock. Den skuggiga tiden gäller den senare halvan av Nov till mitten av Feb. I slutet av Feb dÃ¥ sätter det verkligen fart. Är verkligen nöjd fortfarande. När returen frÃ¥n Acken kommer upp till ca 55-60 gr (ställbart) sÃ¥ växlar det över till att värma poolen, sÃ¥ det innebär att vi har lite lägre medeltemp pÃ¥ Ã¥rsbasis i solfÃ¥ngarna. Installerade detta pga av mitt teknikintresse och pÃ¥ den tiden sÃ¥ eldade jag med ved. Skall man se krasst ekonomiskt pÃ¥ detta med solfÃ¥ngare till vatten sÃ¥ är det nog förnuftigare att installera nÃ¥gonting som inkluderar en värmepump..

Har dom monterade i ca 56gr vinkel, samma som breddgraden jag bor på.
« Senast ändrad: 11 september 2015, 22:17:42 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vad ger solgångarna på vintern?
« Svar #14 skrivet: 12 september 2015, 12:26:48 »
Antar att det kan vara ekonomi om man har pool, annars inte?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!